Η ασταμάτητη πορεία των τιμών στα καύσιμα προς τα πάνω επισύρει αλυσιδωτές αντιδράσεις σε κάθε τομέα, με τις μεταφορές αναμενόμενα σε μια από τις πλέον πληττόμενες θέσεις. Οι ιδιοκτήτες φορτηγών προειδοποιούν για λήψη δραστικών μέτρων, που δεν αποκλείεται να πάρουν τη μορφή απεργιών, σε περίπτωση που η κυβέρνηση δεν επιβάλλει πλαφόν στην τιμολόγηση του ντίζελ.
Σε έκτακτη γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή στη Θεσσαλονίκη, όπου εκπροσωπήθηκαν όλες οι επαγγελματικές οργανώσεις ( Ομοσπονδία Ιδιοκτητών ΦΔΧ Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας , Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς και Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Μεταφορών), αποφασίστηκε η από κοινού σύνταξη και αποστολή επιστολής προς τους αρμόδιους υπουργούς. Εκεί αναφέρονται οι έντονοι προβληματισμοί για τη ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου και διαμορφώνει μια κατάσταση όπου πλέον, η λήψη οριζόντιων μέτρων είναι μονόδρομος.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η Ουκρανική κρίση έχει προκαλέσει τόσο ανθρωπιστική τραγωδία, όσο και οικονομική αναταραχή σε όλη την Ε.Ε. Η παροχή υποστήριξης από την Πολιτεία προς τον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο οποίος πλήττεται ανεπανόρθωτα από την κατακόρυφη άνοδο της τιμής του πετρελαίου και άλλα συναφή κόστη, κρίνεται αναγκαία! Από τις αρχές του 2021 έως τώρα, η τιμή των καυσίμων στην Ε.Ε. αυξήθηκε ακόμη έως και 80%, ενώ συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Για παράδειγμα, η τιμή διάθεσης για το diesel (το οποίο είναι το βασικό καύσιμο που χρησιμοποιείται στις οδικές μεταφορές) πριν από ένα έτος, στις αρχές του 2021 ήταν περίπου στο 1,10 ευρώ/λίτρο, ενώ σήμερα πωλείται από 1,90 έως 2,00 ευρώ/λίτρο!». Χαρακτηριστικό πως «η στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη του Φεβρουαρίου 2022, και μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, η τιμή των καυσίμων αυξήθηκε έως και 25- 30%».
Οι περισσότεροι από 300 αυτοκινητιστές που συμμετείχαν στη συνέλευση, παρουσία βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ, της Ελληνικής Λύσης και ανεξαρτήτων, κάνουν λόγο για «αδιέξοδο» και «χαριστική βολή» στον κλάδο των οδικών μεταφορών, που έχει φέρει πολλούς επαγγελματίες στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης: «Τα καύσιμα αποτελούν περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού οχήματος, ενώ το ποσοστό σήμερα αγγίζει το 70% λόγω της αύξησης της τιμής τους. Παράλληλα, η μετακύλιση των αυξήσεων στους πελάτες των μεταφορέων είναι πρακτικά αδύνατη καθώς η αγορά αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Αντιθέτως, οι μεταφορείς έχουν κληθεί να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους πετρελαίου σε είδη και υπηρεσίες τις οποίες χρησιμοποιούν – όπως για παράδειγμα το κόστος των ακτοπλοϊκών ναύλων με την επιβολή επίναυλου καυσίμου ο οποίος έχει αυξητική τάση- αναλαμβάνοντας τελικά εξ ολοκλήρου την οικονομική πίεση. Η πλειοψηφία των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί σήμερα με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, ενώ τα χρηματοοικονομικά αποθεματικά έχουν πλέον μηδενιστεί».
Ποια η λύση; Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες φορτηγών, η επιβολή πλαφόν στα 1,10 ευρώ/λίτρο για την τιμή του ντίζελ. Κάτι που θα μπορέσει να επαναφέρει τα μεταφορικά κόστη σε βιώσιμα επίπεδα, «συμβάλλοντας στην διατήρηση του ομαλού εφοδιασμού της αγοράς». Διαφορετικά; Απεργίες: «Σε αντίθετη περίπτωση, η Πανελλαδική Συνέλευση των Αυτοκινητιστών, έλαβε ομόφωνα την απόφαση για την έναρξη απεργιακών κινητοποιήσεων στις 13 Απριλίου 2022». Προς το παρόν, δεν έχει υπάρξει απάντηση από κυβερνητικούς κύκλους. Αξίζει να σημειωθεί πως ανάλογες κινητοποιήσεις έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σε Ισπανία και Ιταλία.