Όλα τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενσωματώνουν μια σειρά μέτρων που σκοπό έχουν να επιβραδύνουν σημαντικά τη σταδιακή εξασθένιση της μπαταρίας τους. Μια διαδικασία που στο πέρασμα του χρόνου είναι αναπόφευκτη.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν χαμηλότερο κόστος συντήρησης, συγκριτικά με τα αντίστοιχα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ωστόσο ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα είναι η μακροζωία της μπαταρίας τους, γεγονός που απασχολεί μεγάλη μερίδα υποψήφιων αγοραστών. Βέβαια η απάντηση του CEO της Atlis Motor Vehicles (κατασκευάζει μπαταρίες και ηλεκτρικά pick ups), Mark Hanchett είναι αφοπλιστική: «Κάθε μπαταρία θα εξασθενεί κάθε φορά που τη φορτίζετε και την αποφορτίζετε»! Ουσιαστικά, η γήρανση – εξασθένιση της μπαταρίας είναι μια αναπόφευκτη διαδικασία που επιτελείται σε κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά και σε οποιαδήποτε επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου. Ωστόσο, ο ρυθμός εξασθένισης είναι μια άγνωστη μεταβλητή, αφού τα πάντα μπορούν να τον επηρεάσουν, όπως για παράδειγμα οι συνήθειες φόρτισης έως και η ποιότητα κατασκευής των κυψελών της κάθε μπαταρίας. Όμως υπάρχουν τέσσερα βασικά στοιχεία που ενισχύουν την ταχύτητα γήρανσης της μπαταρίας των ηλεκτρικών. Ας τα δούμε αναλυτικότερα.
Ταχεία φόρτιση
Η ταχεία φόρτιση δεν προκαλεί απαραιτήτως επιταχυνόμενη εξασθένιση της μπαταρίας, αλλά το αυξημένο θερμικό φορτίο που αναπτύσσεται εντός της, λόγω της γρήγορης φόρτισης μπορεί να βλάψει εσωτερικά τις κυψέλες της μπαταρίας. Ωστόσο, το μέγεθος της ζημιάς δεν είναι τόσο μεγάλο όσο πιστεύουν κάποιοι. Την περασμένη δεκαετία, το Εθνικό Εργαστήριο δοκιμών του Αϊντάχο δοκίμασε τέσσερα ηλεκτρικά Nissan Leaf, χρονολογίας του 2012. Τα δυο φορτίζονταν σε οικιακό φορτιστή 3,3kW και τα άλλα δύο αυστηρά σε ταχυφορτιστές των 50kW. Μετά από σχεδόν 65.000 χλμ., τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η μπαταρία των αυτοκίνητων που φόρτιζαν στον ταχυφορτιστή είχαν εξασθενίσει 3% παραπάνω συγκριτικά με τη μπαταρία που φόρτιζε στον οικιακό φορτιστή.
Θερμοκρασία περιβάλλοντος
Η χαμηλότερη θερμοκρασία περιβάλλοντος μπορεί να επιβραδύνει το ρυθμό φόρτισης ενός EV και να μειώσουν προσωρινά τη συνολική αυτονομία. Αντίστοιχα μια υψηλότερη θερμοκρασία μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά κατά τη διάρκεια της ταχείας φόρτισης. Όμως αν υπάρχει παρατεταμένη έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες τότε μπορεί να γίνει ζημιά στη μπαταρία.
Συνολικά χιλιόμετρα που έχει διανύσει το EV
Όπως κάθε άλλη επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου, όσους περισσότερους κύκλους φόρτισης κάνει τόσο περισσότερο φθείρεται. Για παράδειγμα η Tesla αναφέρει πως το Model S θα δει περίπου 5% μείωση στη ζωή της μπαταρίας αφού ξεπεράσει τα 40.000 χλμ., ενώ ακόμα 5% θα χαθεί όταν ο οδηγός του θα έχει διανύσει περισσότερα από 200.000 χλμ. Επομένως όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο, τόσο περισσότερο μειώνεται η διάρκεια ζωής της μπαταρίας του! Να σημειωθεί ακόμα ότι οι πιο πολλοί κατασκευαστές δίνουν εγγύηση 8 ετών για τη μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, για τουλάχιστον το 70% της αρχικής ικανότητας φόρτισης.
Τι μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε ακμαία τη μπαταρία του EV σας;
Για να διατηρήσετε την μπαταρία σας στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, είναι απαραίτητο να έχετε υπόψη σας τα εξής:
- Εάν είναι δυνατόν, προσπαθήστε να αφήνετε το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο στη πρίζα αν κάνετε πολλές μέρες να το οδηγήσετε. Βέβαια, αν το ηλεκτρικό σας δεν διαθέτει υγρόψυκτες μπαταρίες, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες καλό θα είναι να το παρκάρετε σε ένα σκιερό μέρος.
- Όπως αναφέραμε και παραπάνω, ενώ ο ταχυφορτιστής δεν κάνει τόσο μεγάλη ζημιά στη μπαταρία, καλό θα είναι να μην φορτίζετε το EV σας αποκλειστικά με τέτοιο τύπο φορτιστή.
- Καλό θα είναι να αποφεύγετε να αφήνετε τη στάθμη της μπαταρίας να πέφτει κάτω από το 10% της χωρητικότητάς της. Είναι μια πρακτική που βοηθάει στη διατήρηση της μακροζωίας της.
- Κατασκευαστές συνιστούν η φόρτιση της μπαταρίας για καθημερινές συνθήκες, να γίνεται έως το 80% της χωρητικότητάς της.