Όταν ακούμε για Peugeot GTi, ο λογισμός τρέχει ευθέως στο 205. Μετά την αντανακλαστική αναδρομή στα 80’s, θυμόμαστε τα 106 και 306. Το 309, αντίθετα, μένει με το παράπονο.
Παρουσιάστηκε το 1985, δυο χρόνια μετά το 205, και έγινε γνωστό ως η οικογενειακή του εκδοχή. Σκοπός του 309 ήταν να αντικαταστήσει το Talbot Horizon και να αντιπαρατεθεί με τους γίγαντες της μικρομεσαίας κατηγορίας, που άκουγαν σε ονόματα όπως Ford Escort, Opel Kadett, VW Golf και Toyota Corolla. Όχι απαραίτητα ευθέως, αλλά σίγουρα στο εμπορικό κομμάτι. Το πάτωμα του 205 επιμηκύνθηκε και ο Pininfarina αναγκάστηκε να δώσει το ελαφρώς ιδιόρρυθμο σχήμα στο αυτοκίνητο, λόγω της χρήσης των θυρών από το μικρότερο μοντέλο.
Οι κινητήρες ήταν κοινοί με το 205, κάτι που σήμαινε πως το 309 κυκλοφόρησε σε έκδοση GTi. Oι προφυλακτήρες και τα προστατευτικά στις πόρτες με το κόκκινο σιρίτι, οι τετραπλοί προβολείς ομίχλης στο εμπρός μέρος, η αεροτομή στο πίσω και οι σήμα-κατατεθέν 15άρες ζάντες, έδιναν στο 309 GTi τη δική του ταυτότητα. Με τον τετρακύλινδρο XU9JA των 1.905 κ.εκ. κάτω από το καπό, 130 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 164 Nm στις 4.750 σ.α.λ. στους εμπρός τροχούς μέσω 5τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου.
Λόγω μεγαλύτερου βάρους η επιτάχυνση δεν ήταν τόσο γρήγορη με του hot hatch (8,7 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα αντί 7,8 δλ.), όμως η τελική ήταν κοινή (202 χλμ./ώρα). Προσθέστε την επιπλέον πρακτικότητα των πίσω θυρών μαζί τους μεγαλύτερους χώρους, και έχετε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον οδηγικά μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο.
Το συγκεκριμένο, παρότι μετράει 30 χρόνια είναι κυριολεκτικά σαν καινούργιο. Αγοράστηκε ως τέτοιο το 1991, όμως λόγω μετακόμισης του ιδιοκτήτη στο εξωτερικό πρόλαβε να γράψει μόλις 160 χλμ., πριν κλειδωθεί στο γκαράζ. Το 1999 ήταν αποφασισμένος να το οδηγήσει, όμως για άγνωστους λόγους κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Το κόκκινο 309 GTi παρέμεινε έγκλειστο για άλλα 17 χρόνια, περνώντας ΚΤΕΟ με 199 χλμ. στο κοντέρ. Τελικά, μέχρι πέρσι που απεβίωσε ο πρώτος ιδιοκτήτης, το οδόμετρο κατέγραψε συνολικά 236 χλμ.
Πλέον, το πρακτικά άθικτο Peugeot αναζητά τη νιότη που στερήθηκε στο γκαράζ. Είναι πολύ καλά συντηρημένο και πλήρως λειτουργικό, αλλά η τιμή του κάτι παραπάνω από «αλμυρή»: για 30.000 λίρες (34.790 ευρώ) πουλήθηκε τελικά.