Το 1967 η Mazda παρουσίασε ένα καινοτόμο sportscar, που έμελλε να δημιουργήσει μια μοναδική τεχνοτροπία στους κινητήρες αυτοκινήτων. Το Cosmo Sport ήταν το πρώτο τετράτροχο παραγωγής που σύστησε στον κόσμο τα περιστροφικά μοτέρ, φέρνοντας στο προσκήνιο το όραμα του Felix Wankel για μια κινητήρια μονάδα χαμηλών τριβών και υψηλής αποδοτικότητας. Πενήντα έξι χρόνια αργότερα, η φίρμα από τη Χιροσίμα γιορτάζει τα 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα με ρότορες κάτω από το καπό, έχοντας επαναφέρει τον Wankel στη γκάμα της πριν λίγους μήνες, έπειτα από μια «χειμερία νάρκη» 11 χρόνων.
Τον Ιούνιο του 2023 η Mazda επανεκκίνησε την παραγωγή αυτοκινήτων με Wankel για πρώτη φορά, μετά το 2012 και το τέλος παραγωγής του RX-8. Το MX-30 e-Skyactiv R-EV αναλαμβάνει να συνεχίσει το ιστορικό έργο των περιστροφών, με τις πωλήσεις να ξεκινούν εντός του προσεχούς διμήνου.
Με αφορμή την επίτευξη των δύο εκατομμυρίων συνολικών μονάδων παραγωγής, ο Takeshi Mukai, CEO της Mazda δήλωσε: «Ο περιστροφικός κινητήρας είναι ένα ιδιαίτερο κομμάτι της ιστορίας της Mazda και αντιπροσωπεύει την φιλοσοφία μας “never-stop challenging spirit.” Ο Wankel έχει αγαπηθεί από αγοραστές Mazda σε όλο τον κόσμο, και είμαστε ενθουσιασμένοι που κάνουμε πράξη την επιστροφή του. Θα ήθελα να ευχαριστήσω ειλικρινά όλους όσους μας υποστήριξαν σε αυτό το ταξίδι, κυρίως τους πολλούς πελάτες που αγόρασαν αυτοκίνητα με περιστροφικό κινητήρα. Στο μέλλον, θα συνεχίσουμε να μεταδίδουμε το ίδιο πνεύμα, προσφέροντας ελκυστικά μοντέλα που θα προσφέρουν στο κοινό μας μια συναρπαστική εμπειρία οδήγησης, ακόμα και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης».
Η Mazda, με βάση την ανθρωποκεντρική της προσέγγιση, επιδιώκει την οδηγική απόλαυση και στοχεύει στη δημιουργία εμπειριών πίσω από τιμόνι για την καθημερινή ζωή κάθε αγοραστή, έχοντας και πάλι τα περιστροφικά μοτέρ σε περίοπτη θέση. Πάμε να ρίξουμε μια ματιά στο χρονοδιάγραμμα εξέλιξης του Wankel στα μηχανοστάσια των Mazda, μέσα από τις ημερομηνίες-σταθμούς στην πορεία του.
Ιούλιος 1961: Τεχνική συνεργασία με την NSU και τον Felix Wankel.
Μάιος 1967: Ολοκλήρωση του περιστροφικού κινητήρα και παρουσίαση του Cosmo Sport (Mazda 110S).
Ιούλιος 1968: Κυκλοφορεί το Familia Rotary coupe (Mazda R100 coupe).
Οκτώβριος 1969: Κυκλοφορεί το Luce Rotary coupe (Mazda R130 coupe).
Μάιος 1970: Κυκλοφορεί το RX-2 .
Σεπτέμβριος 1971: Κυκλοφορεί το RX-3.
Νοέμβριος 1972: Κυκλοφορεί η 2η γενιά της σειράς Mazda Luce Rotary (Mazda RX-4).
Ιούνιος 1973: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει τις 500.000 μονάδες.
Φεβρουάριος 1974: Κυκλοφορεί η 2η γενιά RX-2 (Mazda Capella)
Απρίλιος 1974: Κυκλοφορεί το Rotary Pickup (REPU) στη Βόρεια Αμερική.
Ιούλιος 1974: Κυκλοφορεί το Parkway Rotary 26.
Απρίλιος 1975: Κυκλοφορεί το Roadpacer AP.
Οκτώβριος 1975: Κυκλοφορεί η 2η γενιά της σειράς Cosmo AP (Mazda RX-5).
Οκτώβριος 1977: Κυκλοφορεί η 3η γενιά της σειράς Luce (Mazda 929L).
Μάρτιος 1978: Κυκλοφορεί η 1η γενιά RX-7(FB).
Νοέμβριος 1978: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει το 1 εκατομμύριο.
Νοέμβριος 1981: Κυκλοφορούν η 3η γενιά της σειράς Cosmo και η 4η γενιά της σειράς Luce (Mazda 929).
Οκτώβριος 1985: Κυκλοφορεί η 2η γενιά RX-7 (FC).
Απρίλιος 1986: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει το 1,5 εκατομμύριο.
Σεπτέμβριος 1986: Κυκλοφορεί η 5η γενιά της σειράς Mazda Luce (Mazda 929).
Απρίλιος 1990: Κυκλοφορεί η 4η γενιά της σειράς Mazda Cosmo (Eunos Cosmo), εξοπλισμένη με τριρότορο περιστροφικό κινητήρα
Ιούνιος 1991: Το Mazda 787B κερδίζει τον 59ο αγώνα 24 Hours of Le Mans.
Δεκέμβριος 1991: Κυκλοφορεί η 3η γενιά RX-7 (FD).
Απρίλιος 2002: Κυκλοφορεί το τελευταίο μοντέλο της περιορισμένης έκδοσης Mazda RX-7, Spirit R Series.
Απρίλιος 2003: Κυκλοφορεί το RX-8.
Νοέμβριος 2011: Κυκλοφορεί το τελευταίο ειδικό μοντέλο του Mazda RX-8, Spirit R.
Ιούνιος 2012: Η παραγωγή του RX-8 λήγει.
Ιούνιος 2023: Ξεκινά η παραγωγή του Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV.
Οκτώβριος 2023: Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει τα 2 εκατομμύρια.