Όπως γνωρίζουμε, η μεγαλύτερη έγνοια σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο -εφόσον το οικονομικό δεν αποτελεί πρόβλημα- είναι η αυτονομία. Κι όχι τόσο η απόλυτη δυνατότητα κάλυψης αποστάσεων με μια φόρτιση, όσο ο χρόνος που απαιτείται να μείνει το όχημα στην πρίζα ώστε να «γεμίσει».
Εδώ δεν έχει «βάλε 10 ευρώ ρεύμα» και ξεμπέρδεμα μέσα σε 5 λεπτά. Ακόμα και το ταχύτερα φορτιζόμενο EV του πλανήτη θέλει 20 λεπτά για να πάρει 483 χλμ. αυτονομίας. Και πάλι απαιτεί ειδικό φορτιστή, που υπάρχει σε ελάχιστα σημεία του πλανήτη, χώρια το κόστος αγοράς που ξεπερνά τις 100.000 δολάρια. Στα καθημερινά ηλεκτρικά όμως, η αυτονομία παίζει καίριο ρόλο τόσο στη χρήση, όσο και την ίδια την αγορά του αυτοκινήτου. Καθόλου τυχαία, οι εταιρίες αναφέρουν πρώτο-πρώτο το μέγιστο διάστημα οδήγησης με μια φόρτιση. Πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα;
Το γερμανικό Auto Bild διεξήγαγε ένα μεγάλο συγκριτικό, οδηγώντας 15 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε πραγματικές συνθήκες και αντιπαραβάλλοντας την αυτονομία τους με τα εργοστασιακά νούμερα. Εκτός αυτού, οι Γερμανοί μέτρησαν το βαθμό πτώσης της μπαταρίας στην εθνική οδό, με σταθερή ταχύτητα 130 χλμ./ώρα, προσομοιώνοντας ένα μέσο ταξίδι. Κατάσταση που επιβαρύνει περαιτέρω την αυτονομία, καθώς στον ανοιχτό δρόμο ο οδηγός αφήνει το γκάζι/φρενάρει ελάχιστα. Κάτι που σημαίνει πως η ανάκτηση ενέργειας δεν συνδράμει στη φόρτιση της μπαταρίας.
Η διαδρομή αποτελείτο από 155 χλμ. μεικτής οδήγησης: 40 χλμ. σε πόλη, 61 χλμ. σε επαρχιακό δίκτυο και 54 χλμ. σε autobahn, εκ των οποίων τα 20 χλμ. τέρμα γκάζι. Για το ταξίδι, η διαδρομή ήταν 200 χλμ. στα 130 χλμ./ώρα. Το νούμερο της πραγματικής αυτονομίας προκύπτει από την ένδειξη του trip computer, συναρτήσει της αφαίρεσης των 155 χλμ. από το εργοστασιακό νούμερο. Για παράδειγμα, το VW ID.4 με τη μεγάλη μπαταρία των 77 kWh ανακοινώνεται στα 518 χλμ. Μείον τα 155 χλμ. της διαδρομής, ιδανικά το trip θα έπρεπε να δείχνει 363 χλμ. μετά το πέρας της δοκιμής. Η πραγματικότητα, όμως, απέχει από τις μετρήσεις των κατασκευαστών.
Οι εργοστασιακοί αριθμοί ναι μεν πληρούν τις προδιαγραφές WLTP, όμως προκύπτουν μέσα από τις πλέον ευνοϊκές συνθήκες. Κοινώς, οι κατασκευαστές μετράνε με τρόπο τέτοιο που εξασφαλίζει τη λιγότερη δυνατή κατανάλωση ρεύματος. Σε αυτό το «παραθυράκι» εστίασαν οι Γερμανοί, με τα αποτελέσματα να είναι αποκαλυπτικά. Πάμε να δούμε τα αυτοκίνητα ένα-ένα (σε παρένθεση η χωρητικότητα της μπαταρίας).
Aiways U5 (61 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 400+ χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 214 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: –
Audi e-tron GT (84 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 488 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 310 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 291 χλμ.
Audi Q4 e-tron 40 (77 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 521 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 360 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 365 χλμ.
BMW iX3 (73 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 453-462 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 300 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: –
Citroen e-C4 (50 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 349 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 200 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: –
Fiat 500e (42 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 320 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 193 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: –
Ford Mustang Mach-E (88 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 610 χλμ.
Πραγματική αυτονομία:
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 480 χλμ.
Hyundai Ioniq 5 (73 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 481 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 300 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 305 χλμ.
Hyundai Kona Electric (64 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 484 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 330 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: –
Kia e-Soul (64 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 452 χλμ.
Πραγματική αυτονομία:
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 393 χλμ.
Mercedes EQA (66 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 426 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 280 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα:
Mercedes EQV (90 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 417 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 306 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 306 χλμ.
Opel Mokka-e (50 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 324 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 210 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: –
Opel Zafira e-Life (75 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 330 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 309 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 309 χλμ.
Porsche Taycan 4S (79.2 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 408 χλμ.
Πραγματική αυτονομία:
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 329 χλμ.
Skoda Enyaq 80 (77 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 520+ χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 350 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 352 χλμ.
VW ID.4 (77 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 360-520 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 350 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 358 χλμ.
VW ID.4 GTX (77 kWh)
Εργοστασιακή αυτονομία: 340-480 χλμ.
Πραγματική αυτονομία: 319 χλμ.
Αυτονομία στα 130 χλμ./ώρα: 320 χλμ.
Όπως βλέπουμε, ουδεμία σχέση η πραγματικότητα με το εργοστάσιο. Κατά μέσο όρο τα πραγματικά διαστήματα μεταξύ των φορτίσεων είναι τουλάχιστον 150 χλμ. κάτω, με κάποιες περιπτώσεις (Aiways U5 και Skoda Enyaq 80) να αγγίζουν τα 200 χλμ. σε απόκλιση! Η VW κάνει την ντρίπλα «από-έως», περιορίζοντας τη χασούρα στα 10-20 χλμ (το ίδιο και η BMW, αλλά όχι με μικρότερο κενό). Προκαλεί εντύπωση, πάντως, πως κάποια αυτοκίνητα δεν μετρήθηκαν στην autobahn, ενώ άλλα μετρήθηκαν μόνο εκεί.
Με αυτά δεδομένα, πρωταθλητής ειλικρίνειας ανακηρύσσεται το Zafira e-Life. Το ηλεκτρικό MPV πέτυχε 309 χλμ. πραγματικής αυτονομίας, τη στιγμή που η Opel δίνει 330 χλμ.