To 1987 έκανε την εμφάνισή του ένα πειραματικό sportscar 3 λίτρων από την Ιταλία. Το όνομά του ήταν ακριβώς αυτό: ES-30, εκ του «Experimental Sportscar 3.0 litre». Την κατασκευή είχε αναλάβει ο φημισμένος καροσερίστας Zagato και τον σχεδιασμό η Alfa Romeo. Κάπως έτσι εγένετο η Alfa SZ (Sprint Zagato).
H εμφάνιση ήταν ρηξικέλευθη για τα δεδομένα της εποχής, χαρίζοντας της το προσωνύμιο «il Mostro», κοινώς «το Τέρας». Για την ακρίβεια, ακόμα και σήμερα, 33 χρόνια μετά την παρουσίασή της (το 1989 εμφανίστηκε επισήμως), το σουλούπι της SZ δεν συναντά αντίστοιχο. Κάτω από το οποίο υπήρχε μια βελτιωμένη εκδοχή της πλατφόρμας της 75 3.0 V6. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως η ανάρτηση προέρχεται από την αγωνιστική 75 Group A. Ένα χαρακτηριστικό που εν έτει 1989, με ελαστικά 205/55/16 εμπρός και 225/50/16 πίσω, χάριζε στο «Τέρας» πλευρική επιτάχυνση που έφτανε μέχρι τα 1,4G!
Και στις ευθείες η SZ δεν είχε πρόβλημα, καθότι με 210 ίππους στις 6.200 σ.α.λ. και 245 Nm ροπής στις 4.500 σ.α.λ., σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος των 1.260 κιλών και το σφιχτό 5αρι χειροκίνητο, εξασφάλιζαν επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7 δλ. και τελική 245 χλμ./ώρα. Συνολικά 1.036 SZ κατασκευάστηκαν από το 1989 έως το 1991, όλες στο Rosso Alfa 130 χρώμα και με μαύρη Grigio Scuro 633 οροφή.
Μια 35ετία ύστερα από την πρώτη του εμφάνιση ως πρωτότυπο, το «Τέρας» δέχεται τις περιποιήσεις του τμήματος FCA Classiche. Της ομάδας «ειδικών αποστολών» της FCA Heritage, που αναλαμβάνει την αναπαλαίωση ιστορικών δημιουργιών των Fiat, Lancia και Alfa Romeo. Μια SZ αφέθηκε στα δημιουργικά χέρια των ανθρώπων του FCA Classiche, περνώντας από ένα πλήρες πρόγραμμα αναπαλαίωσης και επιστρέφοντας σε καινουργή κατάσταση. Η συγκεκριμένη μάλιστα ενδεχομένως να ήταν αυτή που το χρειαζόταν περισσότερο από κάθε άλλη SZ, καθότι πρόκειται για πρωτότυπο δοκιμών. Ένα αυτοκίνητο που «έφαγε» τα χιλιόμετρα με τη γαβάθα στην πίστα του Μπαλόκο, προκειμένου να βγουν οι SZ παραγωγής όπως έπρεπε.