Υπάρχει η πεποίθηση από πολλούς, πως στα καινούργια αυτοκίνητα δεν γυρίζουν τα χιλιόμετρα εύκολα. Άλλοι αλλάζουν ελαφρώς τη διατύπωση. Ή καλύτερα, τη συμπληρώνουν: «δεν γυρίζουν τόσο εύκολα, όσο στα παλιά». Τότε, που με ένα κατσαβίδι και λίγη χειροτεχνία «έκοβες» χιλιάδες χιλιόμετρα από ένα οδόμετρο, μέσα σε λίγα λεπτά.
Η πρόοδος της τεχνολογίας και η κυριαρχία των ηλεκτρονικών αφαίρεσε αυτή τη δυνατότητα από τους επιτήδειους, μόνο και μόνο για να τους δώσει άλλες, και πολύ πιο ξεκούραστες μάλιστα. Οι επεξεργαστές και τα προγράμματα γενικά, όχι μόνο των αυτοκινήτων, κινδυνεύουν διαρκώς από κακόβουλα λογισμικά. Έχουμε δει πόσο εύκολα κλέφτες μπορούν να ξεκλειδώσουν και να βάλουν μπροστά έναν κινητήρα, ακόμα και εξ αποστάσεως. Πώς θα μπορούσε να είναι ασφαλής η ακεραιότητα του οδόμετρου, τη στιγμή που το ίδιο το αντικλεπτικό σύστημα και εκείνο της μετάδοσης εμφανίζονται τόσο ευάλωτα στις ηλεκτρονικές επιθέσεις;
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά (και κατά τι σοκαριστικά) ο ADAC σε πρόσφατη μελέτη του, ο αριθμός χιλιομέτρων ενός σύγχρονου αυτοκινήτου μπορεί να αλλοιωθεί μέσα σε δευτερόλεπτα, δίχως ο απατεώνας να κοπιάσει στο ελάχιστο. Ειδικές συσκευές, που μάλιστα δεν είναι παράνομες, συνδέονται στη θύρα OBD και παρεισφρέουν στα δεδομένα της ECU, επιτρέποντας τη χειραγώγηση των στοιχείων πανεύκολα και ταχύτατα. Πέραν αυτών, υπάρχουν και τα λεγόμενα «φίλτρα χιλιομέτρων». Παράνομα αυτή τη φορά λογισμικά, που καταγράφουν μόνο το 1/3 των χιλιομέτρων που διανύονται και συνήθως επιλέγονται από τους ίδιους, τους κατόχους, προκειμένου να επιτύχουν υψηλότερη τιμή μεταπώλησης.
Σύμφωνα με τα στατιστικά του ADAC, 1 στα 3 μεταχειρισμένα στη Γερμανία έχει γυρισμένα χιλιόμετρα (ας το έχουν υπόψη όσοι φέρνουν από εκεί αυτοκίνητα). Η τακτική αυξάνει τη μέση τιμή πώλησης μέχρι και 3.000 ευρώ, προκαλώντας ετήσιες ζημιές στην οικονομία της χώρας που αγγίζουν τα 6 δις ευρώ! Όλα αυτά παρότι υπάρχει σχετική νομοθεσία στην Ε.Ε. από το 2017, που επιβάλλει τη χρήση επιπλέον μέτρων ασφαλείας από τους κατασκευαστές, ακριβώς για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Η τεχνολογία, όμως, δεν εξελίσσεται μόνο στη μια πλευρά του φεγγαριού, αλλά και στη σκοτεινή…
Αυτή πάντως (η τεχνολογία) είναι αυτή που καλείται να δώσει τις λύσεις. Οι τεχνολογίες blockchain και cloud αποστέλλουν αυτόματα τα δεδομένα στις βάσεις των εταιριών, καθιστώντας εξίσου πανεύκολη την αντιπαραβολή των στοιχείων όταν έρθει η ώρα της μεταπώλησης. Αν τα κιτάπια του κατασκευαστή αναφέρουν 150.000 χλμ. και το κοντέρ 50.000 χλμ., καταλαβαίνει ο υποψήφιος αγοραστής με τι έχει να κάνει. Τα αντίστοιχα μικροτσίπ προστασίας HSM (Hardware Secure Module) παρέχουν υψηλό προστασίας και εξελίσσονται διαρκώς, προκειμένου να μειωθεί το κόστος τους και να υιοθετηθεί από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, για όλα τους τα μοντέλα. Μέχρι να εξελιχθεί κάτι ανάλογο για τους «κακούς»…