Δεν χρειάζεται να έχει κάποιος καθημερινή τριβή με τα αυτοκίνητα, για να δει πως οι τιμές παίρνουν διαρκώς την ανιούσα. Μια ματιά στους τιμοκαταλόγους να ρίξει, θα δει κοστολόγια που παλιότερα αντιστοιχούσαν σε μια κατηγορία πάνω. Τα σουπερμίνι τιμώνται πια όσο τα μικρομεσαία πριν 1-2 χρόνια, τα C-SUV ως μεσαία crossover και πάει λέγοντας (ή κλαίγοντας). Για να δώσουμε δυο χαρακτηριστικά παραδείγματα, το VW Polo 1.0 TSI 95 PS ξεκινά πια από τις 21.700 ευρώ και το Nissan Qashqai από τις 27.490 ευρώ – όσο δηλαδή κόστιζαν μέχρι πριν 2 χρόνια τα βασικά Golf και X-Trail! Οι λόγοι για αυτά τα «φαρμάκια», γνωστοί.
Ελλείψεις μικροτσίπ και εξαρτημάτων, αυξημένες φορολογίες για προώθηση των ηλεκτρικών, περαιτέρω ανατιμήσεις των κατασκευαστών για αύξηση του περιθωρίου κέρδους είναι οι κύριες αιτίες, που τα καινούργια αυτοκίνητα «βαράνε». Το πόσο, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί σε κάθε αγορά. Αν θελήσουμε να πάμε κατά προσέγγιση, η ελληνική αγορά έχει δει τις τιμές να «τσιμπάνε» 3.000-4.000 ευρώ σε μέσους όρους. Κοιτώντας τι γίνεται αλλού, ωστόσο, μπορούμε να αισθανόμαστε μέχρι και προνομιούχοι. Πάμε να ρίξουμε μια ματιά στα ποσοστά του Καναδά, σαν παρηγοριά.
Το AutoTrader έκανε τους υπολογισμούς μεταξύ φετινού και περσινού Ιουνίου, με τους αριθμούς να προκαλούν θερμοπληξία. Μέσα σε ένα χρόνο οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 21,3%, φτάνοντας το σοκαριστικό μέσο όρο των 66.288 τοπικών δολαρίων όταν πέρσι δεν ξεπερνούσε τις 40.000 (39.645)! Για να το αντιπαραβάλουμε στα δικά μας νομισματικά δεδομένα, η μέση τιμή ενός αυτοκινήτου με τις ζελατίνες στον Καναδά τοποθετείται στις 45.300 ευρώ (45.294 για την ακρίβεια)! SUV και MPV σημειώνουν αύξηση 16 και 18,4% αντίστοιχα, όμως είναι τα κανονικά τετράτροχα (σεντάν, χάτσμπακ κοκ) που πραγματικά έχουν εκτινάξει τις τιμές τους, σε ένα φοβερό +39,6%! Τα pick ups αντίθετα κάνουν ό,τι μπορούν για να αντισταθούν, κρατώντας τις ανατιμήσεις στα νορμάλ επίπεδα του 7%.
Η λύση για όποιον αναζητά αυτοκίνητο στον Καναδά, βρίσκεται στα μεταχειρισμένα. Οι αυξήσεις εκεί δεν ξεπερνούν το 4,1% σε σχέση με πέρσι, καθιστώντας το δεύτερο χέρι εκτός από ευκαιρία συγκριτικά με το πρώτο, ενδεχομένως και σε μονόδρομο για πολλά βαλάντια.