Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν το αύριο της αυτοκίνησης. Κάθε εταιρία καταρτίζει το οργανόγραμμα βάσει EV εξελίξεων, οι παρουσιάσεις μοντέλων διαδέχονται η μία την άλλη, μάρκες ξεφυτρώνουν από το πουθενά, κυβερνήσεις πριμοδοτούν την αγορά τους και απαγορεύουν ντίζελ. Όλα για χάρη της μείωσης των εκπομπών ρύπων και τη σωτηρία του περιβάλλοντος. Κατά πόσο τεχνικά ευσταθεί το όλο οικοδόμημα, είναι μια άλλη κουβέντα.
Επί της παρούσης, θα ασχοληθούμε με το φλέγον ζήτημα της φόρτισης. Ως γνωστό, η μεγαλύτερη στενωπός των ηλεκτρικών οχημάτων ακούει στο όνομα «αυτονομία». Για την ακρίβεια, όχι η ίδια η ικανότητα διάνυσης αποστάσεων με ένα «γέμισμα», όσο το χρονικό διάστημα που απαιτεί αυτό για να ολοκληρωθεί. Κοινώς, το μεγαλύτερο πρόβλημα έγκειται στο χρόνο φόρτισης. Αν η διαδικασία ήταν όμοια με αυτή των παραδοσιακών αυτοκινήτων, δεν θα μιλούσαμε καν. Να πήγαινες με το αυτοκίνητό σου στο σημείο φόρτισης, να το συνέδεες και σε 5 λεπτά (και λιγότερο) να έφευγες. Όπως κάνουμε στον ανεφοδιασμό κάθε βενζινοκινήτου ή ντίζελ οχήματος. Στα ηλεκτρικά, όμως, δεν μιλάμε για λεπτά, αλλά για ώρες. Που, αναλόγως περίστασης, μπορεί να γίνουν ακόμα και μέρες!
Η φόρτιση της μπαταρίας είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Σε κάθε παρουσίαση, βέβαια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρουν χρόνους φόρτισης, με βάση το βέλτιστο υπόβαθρο. Οικιακές πρίζες υψηλής παροχής με τριφασικό ρεύμα, κάνοντας ξεχωριστή αναφορά στους ταχυφορτιστές και τα wall boxes. Για την υποδομή του δικτύου ταχυφορτιστών, αλλά και γενικότερα των φορτιστών ακόμα και σε πιο προηγμένες χώρες από τη δική μας, έχουμε ακόμα δρόμο. Η συνηθέστερη επιλογή, που περισσότερο μονόδρομο θυμίζει, για να φορτίσει κάποιος το αυτοκίνητό του, είναι στο σπίτι. Και εδώ, είναι που η κατάσταση απαιτεί υπομονή.
Τα περισσότερα οικιακά κυκλώματα διατρέχονται από μονοφασικό ή τριφασικό ρεύμα, που καταλήγει σε πρίζες 16A ή 32Α με μέγιστη παροχή από 3,7 kW έως 22 kW. Υπάρχουν και πρίζες των 10Α, με παροχή 2,4 kW, αλλά η πλειοψηφία είναι 16άρες των 3,7 kW. Σε αυτές τις πρίζες λοιπόν, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θέλει τον χρόνο της. Το BMW i3S, με τη μπαταρία των 42,2 kWh, θα χρειαστεί 12 ώρες και 15 λεπτά για να πάει από το 0 στο 100%. Σε 10άρα πρίζα, ο χρόνος φόρτισης ανεβαίνει στις 19 ώρες και 30 λεπτά, ενώ στην 32άρα πέφτει στις 6 ώρες και 15 λεπτά. Σε τριφασικό ρεύμα και πρίζα 16A, ο χρόνος μειώνεται ακόμα περισσότερο, στις 4 ώρες και 15 λεπτά.
Όπως είναι φυσικό, όσο αυξάνεται η χωρητικότητα της μπαταρίας, τόσο περισσότερη ώρα απαιτεί για να φορτίσει. Στη Jaguar I-Pace, που στέφθηκε «Ευρωπαϊκό» και «Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς» το 2019, η συστοιχία των 90 kWh χρειάζεται 13 ώρες και 30 λεπτά σε πρίζα 32Α, εκτοξεύεται στις 27 ώρες σε 16Α, ενώ δεν μπορεί να φορτίσει σε τριφασική! Το Tesla Model S Long Range αντίθετα, μπορεί. Εξ ου και οι 7 ώρες σε τριφασική παροχή 32A. Που γίνονται 10 ώρες και 15 λεπτά σε 16Α, 15 ώρες και 15 λεπτά σε μονοφασική 32A και εκτοξεύονται στις 30 ώρες και 15 λεπτά για την 16A!
Η υπόθεση πλησιάζει τα όρια του σκερτς όταν βάλουμε στην εξίσωση τις απλές πρίζες των 10A και 2,4 kW, τις γνωστές μας σούκο. Εκεί, το i3S χρειάζεται 19 ώρες και 30 λεπτά για να φορτίσει πλήρως από το μηδέν. Τα I-Pace και Model S δε, πρέπει να μείνουν συνδεδεμένα πάνω από 2 μέρες! Στις 43 ώρες και 30 λεπτά γεμίζει η Jaguar, στις 48 ώρες και 45 λεπτά το Model S. Δυόμιση μέρες δηλαδή, κυριολεκτικά στην πρίζα! Οι χρόνοι βέβαια αφορούν φόρτιση από εντελώς άδεια μπαταρία στο 100% και είναι κατά προσέγγιση, όμως γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η συμβίωση με ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί υπομονή και την κατάλληλη υποδομή.