Πολλοί στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας αναφέρουν πως δεν υφίσταται παρθενογένεση. Πως ό,τι και να παρουσιάζεται, από κάπου έχει αντλήσει έμπνευση. Ολοκληρωτική και κατά τι ισοπεδωτική άποψη, αλλά εν μέρει σωστή. Περιμένατε, για παράδειγμα, το Yugo να αποτελεί την έκδοση παραγωγής ενός απορριφθέντος VW; Αν απαντήσατε αρνητικά, επισήμως έχετε δίκιο. Ανεπίσημα, βλέπετε τις φωτογραφίες και κρίνετε.
Το 1975, η VW παρουσίασε το πρωτότυπο Chicco. Ένα αυτοκίνητο που σκοπό είχε να τοποθετηθεί στη βάση της γκάμας, κάτω από το Golf αλλά και κάτω από ένα μοντέλο που θα αναλάμβανε να γεφυρώσει τα δυο μοντέλα. Το μοντέλο αυτό, έγινε πασίγνωστο ως «Polo». H πρώτη γενιά του μικρού από το Βόλφσμπουργκ εμφανίστηκε την ίδια χρονιά, βασιζόμενη στο Audi 50. Για την ακρίβεια, πρακτικά ήταν το ίδιο αυτοκίνητο με διαφορετικά σήματα. Μέχρι το 1978, το Polo είχε βρει το κοινό του και κατέστησε περιττή την ύπαρξη του 50, οπότε και σταμάτησε η παραγωγή του. Πριν αποσυρθεί, ωστόσο, το «50άρι» προγραμματιζόταν να δώσει ζωή σε άλλο ένα VW.
Δείτε ακόμα: Eίναι το Yugo το χειρότερο αυτοκίνητο όλων των εποχών;
To Chicco εμφανίστηκε ως ο μικρός αδερφός του Polo, με μήκος 3.292 χλστ. (έναντι 3.510) και βάρος μόλις 625 κιλών, παίρνοντας κίνηση από έναν κινητήρα 895 κ.εκ. με 40 ίππους. Η «ΦαουΒε» πόνταρε στην πετρελαϊκή κρίση και την ανάγκη του κόσμου για οικονομικά αυτοκίνητα, ενώ έβλεπε και τους Ιταλούς να σημειώνουν τεράστια επιτυχία με αντίστοιχα μοντέλα (βλέπε Fiat 127 και Autobianchi A112). Οπότε αναμενόμενα, ήθελε μερίδιο από την «πίτα».
Η απήχηση του Golf, όμως, ήταν τόσο μεγάλη που οι Γερμανοί αφοσιώθηκαν πλήρως σε αυτό. Σε συνδυασμό με την μικρή διάρκεια του πετρελαϊκού κραχ, το project Chicco καταχωρήθηκε ως περιττό και η βάση της γκάμας εναποτέθηκε στο Polo – με ένα μικρό διάλειμμα από το 1998 έως το 2005, όταν εμφανίστηκε το Lupo. Τα πρωτότυπα του Chicco πάντως, φάνηκε πως δεν πήγαν χαμένα…
Το ένα, βρίσκεται στο μουσείο της VW. Τα υπόλοιπα, μάλλον βρήκαν το δρόμου τους προς Γιουγκοσλαβία μεριά. Σχεδόν την ίδια περίοδο -το 1977 συγκεκριμένα- παρουσιάζεται το πρωτότυπο του Yugo. Ενός εντελώς βασικού αυτοκινήτου, εξαιρετικά οικονομικού σε αγορά και χρήση, με κινητήρα 895 κ.εκ. κάτω από το καπό και απόδοση 45 ίππων. Σας θυμίζουν κάτι τα τεχνικά χαρακτηριστικά; Κι αν όχι αυτά, τότε σίγουρα η εμφάνιση.
Διαβάστε επίσης: Fiat 128: Το αυτοκίνητο σήμερα, 50 χρόνια πριν
Στις 28 Νοέμβρη 1980 ξεκίνησε η παραγωγή του Yugo 45, που πρακτικά έμοιαζε μέσα-έξω με την έκδοση παραγωγής του Chicco. Λίγο μεγαλύτερο (3.485 χλστ. μήκος) και βαρύτερο (825 κιλά), όμως εξωτερικά οι ομοιότητες με το γερμανικό πρωτότυπο «έβγαζαν μάτι» παρόλο που κάτω από το αμάξωμα υπήρχε μια κοντύτερη εκδοχή του Fiat 128,. Οι Γιουγκοσλάβοι δεν ανέφεραν ποτέ την παραμικρή σχέση με το Chicco, οι Γερμανοί δεν τους κατηγόρησαν ποτέ για αντιγραφή και κάπως έτσι, ένα απορριφθέν πρωτότυπο εξελίχθηκε -κυριολεκτικά- σε αστικό μύθο. Έστω κι αν δεν το παραδέχεται καμία από τις δυο πλευρές.