Γνωρίζετε ότι η Lada κατασκεύαζε μοτέρ Wankel;

Εδώ και πολλά χρόνια, οι απανταχού «περιστροφικοί» λάτρεις περιμένουν την επιστροφή του Wankel από τη Mazda. Κάτι που θα συμβεί, αλλά προς το παρόν με τη μορφή range extender στο MX-30. Διάδοχος του RX-7 βρίσκεται στο τραπέζι για τους Ιάπωνες, με την ονομασία RX-9 μεν, αλλά δυστυχώς σε διαφορετική εκτέλεση από αυτή που θα θέλαμε.

Δείτε ακόμα: Έρχεται Mazda RX-9 με 400 ίππους

Μιλώντας για περιστροφικούς κινητήρες, η δημιουργία του Γερμανού μηχανικού Felix Wankel δεν έπεισε πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν πάνω της. Τα προτερήματα (μικρό μέγεθος και βάρος, ευελιξία μηχανικών στην κατανομή των μαζών, υψηλή απόδοση με λίγα κυβικά) δεν έγειραν τη ζυγαριά προς το μέρος τους, καθώς τα μειονεκτήματα (ακόρεστη δίψα για βενζίνη και λάδι, πολυπλοκότητα, μειωμένη αξιοπιστία, έλλειψη ροπής, ανάγκη για στροφάρισμα) αποθάρρυναν τους κατασκευαστές. Όχι όλους, βέβαια. Η NSU ήταν η πρώτη που πίστεψε στον Wankel, από το 1951, η Mazda αυτή που διαχρονικά βάσισε το στάτους της στην περιστροφική κουλτούρα, ενώ και η Citroen ανέπτυξε τη δική της πρόταση, με τη μορφή του GS Birotor. Γνωρίζετε όμως ότι και η Lada έφτιαξε Wankel; Κι όχι μόνο έφτιαξε, αλλά τους τοποθετούσε αποκλειστικά σε κρατικά οχήματα!

Για τους Ρώσους, όλα ξεκίνησαν το 1974. Οι Σοβιετικοί αξιωματούχοι ήθελαν γρήγορα και δυνατά αυτοκίνητα για τους κρατικούς λειτουργούς, μα κυρίως τα όργανα επιβολής της τάξης, στις χώρες της ΕΣΣΔ. Όπως αναφέρουν δημοσιεύματα της εποχής «τα περιπολικά και τα οχήματα υπηρεσιών διατήρησης της τάξης οφείλουν να είναι τα ταχύτερα αυτοκίνητα στο δρόμο». Όπου «υπηρεσίες διατήρησης της τάξης», βάλτε KGB ή (Κα Γκε Μπε)! Το project ανατέθηκε στην AvtoVAZ και 4 χρόνια αργότερα, απέφερε καρπούς.

Ο κινητήρας VAZ-311 αποτελείτο από μονό ρότορα και απέδιδε 70 ίππους στις 6.000 σ.α.λ., μαζί με 95 Nm στις 3.500-4.000 σ.α.λ. Χωρητικότητα δεν ανακοινώθηκε ποτέ, ωστόσο τα χαρακτηριστικά του κινητήρα (πλάτος ρότορα 80 χλστ., τροχοειδής διάσταση 102 χλστ., offset ρότορα 15 χλστ., συμπίεση 9,5:1) μοιάζουν υπερβολικά με τον 13B της Mazda, που χρησιμοποιούσε την εποχή εκείνη. Οπότε, λογικά, και ο ρωσικός Wankel πρέπει να ήταν στα 1.308 κ.εκ.

