Έχουμε στο μυαλό μας και την τσέπη μας, πως η Ελλάδα είναι από τις πιο αφιλόξενες χώρες για το αυτοκίνητο. Από όποια πλευρά και να το δεις: φορολογία, δρόμους, τιμές καυσίμων, συμφόρηση, διόδια, διαλέγουμε και μάς τα παίρνουν. Η ύστατη παρηγοριά στον βαριά άρρωστο, πάντως, είναι ότι -ως δια μαγείας- υπάρχουν και χειρότερα. Πολύ χειρότερα. Σε φάση να πληρώνεις πάνω από 70.000 ευρώ, μόνο για το δικαίωμα να έχεις αυτοκίνητο!
Η Σιγκαπούρη είναι τόσο διαβόητα εχθρική για την αγορά και χρήση αυτοκινήτου, που κατορθώνει να κάνει τη χώρα μας να μοιάζει κράμα Η.Π.Α. και Μονακό. Οι γείτονες της Μαλαισίας έχουν μια σειρά από τα πιο δρακόντεια μέτρα κατά των τετράτροχων, περιλαμβάνοντας ασύλληπτα φορολογικά «καπέλα» και εξωφρενικά αντικίνητρα – άσχετα που, παρόλα αυτά, έχουν πίστα και φιλοξενούν GP της Formula 1. Σε αυτή τη χώρα της τόσο αδιανόητης αυτοκινητικά αντίθεσης, καλείσαι να καταβάλλεις ένα τεράστιο ποσό μόνο και μόνο για να βάλεις ένα αυτοκίνητο, στους δρόμους. Κάτι σαν τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά πολλαπλασιασμένα στη νιοστή.
Το 1990 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το μέτρο του Πιστοποιητικού Δικαιώματος , που είναι ό,τι και όπως ακριβώς ακούγεται: ένα χαρτί, το οποίο σου εκχωρεί ένα δικαίωμα. Ποιο είναι αυτό; Να αγοράζεις αυτοκίνητο! Στη Σιγκαπούρη, δηλαδή, πρέπει να πληρώσεις… για να μπορείς αργότερα να πληρώσεις το αμάξι. Το πιστοποιητικό αυτό έχει διάρκεια 10 ετών και κλίμακες, θυμίζοντας κατά κάποιον τρόπο ένα κράμα των δικών μας τεκμηρίων (ή της -προ απελευθέρωσης του επαγγέλματος- άδειας για ταξί): όσο υψηλότερος ο κυβισμός ή τα άλογα, τόσο πιο «φαρμακερός» ο λογαριασμός. Χωρητικότητα και ισχύς-κλειδιά, τα 1.6 λίτρα και 130 άλογα αντίστοιχα. Η κλίμακα αυτή χωρίζεται σε 2 κατηγορίες για τα Ι.Χ. και 5 συνολικά, περιλαμβάνοντας επαγγελματικά, φορτηγά και μοτοσικλέτες.
Στην κατηγορία Α’ εμπίπτουν όλα τα αυτοκίνητα, με κυβισμό έως 1.6 λίτρα και ισχύ έως 130 άλογα. Στη Β’ όλα όσα ξεπερνούν αυτό το όριο, στη Γ’ τα ελαφρά φορτηγά και τα λεωφορεία (τα επαγγελματικά δηλαδή), στη Δ’ οι μηχανές και στην Ε’ τα πάντα, ανεξαιρέτως κυβισμού ή ιπποδύναμης (κοινώς οι νταλίκες). Η προ 33ετίας διάταξη εφαρμόστηκε για να ελεγχθεί η αγορά, προκειμένου να αποφευχθεί συμφόρηση στους δρόμους και ατμοσφαιρική ρύπανση. Σήμερα, ωστόσο, παίρνει το πιο αυστηρό της πρόσωπο. Πρόσφατες αυξήσεις εκτόξευσαν τα κόστη, φέρνοντας το βασικό κόστος… δικαιώματος απόκτησης οχήματος στις 104.000 δολάρια Σιγκαπούρης. Αλλιώς, στις 71.980 ευρώ – μόνο για να μπορείς να έχεις αυτοκίνητο για τα επόμενα 10 χρόνια!
Σε αυτά τα σχεδόν 72 χιλιάρικα τώρα, θα πρέπει να αρχίσουμε τις προσθήκες: τιμή αυτοκινήτου, ασφάλεια, τέλη κυκλοφορίας, τα πάντα. Τα οποία επίσης είναι πανάκριβα. Όπως χαρακτηριστικά -και σοκαριστικά- αναφέρει το Reuters, η απόκτηση, χρήση και οδήγηση ενός mainstream οικογενειακού μοντέλου σαν το Toyota Camry Hybrid, κοστίζει στο μέσο κάτοικο Σιγκαπούρης 251.388 τοπικών δολαρίων. Ήτοι πάνω από 173.360 ευρώ!