Το 1986, η Delta HF και η Delta Integrale επικράτησαν στην κατηγορία Group A του WRC, κερδίζοντας 6 πρωταθλήματα στη σειρά. Όμως, η Lancia στο Bologna Motor Show, θέλοντας να κάνει το κάτι παραπάνω παρουσίασε την Delta ECV (Experimental Composite Vehicle), ένα πρωτότυπο rally car!
Δείτε ακόμα: Lancia Delta: To άδοξο τέλος ενός θρύλου (+videos)
Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε ως διάδοχος της Delta S4 και ξεχώριζε χάρις στα νέα χρώματα της Martini, με το κόκκινο να παίρνει τα ηνία από το λευκό. Κάτω από το καπό υπήρχε ένας twin-turbo κινητήρας 1.8 λτ. ισχύος 600 ίππων, με κόφτη στις 8.000 σ.α.λ. και επιδόσεις της τάξης των 2,5 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα! Το συγκεκριμένο μοτέρ διέθετε μια πατενταρισμένη κυλινδροκεφαλή Triflux και σταδιακή υπερτροφοδότηση (τούρμπο και κομπρέσορα), που ήταν και το highligt της S4. Αυτό της ECV όμως, όπως λέει και το όνομα, ήταν τα συνθετικά υλικά. Χάρη στην εκτενή χρήση ανθρακονημάτων και άλλων πανάκριβων υλικών, το βάρος της περιοριζόταν στα 930 κιλά, ενώ εντυπωσιακές και πανάλαφρες (μόλις 6 κιλά έκαστη) ήταν οι 16άρες ζάντες της Speedline.
Η Abarth έχοντας πάει την κατασκευή σε άλλο επίπεδο και παίρνοντας κομμάτια από το ECV θέλησε να δημιουργήσει το ECV2 το 1988. Ωστόσο, η κατάργηση του Group B άφησε ανεκμετάλλευτο αγωνιστικά, το νέο τους δημιούργημα. Η Fiat κράτησε φυλαγμένο το ECV2 και το τοποθέτησε στο μουσείο του Τορίνο. Παρόλα αυτά, η κληρονομιά της ECV βρήκε τον δρόμο προς τις επιτυχίες. Έστω, δια της τεθλασμένης.
Οι μηχανικοί της Lancia ήταν πεπεισμένοι πως η κτηνώδης Delta μπορούσε να φέρει επιτυχίες, ακόμα και στην πίστα. Έτσι, πρότειναν να κατέβει στο DTM (με τις κατάλληλες τροποποιήσεις βέβαια). Φαντάζεστε μια τετρακίνητη Delta 500 ίππων, να μάχεται με το επίσης υπερτροφοδοτούμενο Ford Sierra RS500 και τις BMW M3 E30-Mercedes 190E 2.5 Sport Evo; Οι Ιταλοί το οραματίστηκαν, αλλά δεν πήραν ποτέ την έγκριση. Οι κανόνες του Gruppo Fiat ήταν ξεκάθαροι: Lancia στα ράλλυ, Ferrari στη Formula 1, Alfa Romeo στα πρωταθλήματα Τουρισμού.
Διαβάστε επίσης: H Lancia Lybra είχε infotainment πριν 21 χρόνια!
Παρόλα αυτά, η ECV βρέθηκε στις πίστες εμμέσως δια της Alfa Romeo 155 V6 Ti. Όταν η Lancia αποσύρθηκε από το WRC, το 1992, οι περισσότεροι μηχανικοί της μετατέθηκαν στο Μιλάνο. Μαζί τους, οι τεχνολογίες που έκαναν την Delta δυνάστη των ειδικών διαδρομών. Το συνθετικό αμάξωμα και το σύστημα τετρακίνησης (πάντα με τις κατάλληλες τροποποιήσεις) χρησιμοποιήθηκαν στην 155, που κέρδισε 38 αγώνες στο DTM/ITC και τον τίτλο του 1993.
Που βρίσκεται όμως το αυθεντικό ECV; Πάμε πίσω στο 2010. Ο Giuseppe Volta, από τους κορυφαίους πρωτεργάτες της Abarth στις δεκαετίες του ᾽70 και του ᾽80 και περήφανος ιδιοκτήτης ενός εκ των δυο μοτέρ Triflux, συντόνισε την ομάδα με σκοπό την ανακατασκευή του ECV. Και λέμε ανακατασκευή και όχι ένα μικρό… σουλούπωμα, μιας και δεν διατηρήθηκαν πολλά από το αυθεντικό αυτοκίνητο. Το ανθρακονημάτινο πλαίσιο, καθώς κι άλλα υλικά χρησιμοποιήθηκαν από το ECV2 για την ανακατασκευή.
Διαβάστε επίσης: Τερατώδης Lancia Delta Integrale Evo (+video)
Παρά τη μοντέρνα του κατασκευή, το νέο λογισμικό του εγκεφάλου, το ανακατασκευασμένο turbo και το καλύτερο σύστημα ψύξης, αυτή η έκδοση του ECV είναι μία πιστή αντιγραφή του αυθεντικού μοντέλου. Πέρα από τη χρήση των αυθεντικών τροχών, του μοτέρ και αρκετών ανταλλακτικών, τα περισσότερα από τα νέα μέρη προήλθαν από τους αρχικούς προμηθευτές.
Η ομάδα που έφερε εις πέρας αυτήν την αποστολή, αποτελούνταν από άτομα σαν τον Cesare Fiorio, διευθυντή της Abarth Sport Team τη δεκαετία του 80 και τον Claudio Lombardi, τεχνικό διευθυντή της Abarth από το 1982 έως το 1991. Ο Volta έφερε τον πρώην οδηγό ράλι και δυο φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Miki Biasion να κάνει το test-drive και να παρουσιάσει το νέο μοντέλο στον κόσμο. Από το 2010 η εκπληκτική Lancia Delta ECV κάνει την εμφάνισή της σε διάφορα event. Κάποιες φορές σαν εκθεσιακό κομμάτι (όπως το 2012 στο Bologna Motor Show) και άλλες φορές κάνοντας απλά μια βόλτα (όπως το 2014 στο Vernasca Silver Flag) αλλά ποτέ σε αγώνες!
Δείτε ακόμα: Αγέραστη Lancia Delta Integrale 2.0 HF Turbo (+video)