Τη σημερινή εποχή οι ντίζελ κινητήρες αντιμετωπίζονται από τη νομοθεσία ως στελέχη ιού. Σε αρκετές χώρες τελούν κανονικά υπό απαγόρευση, την ώρα που ούτως ή άλλως οι προδιαγραφές εκπομπών ρύπων τους εξωθούν συνεχώς προς τον εμπορικό γκρεμό. Το μέλλον είναι ηλεκτρικό ή -στην καλύτερη για τα θερμικά μοτέρ- υβριδικό και δεν περιλαμβάνει κετάνια. Ένας, όμως, έχει βαλθεί να κάνει πατσαβούρα τα περιβαλλοντικά έγγραφα, ευρισκόμενος σταθερά στην αγορά από το 2001!
Ενώ πολλοί πετρελαιοκινητήρες αποσύρονται ελέω προτύπων Euro, ο πολύ αξιόπιστος και γερός 1.5 dCi της Renault τούς κάνει πλάκα! Το ντίζελ σύνολο των Γάλλων ξεκίνησε την καριέρα του 21 χρόνια πριν, στο πρώτο facelift του Clio 2ης γενιάς (Phase 2). Η απόδοση των 65 ίππων στις 4.000 σ.α.λ. και 160 Nm στις 2.000 σ.α.λ. δεν έθελγε, ειδικά συγκρινόμενη με τα 98 άλογα του 16βάλβιδου 1.400άρη βενζινοκινητήρα, όμως η μέση κατανάλωση των 4,3 λίτρων/100 χλμ. (μόνο NEDC, τότε δεν υπήρχε WLTP) το έκανε και με το παραπάνω. Ένα χρόνο αργότερα εμφανίστηκε η αρκετά ισχυρότερη εκδοχή των 82 ίππων και 185 Nm, που συν τοις άλλοις ήταν ακόμα πιο οικονομική (4,2 λίτρα/100 χλμ.).
Χρόνο με το χρόνο, Euro με το Euro, το πετρελαιοκίνητο μοτέρ των 1.461 κ.εκ. άρχισε να παίρνει θέση στα μηχανοστάσια όλο και περισσότερων μοντέλων – κι όχι μόνο της Renault. Ο 1.5 dCi τοποθετήθηκε σε διάφορα μοντέλα ποικίλων κατηγοριών και κατασκευαστών, από το Dacia Logan και το Nissan Micra μέχρι και τη Mercedes A-Class! Αρκετά εξ αυτών εξακολουθούν να παίρνουν κίνηση από τον αειθαλή Γάλλο, ο οποίος έχει φτάσει μέχρι τα 116 άλογα και τα 280 Nm στη σημερινή A180d. Συνολικά, σε 21 χρόνια πορείας, έχει αποτελέσει την καρδιά περισσότερων από 70 διαφορετικών μοντέλων και εκδόσεων, σε ένα εύρος 6 αυτοκινητοβιομηχανιών (Renault, Dacia, Nissan, Mahindra, Suzuki, Infiniti και Mercedes) ! Εκτός από μακρόβιος, δηλαδή, είναι και εξαιρετικά ευπροσάρμοστος στις απαιτήσεις του εκάστοτε «πελάτη», καλύπτοντας ολόκληρο το φάσμα της αγοράς: από μικρά αυτοκίνητα χαμηλού κόστους (βλέπε Dacia Logan) μέχρι τα premium στρώματα (Mercedes A/B-Class, CLA).
Ακόμα πιο εντυπωσιακή, χρήσιμη και ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή του, είναι η προσαρμοστικότητά του στην εκάστοτε νομοθεσία. Ο 1.5 dCi ξεκίνησε το 2001 με Euro 3 και έχει φτάσει στο Euro 6d-TEMP, την ώρα που άλλοι ντίζελ ξεκίνησαν ως Euro 5 και δεν κατάφεραν να περάσουν ούτε το σκόπελο του απλού Euro 6! Μένει να δούμε αν αυτός ο κετανιοφόρος «Χαϊλάντερ» καταφέρει να βγει νικητής από τη μάχη και με το Euro 7.