H τεχνολογική πρόοδος των αυτοκινήτων αποτυπώνεται ίσως καλύτερα από κάθε άλλον τομέα, στην ισχύ των κινητήρων. Μοτέρ 1.0 λίτρου με 100 και 120+ ίππους δεν προξενούν καμία εντύπωση χρόνια τώρα. Φτάσαμε σε σημείο το Ford Puma ST να διατίθεται με τρικύλινδρο σύνολο 999 κ.εκ. απόδοσης 170 ίππων, τη στιγμή που μια 20ετία πίσω ήθελες Focus ST και 2.0λιτρο μπλοκ για να δεις (αν τα έβλεπες) τόσα άλογα. Όχι μόνο αυτό, αλλά η δύναμη δεν είναι καν βενζινοβόρα.
Το 1.000άρι Puma ST ανακοινώνεται στα 6,3 λίτρα/100 χλμ., τη στιγμή που το Focus ST170 βρισκόταν στα 8,8 λίτρα/100 χλμ.! Για ρύπους, δε, ούτε καν ανάγκη αναφοράς. Αλλά ας την κάνουμε: 144 γρ. CO2/χλμ. το 170άρι Puma, 218 γρ./χλμ. το αντίστοιχο Focus πρώτης γενιάς. Στοιχεία σαν τα ανωτέρω έρχεται να πιστοποιήσει επιστημονικά μελέτη της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των Η.Π.Α. (η περιβόητη EPA), δείχνοντας τη φοβερή εξέλιξη στην αυτοκίνηση τα τελευταία 20 χρόνια. Σε μια μακροσκελέστατη έκθεση 158 σελίδων (αν έχετε όρεξη, όλη δική σας), οι Αμερικανοί αποτυπώνουν ποσοτικά και ποσοστιαία την αύξηση στην ισχύ των νέων μοντέλων, με την παράλληλη μείωση κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων.
Σύμφωνα με τα όσα εξέτασαν, ανέλυσαν, συνέκριναν και δημοσίευσαν οι επιστήμονες της EPA, από το 2004 μέχρι σήμερα τα αυτοκίνητα έχουν πάρει τουλάχιστον μια κατηγορία σε απόδοση, κατεβαίνοντας άλλο τόσο σε περιβαλλοντική επιβάρυνση. Στα 20 αυτά χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και το Euro στο ποδόσφαιρο, η μέση ισχύς των νέων μοντέλων έχει αυξηθεί κατά 20%. Την ίδια στιγμή ο μέσος όρος της κατανάλωσης έχει φθίνει κατά 32%, ενώ η μείωση στις εκπομπές βλαβερών αερίων ανέρχεται στο 25% – ρεκόρ όλων των εποχών, σε όλες τις περιπτώσεις. Παράλληλα, αυξητικές τάσεις παρουσιάζουν οι διαστάσεις και το βάρος. Κατά μέσο όρο, ένα αυτοκίνητο του 2023 εμφανίζεται 5% μεγαλύτερο και 4% βαρύτερο από ένα του 2004 – αμφότεροι αριθμοί που συνιστούν ιστορικά υψηλά για την αυτοκίνηση, και που αναμένεται να συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία.
Τα σημερινά αυτοκίνητα, λοιπόν, είναι βαρύτερα και μεγαλύτερα από κάθε άλλη φορά, όμως η θεαματική βελτιστοποίηση στα χαρακτηριστικά λειτουργίας κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης, τα άλματα στις ηλεκτρονικές εφαρμογές και το λανσάρισμα σχετικών συστημάτων (βλέπε start-stop), καθώς και η προσθήκη της υβριδικής τεχνολογίας έχουν καταφέρει όχι απλά να ισοσταθμίσουν, αλλά επί της ουσίας να «σβήσουν» τις αυξήσεις σε βάρος και διαστάσεις. Με λίγα λόγια το downsizing, τα πολυάριθμων σχέσεων κιβώτια ταχυτήτων και τα εξελιγμένα λογισμικά τους, οι ηλεκτροκινητήρες σε κάθε εκτέλεση (mild/full/plug-in hybrid ή αμιγώς EV) και η ευρεία χρήση έξυπνων λύσεων (start-stop ευρύτατα, λειτουργίες coasting και απενεργοποίησης κυλίνδρων δευτερευόντως), έχουν «απορροφήσει» τα έξτρα κιλά που κουβαλάνε οι εκπρόσωποι της σήμερον αυτοκίνησης.
Η EPA υπογραμμίζει πως τα ποσοστά αλλάζουν ανά κατηγορία, καθώς κάποια segments εμφανίζουν μεγαλύτερη βελτίωση από άλλα. Επίσης, τονίζουν πως τεράστιο ρόλο στη διαμόρφωση της εντυπωσιακής στατιστικής παίζει η διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που ευνοεί την ανάπτυξη κολακευτικών μέσων όρων με πάρα πολλά άλογα και μηδενικούς ρύπους – αλλά και ανάλογα μεγάλο βάρος.