 

Το πρώτο αυτοκίνητο που είχε το προνόμιο να τον φιλοξενήσει, ήταν το VAZ-2101 «Zhiguli». Κατά πλειοψηφία ως περιπολικό, αλλά ήταν αρκετά αυτά που κυκλοφορούσαν χωρίς διακριτικά και με πράκτορες της Kα Γκε Μπε («Επιτροπή για την Κρατική Ασφάλεια» ο τίτλος της υπηρεσίας, άλλο που έκανε τα πάντα) μέσα. Το ίδιο ίσχυε και για το όμορο GAZ-24 (Volga) παρακάτω. Οι κλασικές ασθένειες του Wankel ήταν παρούσες, με πολλούς αστυνομικούς να αναφέρουν αυτονομία μόλις 150 χλμ. με γεμάτο ρεζερβουάρ και «ημερομηνία λήξης» του μοτέρ στις 20.000 χλμ.

Το επόμενο 2105 ήταν σαφώς ισχυρότερο, καθότι η εξέλιξη του κινητήρα προσέθεσε άλλον ένα ρότορα (κωδικός VAZ-411) και εκτόξευσε την απόδοση στους 120 ίππους, για να φτάσει μέχρι τα 140 άλογα το 1983 (VAZ-4132)! Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και το αγωνιστικό VFTS, που προοριζόταν για το Group B, απέδιδε 160 ίππους από 1.600 κυβικά. Το περιστροφικό 2105 ήθελε 9 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα και ξεπερνούσε τα 180 χλμ./ώρα, σε συνδυασμό με 4άρι χειροκίνητο κιβώτιο, και πράγματι ήταν ό,τι ταχύτερο είχαν κατασκευάσει οι Σοβιετικοί σε τέσσερις τροχούς.

O 411 βρήκε το δρόμο και για το μηχανοστάσιο του Samara, το οποίο λόγω 5τάχυτου κιβωτίου είχε ακόμα καλύτερες επιδόσεις. Το περιστροφικό χάτσμπακ από το Τολιάτι επιτάχυνε στα 100 χλμ./ώρα από στάση σε περίπου 8,5 δλ. και άγγιζε τα 190 χλμ./ώρα τελικής.

Δείτε επίσης: Πόσο γερό ήταν το Lada Samara σε τρακάρισμα;

Από το 1983 και έπειτα, τα ίχνη των σοβιετικών Wankel χάθηκαν. Το 1988 επανεμφανίστηκαν σε έκθεση στη Μόσχα, με την γκάμα να περιλαμβάνει σύνολα 2.5 και 3.9 λίτρων. Επισήμως, τεχνικά χαρακτηριστικά δεν ανακοινώθηκαν ποτέ. Ανεπίσημα, ο 2.5άρης ήταν διρότορος και με απόδοση άνω των 150 ίππων. Ο 3.9 (VAZ-513), βάσει μαρτυριών από τους ανθρώπους που τον εξέλιξαν, ήτο τριρότορος και απέδιδε 280 ίππους, τοποθετούμενος σε επιλεγμένα Volga της GAZ (31013), αποκλειστικά για ανώτατα στελέχη -εννοείται- της Κα Γκε Μπε. Αν ευσταθούν οι ισχυρισμοί, τότε μιλάμε για έναν από τους ισχυρότερους Wankel που έχουν υπάρξει! Χαρακτηριστικά, ο 1.3 του RX-7 FD απέδιδε αρχικά 241 ίππους και χρειαζόταν δυο τούρμπο για να το καταφέρει.

Το πόσα περιστροφικά VAZ/Lada κατασκευάστηκαν, παραμένει μέχρι σήμερα άγνωστο. Άλλες αναφορές κάνουν λόγο για 250, άλλες για πάνω από 400 συν αρκετά ασθενοφόρα με τα ίδια μοτέρ, ενώ άλλες συνυπολογίζουν τα Volga και ανεβάζουν τον συνολικό αριθμό σε περισσότερα από 500. Ως φαίνεται, μόνο αν μας μιλήσει πράκτορας της KGB μπορεί να μάθουμε με ακρίβεια…

Διαβάστε ακόμα: Τι κάνει μοναδικό στην Ευρώπη το Lada Vesta Cross;

Get it on Google Play Download on the App Store