Ένα σκάνδαλο εν εξελίξει φαίνεται πως ξεδιπλώνεται στην Αμερική, καθώς μια εταιρία αερόσακων αρνείται να πραγματοποιήσει το πρόγραμμα ανάκλησης που έχει εκπονήσει η αρμόδια αρχή.
Ο οργανισμός NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) εντόπισε κατασκευαστικό πρόβλημα, στον μηχανισμό πυροδότησης των αερόσακων της ARC Automotive. Σύμφωνα με τους Αμερικανούς, το υλικό με το οποίο κατασκευάζεται το «καψούλι» πυροδότησης, αλλά και ο τρόπος ανάπτυξης του αερόσακου, ενδέχεται να προκαλέσουν την εκτόξευση θραυσμάτων στην καμπίνα σε ενδεχόμενη σύγκρουση, ελλοχεύοντας κινδύνους πρόκλησης τραυματισμών -κυρίως στα μάτια και το πρόσωπο. Ο NHTSA αναφέρει στην ανακοίνωσή του πως το πρόβλημα αφορά 67 εκατ. αερόσακους, που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα αυτοκίνητα από το 2005 μέχρι σήμερα. Παράλληλα, υπογραμμίζει πως τα αποτελέσματα προέκυψαν έπειτα από ενδελεχείς μελέτες και έρευνες που ξεκίνησαν 2015, ενώ έως σήμερα η εν λόγω δυσλειτουργία συνδέεται με 6 τραυματισμούς και 1 θάνατο στις Η.Π.Α.
Η ARC Automotive, ωστόσο, αντικρούει τους ισχυρισμούς του NHTSA και δεν συμμορφώνεται με το πρόγραμμα ανάκλησης. Ο CEO της εταιρίας, Steve Gold, απάντησε με δική του ανακοίνωση, δηλώνοντας τα εξής: «Παρά τη μακρά έρευνα, η τρέχουσα θέση του Οργανισμού δεν βασίζεται σε κανένα αντικειμενικό τεχνικό ή μηχανικό συμπέρασμα σχετικά με την ύπαρξη ελαττώματος, αλλά περισσότερο σε συνοπτικά συμπεράσματα υποθετικών σεναρίων, σχετικά με ενδεχόμενη απόφραξη του μηχανισμού πλήρωσης από υπολείμματα συγκόλλησης». Με άλλα λόγια, σύμφωνα με την ARC, δεν υπάρχουν αποδείξεις ελαττώματος, αλλά αποχρώσες ενδείξεις. Ο Gold μάλιστα δεν έμεινε εκεί, αλλά υπογράμμισε το ρόλο των προμηθευτών και των αυτοκινητοβιομηχανιών στα προγράμματα ανάκλησης.
«Βάσει της νομοθεσίας που ορίζεται από την τροπολογία περί ασφάλειας, η ευθύνη για τα προγράμματα ανάκλησης βαραίνει τους κατασκευαστές των οχημάτων που φέρουν τα επίμαχα εξαρτήματα, όχι τους προμηθευτές». Η πρεμούρα του Gold για το ποιος κάνει την ανάκληση έγκειται καθαρά στο κόστος, από τη στιγμή που το όνομα της εταιρίας γίνεται γνωστό – άρα η υστεροφημία πλήττεται ούτως ή άλλως. Όταν μια αυτοκινητοβιομηχανία ανακαλεί μοντέλα της, επωμίζεται το κόστος της όλης διαδικασίας. Στην περίπτωση της Takata, για παράδειγμα, η ιαπωνική εταιρία ανακάλεσε πάνω από 40 εκατ. αυτοκίνητα λόγω των ελαττωματικών της αερόσακων. Ανάκληση που αναγκαστικά βάρυνε τους ίδιους (και τελικά τους οδήγησε σε λουκέτο), έπειτα από νομικές ενέργειες που κίνησαν οι δεκάδες συνεργαζόμενοι κατασκευαστές.
Στην περίπτωση της ARC, μέχρι στιγμής έχει γίνει μια ανάκληση από τη General Motors σε περίπου 1 εκατ. οχήματα (994,763 Chevrolet Traverse, Buick Enclave και GMC Acadia). Καταλαβαίνουμε τι καταστροφικές ζημιές θα υποστεί ο Αμερικανός προμηθευτής, αν τελικά «χρεωθεί» την αντικατάσταση 67 εκατ. αερόσακων (όχι σε 67 εκατ. οχήματα). Παρόλη την αντίσταση που προβάλει πάντως, δεσμεύεται για συνεργασία με τον NHTSA σε όλα τα επίπεδα.