Παρά την παγκοσμιοποίηση, η προέλευση ενός προϊόντος εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο ως κριτήριο αγοράς. Φυσικά τα αυτοκίνητα δεν εξαιρούνται, τουναντίον. Εδώ το «Made in...» πρωτοστατεί ίσως περισσότερο, από κάθε άλλη εμπορική εφαρμογή. Άσχετα αν οι προδιαγραφές είναι κοινές. Αλλιώς βλέπει ο καταναλωτής ένα Toyota που κατασκευάζεται στην Τουρκία, αλλιώς ένα από την Αγγλία ή την Ιαπωνία. Τα κινεζικά αυτοκίνητα ακολουθούνταν χρόνια από δυσμενή φήμη, κάτι που πασιφανώς έχει αλλάξει. Όχι, όμως, για μια μικρή ιταλική εταιρία, που προσπαθούσε να αλλάξει «διαβατήριο» στα μοντέλα της.
Την DR Automobiles λογικά δεν την έχετε ξανακούσει. Πρόκειται για μια μικρή αυτοκινητοβιομηχανία, στην περιοχή Macchia d’Isernia, που δραστηριοποιείται από το 2006 εντός Ιταλίας. Το γεγονός ότι περιορίζεται στην εγχώρια αγορά εξηγεί το άγνωστο περί του ονόματός της, ωστόσο δεν σημαίνει πως δεν πουλάει. Ίσα ίσα, φέτος πραγματοποιεί χρονιά-ρεκόρ. Στο πρώτο 9μηνο του 2023 ταξινόμησε 24.200 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση 48% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και καταλαμβάνοντας το 2% της αγοράς. Εξαιρετικά νούμερα για έναν, κατά τα ευρωπαϊκά άλλα, παντελώς άσημο κατασκευαστή.
Μεγάλο μερίδιο της επιτυχίας, βέβαια, οφείλεται στα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται. Τα DR ναι μεν λανσάρονται ως ιταλικά, αλλά τα πάντα πάνω τους έρχονται από την Κίνα. Όχι από τους προμηθευτές, από άλλους κατασκευαστές. Τα συνολικά 7 μοντέλα της γκάμας (DR 1, DR 3, DR 4, DR 6, DR 7 -όλα τους SUV, πλην DR 1- και το αγροτικό PK 8) αποτελούν παραλλαγές από αντίστοιχα Chery, JAC και BAIC, μεταξύ άλλων. Για την ακρίβεια όχι απλά παραλλαγές, αλλά τα ίδια αυτοκίνητα με άλλα σήματα και μικρές εμφανισιακές διαφορές. Κλασική περίπτωση rebadging, κοινώς. Σαν κινεζικά που είναι, άπαντα αξιοποιούν το μεγαλύτερο ατού των οχημάτων από εκεί: το ασύγκριτο value for money. Η κυριότερη αιτία, δηλαδή, πίσω από τις πωλήσεις της DR Automobiles. Όχι η μοναδική, όμως.
Η έτερη προκάλεσε την παρέμβαση των ιταλικών αρχών, περιλαμβανομένων της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Οικονομικής Αστυνομίας. Όπως φανέρωσαν οι σχετικοί έλεγχοι, σε αρκετές περιπτώσεις οι Ιταλοί έκρυβαν την πραγματική καταγωγή των προϊόντων τους, λανσάροντας τα ως «Made in Italy». Κάτι τέτοιο προφανώς δεν ισχύει, εφόσον η συντριπτική πλειοψηφία των εξαρτημάτων προέρχεται από τους ανάλογους Κινέζους εκπροσώπους. Παράβαση που θα μπορούσαμε να την παραλληλίσουμε με το «παράγεται» και το «συσκευάζεται», που γνωρίζουμε από τα τρόφιμα.
H DR Automobiles βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από διοικητικές κυρώσεις, που ξεκινούν από τις πιο απλές (πρόστιμα) μέχρι τις πλέον κοστοβόρες (αποζημιώσεις, επιστροφή χρημάτων κλπ).