Την τελευταία πενταετία παρατηρείται μια έντονη στροφή προς το ρετρό στοιχείο από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Μια από τις πιο συχνές και επιτυχημένες εφαρμογές, συναντάμε στο πίσω μέρος ολοένα και περισσότερων νέων μοντέλων, ιδιαίτερα σε μεγαλύτερες κατηγορίες και κατασκευές επιδόσεων. Και δεν είναι άλλη, από τα ενιαία πίσω φανάρια!
Τα βλέπουμε σχεδόν παντού: από το νέο Hyundai Tucson, μέχρι το Audi RS 7, την Porsche 911, ακόμα-ακόμα την Bugatti Chiron! «Πάνε με όλα και συμφέρουν» θα μπορούσαμε να πούμε, καθώς η αλήθεια είναι πως σπάνια δεν συναντήσεις μετόπισθεν αυτοκινήτου που να μην δείχνει εντυπωσιακό και πιο premium με μια λωρίδα ανάμεσα στα φωτιστικά σώματα. Μια λωρίδα που όχι μόνο έχει δικό της όνομα, αλλά είναι και αρκετά παλιά στα δρώμενα της αυτοκίνησης.
Πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 70 στη Γερμανία, με το όνομα «heckblende». Στην εγχώρια γλώσσα σημαίνει αυτό ακριβώς που ήταν: ένα κομμάτι ανακλαστήρα ανάμεσα στα πίσω φανάρια. Η Porsche 911 Series II του 1973 είχε το προνόμιο να είναι ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα παραγωγής με την εν λόγω τεχνοτροπία, χαρίζοντας μια από τις πιο εμβληματικές θέες σε τετράτροχα «οπίσθια».
Το heckblende εξυπηρετούσε διττό σκοπό. Αφενός ενίσχυε την ορατότητα από τα επερχόμενα οχήματα, καθώς μεγάλωνε τη φωτιζόμενη επιφάνεια του πίσω μέρους. Αφετέρου, τόνιζε την αισθητική του αυτοκινήτου. Το μεγάλο κενό λαμαρίνας που δημιουργούσαν μικρά φανάρια, αποκτούσε άλλη αύρα με την κόκκινη λωρίδα ως «σφράγισμα». Κάντε τη σύγκριση με το πίσω μέρος της 911 Series I
Οι Γερμανοί, ωστόσο, δεν είχαν την έμπνευση από το πουθενά. «Πάτησαν» στα φανάρια των αμερικανικών αυτοκινήτων της δεκαετίας του 60, εξελίσσοντας ουσιαστικά την ιδέα για ένα ενιαίο φωτιστικά πίσω μέρος. Ιδού το Dodge Charger R/T, του 1969
Δυο τεράστια παραλληλόγραμμα φανάρια, που εκτείνονται σχεδόν σε όλο το πλάτος. Αλλά δεν συναντιούνται. Το heckblende είναι η λιγότερο ενεργοβόρα εκδοχή του, καθώς με μικρότερα φανάρια και λιγότερους λαμπτήρες, επιτύγχανε παρόμοια αποτελέσματα. Τυπικά πάντως, οι Αμερικανοί θεωρούνται ως οι προπάτορες των ενιαίων πίσω φαναριών, όπως δείχνει και το Charger CW2P 29, από το 1967.
Κατά τη διάρκεια 80’s και 90’s, οι αυτοκινητοβιομηχανίες του έδωσαν και κατάλαβε. Οι λωρίδες μεταξύ φαναριών έδιναν κι έπαιρναν, ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης και κατηγορίας. Από Porsche, σε Lincoln, σε Toyota και Honda, τα heckblende έζησαν στιγμές ανεπανάληπτης δόξας.
Στην Ελλάδα εξοικειωθήκαμε περισσότερο μέσω των Honda Civic και Mazda 323, ενώ δεν έλειπαν οι προτάσεις σε BMW Σειρά 5 E34/Σειρά 3 Ε36, Mercedes 190E/W124, VW Golf MK2 κ.ο.κ. Για περίπου 15 χρόνια βγήκαν από τη μόδα, αλλά σε μια διόρθωση της Ιστορίας, τα επανέφερε το αυτοκίνητο που ουσιαστικά τα δημιούργησε: το Dodge Charger, στο facelift του 2011.
Έκτοτε, και ιδιαίτερα τα τελευταία 5 χρόνια, είναι σαν να βλέπουμε τη δεκαετία του 90 να ξεδιπλώνεται στις ουρές των αυτοκινήτων. Πλέον αποτελούμενα από λυχνίες LED, πιο ευδιάκριτα και φαντασμαγορικά από ποτέ, τα heckblende μετατρέπουν τις νυχτερινές διαδρομές σε ένα ταξίδι στο χρόνο.