Για τους χρόνους φόρτισης και το πώς δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να ανταγωνιστούν τους ανεφοδιασμούς σε βενζινάδικο, τα έχουμε πει. Και θα τα πούμε πολλές φορές ακόμα, μιας και η αυτοκίνηση ολάκερη βρίσκεται σε εκστρατεία εξηλεκτρισμού. Εδώ δεν έχει «βάλε 10 ευρώ ρεύμα» και ξεμπέρδεμα μέσα σε 5 λεπτά. Ακόμα και το ταχύτερα φορτιζόμενο EV του πλανήτη θέλει 20 λεπτά για να πάρει 483 χλμ. αυτονομίας. Και πάλι απαιτεί ειδικό φορτιστή, που υπάρχει σε ελάχιστα σημεία του πλανήτη, χώρια το κόστος αγοράς που ξεπερνά τις 100.000 δολάρια. Μερική λύση σε όλα τα παραπάνω υποτίθεται ότι δίνουν οι ταχυφορτιστές, αλλά η πραγματικότητα έρχεται να διαψεύσει άλλη μια φορά τις προσδοκίες.
Οι ταχυφορτιστές είναι αυτός ο «αστερίσκος» στα τεχνικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών, που αναφέρει φορτίσεις 20-80% σε 15-20 λεπτά και λοιπά σχετικά. Βλέπουμε τέτοια στοιχεία στο λανσάρισμα κάθε νέου EV, «μακιγιάροντας» τις ώρες που χρειάζεται η φόρτιση σε οικιακή παροχή. Θεωρητικά, ωστόσο, σου δίνεται η δυνατότητα να κάνεις γρήγορα τη δουλειά σου, αρκεί να επισκεφτείς τις ανάλογες εγκαταστάσεις και να πληρώσεις φυσικά κάτι παραπάνω. Όπως πάρα πολλά που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση, αυτή ακριβώς είναι η λέξη-κλειδί: «θεωρητικά». Διότι πραγματικά, τα δεδομένα δίνουν μια εντελώς διαφορετική από την προσδοκώμενη εικόνα.
Σύμφωνα με έρευνα του Energetics, οι ταχυφορτιστές είναι πολύ πιο αργοί από ό,τι περιμένει κάποιος όταν συνδέει το αυτοκίνητό του σε κάποια σχετική υποδοχή. Η ανάλυση 2,4 εκατ. φορτίσεων σε διάστημα τριετίας, από τον Ιούνιο του 2020 μέχρι τον Ιούνιο του 2023, έδειξε πως ο μέσος χρόνος παραμονής στους σταθμούς ταχείας φόρτισης ξεπερνά τα 40 λεπτά. Συγκεκριμένα, η μέση αναμονή ανήλθε σε 42 λεπτά – τουλάχιστον διπλάσιος χρόνος, δηλαδή, από αυτόν που συνήθως ανακοινώνουν οι εταιρίες για τα οχήματά τους. Για κάθε μια από αυτές τις 42λεπτες φορτίσεις, πάντα κατά μέσο όρο, απαιτήθηκε ένα ποσό ενέργειας από το δίκτυο της τάξης των 22 kWh. Αυτά στους επί πληρωμή σταθμούς. Στους δωρεάν (υπάρχουν και τέτοιοι στο εξωτερικό, οι περισσότεροι ως δώρα των αντιπροσωπειών κατά την αγορά του αυτοκινήτου), που αναμενόμενα έχουν μικρότερη δυναμική, ο μέσος χρόνος φόρτισης έφτασε τη 1 ώρα και 18 λεπτά, «τραβώντας» 42 kWh από το δίκτυο – λογικό, αφού το όχημα μένει στην πρίζα τόσο παραπάνω.
Η μελέτη δεν περιλαμβάνει τους Fast Chargers της Tesla, οι οποίοι γενικά έχουν τις καλύτερες ταχύτητες, καθώς η αμερικανική εταιρία δεν επέτρεψε την εξέταση των δεδομένων τους. Παράλληλα υπογραμμίζεται πως οι χρόνοι φόρτισης εξαρτώνται σε τεράστιο βαθμό τόσο από το μέγεθος της μπαταρίας, τη μέγιστη ισχύ φόρτισης που υποστηρίζει το κάθε αυτοκίνητο, φυσικά την ισχύ του φορτιστή, τις προδιαγραφές του δικτύου, αλλά και το πότε αποφασίζει να φορτίσει ο χρήστης. Οι καλύτερες ταχύτητες επιτυγχάνονται όταν η μπαταρία είναι προετοιμασμένη και αφορούν το διάστημα μεταξύ 20 και 80%. Το πρώτο και το τελευταίο 20% είναι που θέλουν τεράστια υπομονή, καθώς τα ηλεκτρόνια βρίσκουν θέσεις στα στοιχεία της μπαταρίας με το πάσο τους.