Το Qashqai είναι το μοντέλο που εκτίναξε την κερδοφορία της Nissan και άλλαξε τα εμπορικά δεδομένα, συστήνοντας και εν τέλει καθιερώνοντας τα compact crossover. Από το 2006 μέχρι σήμερα, το ιαπωνικό best seller αποτελεί σταθερά ένα από τα πιο καλοπουλημένα αυτοκίνητα παγκοσμίως και ετοιμάζεται για την 3η, ολοκαίνουργια γενιά του. Γνωρίζετε πώς προέκυψε η ονομασία του, που σήμερα θεωρείται συνώνυμη των crossover;
Οι Ιάπωνες ήθελαν ένα όνομα που να αποπνέει περιπέτεια και διαφορετικότητα, αλλάζοντας σελίδα από τα συντηρητικά «Almera», «Primera» κλπ. Οι Qashqai είναι μια περίφημη νομαδική φυλή με ρίζες στο Ιράν, ξακουστή για τους ατρόμητους πολεμιστές και τα πανέμορφα υφάσματα. Μαχητικότητα και ομορφιά, δηλαδή, σε ένα. Ό,τι έπρεπε για το μεγαλεπήβολο project της Nissan. Υπήρχαν όμως μερικά ζητήματα. Πρώτο και κυριότερο, αυτό της εκφοράς. Ενώ φωνήεντα και σύμφωνα είναι σχεδόν μοιρασμένα (3 και 4 αντίστοιχα), ο τρόπος γραφής δημιούργησε ερωτηματικά. Ο κόσμος δυσκολευόταν να το προφέρει, κάτι που δεν είναι ό,τι καλύτερο για ένα μοντέλο που προορίζεται για best seller. Η Nissan αναγκάστηκε να στήσει ολόκληρο προωθητικό σκηνικό σε καφετέρια της Αυστραλίας, προκειμένου να μάθουν να το προφέρουν!
Μάλιστα, αυτό έγινε στη σημερινή γενιά του. Η πρώτη, δεν υιοθέτησε το όνομα «Qashqai», αλλά αυτό της ιαπωνικής αγοράς: Dualis. Η Nissan Αυστραλίας ακολούθησε αυτή την τακτική καθώς αφενός ο περισσότερος κόσμος εκεί δεν μπορούσε να προφέρει το όνομα, αφετέρου όσοι το κατάφερναν έκαναν λογοπαίγνιο με το «cash cow» («παχιά αγελάδα» σε ελεύθερη απόδοση). Παρότι σκοπός του μοντέλου ήταν αυτός ακριβώς (να γεμίσει τα ταμεία της εταιρίας), Αυστραλοί και Ιάπωνες δεν ήθελαν να ταυτιστεί με την εμπορικότητα. Σήμερα πάντως, που το μικρομεσαίο Nissan είναι παγκόσμιο χιτ, αστειεύονται οι ίδιο με την ονομασία, κάνοντας το εν λόγω «χορατό».
Στο λανσάρισμα της δεύτερης γενιάς, λοιπόν, χρησιμοποιήθηκε ο καφές για να κάνουν φροντιστήριο οι Αυστραλοί. Σε μια καφετέρια, έδινες κλασικά το όνομά σου για την παραγγελία. Όταν ο μπαρίστα σου έδινε τον καφέ, έκανε επίτηδες λάθος στο όνομα και σε ανάγκαζε να κοιτάξεις προσεκτικά το ποτήρι. Εκεί, έβλεπες το «Qashqai» και τον τρόπο εκφοράς («Cash-kai»)! Στην Αμερική αντίθετα, ακολούθησαν πιο απλοϊκή οδό. Από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της Nissan, είναι το Rogue (το X-Trail δηλαδή). Το Qashqai λανσαρίστηκε ως η σπορ εκδοχή του (Rogue Sport), προκειμένου να υπάρχει οικειότητα με τους καταναλωτές. Σήμερα, μόνο οι Η.Π.Α. έχουν διαφορετική ονομασία. Ο υπόλοιπος κόσμος (στην Ιαπωνία δεν πωλείται πια) το ξέρει όπως και εμείς.