Είναι δεδομένο πως για το εγγύς, αλλά και απώτερο μέλλον, οι έννοιες «CO2» και «ηλεκτροκίνηση» δεν θα σταματήσουν να μας απασχολούν. Ήδη εξυφαίνονται σχέδια αυστηροποίησης των ορίων εκπομπών, περιλαμβάνοντας μέχρι κατάργηση θερμικών μοτέρ. Ένα αναπάντεχο «όχι» από την Ελβετία, όμως, ήρθε να αποδείξει πως ο κόσμος δεν συμμερίζεται τις προθέσεις των πολιτικών.
Στη χώρα των τραπεζών, που τυγχάνει να είναι και μια από τις πλουσιότερες του πλανήτη, διενεργήθηκε πρόσφατα δημοψήφισμα. Αντικείμενο αυτού ένα πακέτο μεταρρυθμίσεων, που περιλαμβάνει αύξηση της φορολογίας στα αυτοκίνητα βάσει εκπομπών CO2, ανάλογη άνοδο στη φορολόγηση των καυσίμων, προτάσεις για απαγόρευση κυκλοφορίας σε αστικά κέντρα και λοιπά αντι-θερμικά. Στην αντίπερα όχθη, αύξηση στις επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών και ελεύθερη κίνηση παντού. Στο άκουσμα όλων αυτών υπήρξαν πολλές αντιδράσεις, οι οποίες τελικά ανάγκασαν την κυβέρνηση σε διενέργεια δημοψηφίσματος. Τα αποτελέσματα; 72% κατά και μόλις 28% υπέρ!
Η πολιτική σκηνή της Ελβετίας, που θεωρούσε σίγουρη την επικράτηση του «ναι», δήλωσε σύσσωμη σοκαρισμένη με τις εξελίξεις. Οι πιο έντονες αντιδράσεις ήρθαν αναμενόμενα από τους «Πράσινους», που έκαναν λόγο για «πισωγύρισμα στο ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος ειδικά, αλλά και πισωγύρισμα στην ιστορία της Ελβετίας γενικά».
Ανάλογη στάση τηρούν και οι Γερμανοί, οι οποίοι δηλώνουν αντίθετοι με την επιβολή επιπλέον φορολογίας στα καύσιμα, στο συντριπτικό ποσοστό του 81%. Η τροπολογία που φέρνει η κυβέρνηση της Άνγκελα Μέρκελ αναμένεται να αυξήσει κατά 0,16 ευρώ ανά λίτρο τη μέση τιμή της βενζίνης, προκαλώντας σφοδρό κύμα αντιδράσεων από το κοινό.