Πόσο πολύπλοκα έχουν γίνει τα καινούργια αυτοκίνητα;

Δυο φωτογραφίες να δεις από εσωτερικά σε καινούργια αυτοκίνητα, καταλαβαίνεις με τη μία πως ουδεμία σχέση με τα -όχι τόσο- παλιότερα έχουν. Οθόνες παντού, κουμπιά ολοένα λιγότερα, ηλεκτρονικά και συστήματα ολοένα περισσότερα, επιλογές επί επιλογών σε μενού-υπομενού και μέσα σε όλα, ένας άνθρωπος πίσω από το τιμόνι να παλεύει να βρει άκρη.

Τα σύγχρονα τετράτροχα έχουν γίνει τόσο πολύπλοκα, ώστε σε πολλές περιπτώσεις χρειάζεται να κάνεις στην άκρη για να ρυθμίσεις μέχρι το ηχοσύστημα. Μια πολυπλοκότητα που δεν περιορίζεται στις οθόνες και τα ηλεκτρονικά, αλλά επεκτείνεται στην ίδια, τη διαρρύθμιση της καμπίνας των επιβατών. Πλέον, ας πούμε, συναντάμε σπάνια τους παραδοσιακούς επιλογείς ταχυτήτων στα αυτόματα κιβώτια. Στη θέση τους βρίσκουμε περιστροφικούς διακόπτες, κουμπιά ή μοχλούς, που δεν βρίσκονται καν στην κεντρική κονσόλα. VW, Hyundai και Mercedes, π.χ., φιλοξενούν λεβιέδες πίσω από το τιμόνι, εκεί που κανονικά βρίσκουμε τον μοχλό για τους υαλοκαθαριστήρες ή τη μίζα.

Σε άλλα μοντέλα, όπως το Chrysler Pacifica, ο επιλογέας των ταχυτήτων μοιάζει υπερβολικά με το περιστροφικό κομβίο του volume στο ηχοσύστημα. Το οποίο κομβίο τοποθετείται ελάχιστα πιο δεξιά από τον «λεβιέ», καθιστώντας πανεύκολο το μπέρδεμα μεταξύ τους. Ένας Αμερικανός έπεσε σε αυτήν ακριβώς την «παγίδα», αποδεικνύοντας πως η πολυπλοκότητα των σύγχρονων τετράτροχων εκτός από την εργονομία, κατά περίσταση πλήττει και την ασφάλεια.

Ο κάτοχος ενός Pacifica επιχειρούσε να βγει από το γκαράζ του με την όπισθεν, όταν παρατήρησε σκουπίδια στο πίσω κάθισμα όπως κοίταζε προς τα πίσω. Κάτι που γενικότερα σπανίζει ως κίνηση πλέον, λόγω της διάδοσης των καμερών οπισθοπορείας. Ο φίλος μας ακολουθεί την παλιά σχολή, πάντως, και γυρνάει το κεφάλι του προς τα πίσω στην όπισθεν. Όπως γύρισε, λοιπόν, είδε ξεχασμένες σακούλες στο πίσω κάθισμα, λογικά από τα παιδιά του. Σταμάτησε, έστριψε τον επιλογέα του κιβωτίου στο «P» και πήγε να βγει από το αυτοκίνητο, ώστε να απομακρύνει τα σκουπίδια. Αυτό τουλάχιστον νόμιζε ότι έκανε. Η πραγματικότητα, όμως, αποδείχθηκε διαφορετική, επίπονη και πολύ κοστοβόρα.

Η περιστροφική κίνηση του χεριού του δεν αφορούσε τελικά το κιβώτιο, αλλά τον διακόπτη για την ένταση της μουσικής. Αντί, δηλαδή, να ασφαλίσει το όχημα, απλά χαμήλωσε τη φωνή στο ράδιο και πήγε να κατέβει. Το Pacifica, ωστόσο, παρέμενε στη θέση «R», ήτοι την όπισθεν. Κατά συνέπεια, όπως πήγε να βγει από το Chrysler εκείνο έφυγε προς τα πίσω, τον χτύπησε με την ανοιχτή πόρτα (ευτυχώς ελαφρά) και κατέληξε πάνω σε αυτοκίνητο γείτονα! Οι ζημιές και στα δυο οχήματα ήταν περιορισμένες, όμως εύκολα καταλαβαίνουμε πως θα μπορούσε να είχε «στραβώσει» πολύ παραπάνω το περιστατικό, αν πέρναγε κάποιος πίσω από το ανεξέλεγκτο MPV (έστω και με τα λίγα χιλιόμετρα που είχε αναπτύξει).

Get it on Google Play Download on the App Store