Από το 1996 που ιδρύθηκε, ο Euro NCAP διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στη βελτίωση της ασφάλειας στα αυτοκίνητα. Οι δοκιμές πρόσκρουσης του ανεξάρτητου φορέα αποτελούν παγκόσμιο σημείο αναφοράς και εξωθούν τους κατασκευαστές στην περαιτέρω εξέλιξη της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Τα δεδομένα της εποχής, ωστόσο, επιβάλλουν «πράσινο» προφίλ στην αυτοκίνηση. Και ο NCAP δεν θα μπορούσε να αμελήσει το καθήκον του.
Ο Green NCAP δραστηριοποιείται στις μετρήσεις εκπομπών ρύπων νέων μοντέλων, αλλά και αυτονομίας στους εκπροσώπους της ηλεκτροκίνησης. Οι βαθμολογίες αναρτώνται κατά τα πρότυπα του Euro NCAP, δηλαδή από 1 έως 5 αστέρια, με τη διαφορά ότι εδώ η καταμέτρηση γίνεται με πόντους, αντί του ποσοστού επί τοις εκατό που βλέπουμε στα crash tests. Παρόλα αυτά, το concept είναι γνώριμο και η βαθμολογία εκτείνεται από το 1 μέχρι το 10.
Τα αυτοκίνητα αξιολογούνται σε 3 επιμέρους τομείς: το πόσο καθαρό διατηρούν τον αέρα, την ενεργειακή απόδοση και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Οι δοκιμές του «Πράσινου» NCAP τώρα αρχίζουν να εντείνονται, περιλαμβάνοντας αυξημένα στάνταρ και περισσότερα αυτοκίνητα. Το βασικότερο γεγονός αφορά στη βελτίωση ολόκληρης της διαδικασίας, από τη νέα χρονιά. Αυτή τη στιγμή, η εξέταση είναι ξεκάθαρα άδικη για τα μοντέλα με θερμικά μοτέρ. Οι τομείς «καθαρού αέρα» και «αερίων θερμοκηπίου» ευνοούν ασυζητητί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς δεν εκπέμπουν τίποτα. Για την ακρίβεια, δεν έχουν καν εξάτμιση ώστε να τοποθετηθεί ο μετρητικός εξοπλισμός!
Από το 2022 ωστόσο, η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει και τις εκπομπές ρύπων της παραγωγικής διαδικασίας. Το πόσο ρυπαίνει, δηλαδή, ένα αυτοκίνητο μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του. Κι εκεί είναι που θα «σφίξουν τα γάλατα» για τα ηλεκτρικά. Κάτι που σημαίνει ότι στο εγγύς μέλλον, τα αποτελέσματα των νέων μοντέλων θα παίζουν βασικό ρόλο στην εμπορική τους τοποθέτηση.
Για το μήνα Νοέμβρη είχαμε 5 εξετάσεις, περιλαμβάνοντας 2 αμιγώς ηλεκτρικά, ισάριθμα plug-in υβριδικά και 1 ντίζελ. Τα δυο EV απέσπασαν με συνοπτικές διαδικασίες 5 αστέρια, με κορυφαίο το Nissan Leaf e+4×2. To ιαπωνικό μοντέλο παρά 0,1 πόντους δεν πέτυχε το 30/30 (29,9/30), αφήνοντας πίσω του το Lexus UX 300e (29,3/30). Από εκεί και πέρα, οτιδήποτε έφερε μηχανική εσωτερικής καύσης αναμενόμενα «χαντακώθηκε». Το Renault Captur e-Tech 160 (φώτο επάνω) απέσπασε 3,5 αστέρια και σκορ 18,6/30, κερδίζοντας την plug-in μονομαχία με το VW Golf GTE για μόλις 0,6 πόντους (επίσης 3,5 αστέρια, βαθμολογία 18/30). Τελευταίο, χωρίς να προξενεί την παραμικρή έκπληξη, το ντίζελ Audi A3 Sportback 35 TDI DSG (3 αστέρια, βαθμολογία 17,2/30).
Στις δυο τελευταίες θέσεις της μέχρι τώρα κατάταξης, με 2,5 αστέρια έκαστο και τα μοναδικά με βαθμολογία κάτω από τη βάση, συναντάμε την BMW 118i (14,8/30) και το προηγούμενο Dacia Sandero SCe 75 (14,6/30).