Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να μπαίνουν στη ζωή μας, ενώ τα μοντέλα συνεχώς αυξάνονται και οι επιλογές των αγοραστών διευρύνονται από όλες τις κατηγορίες. Ωστόσο, ένα από τα βασικότερα μειονεκτήματά τους έναντι των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι οι πολύ υψηλότερες τιμές τους. Ακόμα και με το όφελος από την κρατική επιδότηση, τα χωρίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ από τα «συμβατικά» μοντέλα.
Η μεγάλη αυτή διαφορά στις τιμές οφείλεται κατά κύριο λόγο στις πολύ ακριβές μπαταρίες, αφού μπορεί να κοστίζουν όσο ένα μικρό αυτοκίνητο. Κατά κοινή ομολογία, η άνοδος των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (+43% παγκοσμίως) θα σημάνει στο μέλλον και μείωση των τιμών τους, η οποία θα επέλθει από το χαμηλότερο κόστος των μπαταριών. Πότε όμως τα ηλεκτρικά θα έχουν ίδιες τιμές (χωρίς τις επιδοτήσεις) με τα κλασικά αυτοκίνητα που γνωρίζουμε τόσα χρόνια;
Αναλύσεις δείχνουν ότι αυτό θα συμβεί στο κοντινό μέλλον και συγκεκριμένα την περίοδο μεταξύ 2023 έως 2025. Μείωση τιμών έχει ξεκινήσει από τον παράδεισο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τη Νορβηγία, λόγω όμως της χαμηλότερης φορολογίας. Σε συνδυασμό και με τις μεγάλες παροχές, στις Σκανδιναβικές χώρες το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020 έφτασε το εντυπωσιακό 54%.
Παράλληλα με τη μείωση των τιμών των μπαταριών, αυτές θα είναι και πιο αποδοτικές, ενώ θα φορτίζουν και σε πολύ πιο γρήγορους χρόνους. Αναλυτές συμφωνούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν πιο μεγάλη ζήτηση όταν μειωθεί η τιμή τους, χωρίς να εξαρτιόνται από τις επιδοτήσεις. Στοιχεία από την αμερικανική επιχειρηματική εφημερίδα Bloomberg έδειξαν ότι η μείωση του κόστους παραγωγής μπαταριών για οχήματα θα σημαίνει ότι η τιμή τους θα είναι σχεδόν ίση με την τιμή των αυτοκινήτων καυσίμων έως το 2023. Από την άλλη πλευρά, ο καθηγητής Lenton πιστεύει ότι αυτό θα συμβεί την περίοδο από το 2024 έως το 2025.
Σε μια έκθεση της McKinsey με τίτλο «Παγκόσμιες ενεργειακές προοπτικές το 2021» αναφέρεται ότι είναι πιθανό αυτά τα αυτοκίνητα να είναι η πιο κοινή επιλογή τα επόμενα πέντε χρόνια σε πολλά μέρη του κόσμου. Ο αναλυτής του Bloomberg, James Fith σημείωσε ότι τα τελευταία δέκα χρόνια, υπήρξε δραστική πτώση της τιμής των μπαταριών και ότι αυτή η πτώση ήταν σημαντικά υψηλότερη από το αναμενόμενο. Για παράδειγμα, το 2010, η τιμή μιας μπαταρίας 30 kWh για ένα μικρό αυτοκίνητο ήταν 30.000 δολάρια. Τώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg, μια τέτοια μπαταρία κοστίζει 4.100 δολάρια. Επίσης, αναμένεται ότι η μείωση του κόστους παραγωγής της μπαταρίας έως το 2023 θα σημαίνει τελικά ότι μια μικρή μπαταρία αυτοκινήτου θα κοστίζει 3.000 δολάρια.