Μια φορά κι έναν καιρό οι κατηγορίες των αυτοκινήτων ξεχώριζαν μεταξύ τους. Τα σεντάν είχαν 4 πόρτες και ξεχωριστό άνοιγμα πορτμπαγκάζ, τα station wagon ήταν οι πρακτικές τους εκδόσεις, τα 4×4 στόχευαν ξεκάθαρα στις εκτός δρόμου αναζητήσεις. Κι ύστερα, ήρθαν τα SUV με τα crossover. Η «όλα σε ένα» τεχνοτροπία, που κοντεύει να αφανίσει κάθε παραδοσιακό segment της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τα station wagon εξ ορισμού δεν γινόταν να τη γλιτώσουν, καθώς σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσαν τη βάση για τα crossover. Από τη στιγμή που ήρθε το καινούργιο είδος και αποδείχτηκε υπερ-επιτυχημένο, η παράδοση δεν μπορεί παρά να παραδώσει τη σκυτάλη. Κι ας είχε υπάρξει για σεβαστό διάστημα η πιο δημοφιλής κατηγορία στην Ευρώπη. Γιατί μπορεί εδώ να τα αποκαλούσαμε «νεκροφόρες» και να λατρεύαμε τις «κούρσες», αλλά στην υπόλοιπη Γηραιά Ήπειρο (και άλλες αγορές) έκαναν θραύση. Κάποτε…
Τώρα μετά βίας εμφανίζονται στις κατατάξεις πωλήσεων. Σύμφωνα με αυτή της JATO Dynamics, τον προηγούμενο χρόνο ταξινομήθηκαν παγκοσμίως 138.000 station wagon. Εκ πρώτης όψεως δεν φαίνονται λίγα, αλλά λαμβάνοντας υπόψη πως σε όλο τον κόσμο πουλήθηκαν περίπου 70 εκατ. αυτοκίνητα καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό. Η Ευρώπη διατηρεί σχεδόν κατά μόνας ζωντανή την κατηγορία, αντιπροσωπεύοντας το 86% των συνολικών πωλήσεων. Την πρωτιά σε αυτές κατέχει το Audi A6 Avant, με 46.000 αντίτυπα. Στη δεύτερη θέση και από αρκετή απόσταση η Mercedes E-Class Estate, με 33.000 κομμάτια, ακολουθούμενη από την BMW Σειρά 5 Touring και 29.500 μονάδες. Κοντολογίς από τις 138.000 s/w που κυκλοφόρησαν πέρσι, η γερμανική τριάδα κατέλαβε πάνω από τις 100.000! Volvo V90 και Jaguar XF Sportbrake οι μοναδικοί διασωθέντες από τους υπόλοιπους, με περίπου 3.000 και 1.000 ταξινομήσεις αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί και να κρατηθεί υπόψη για το εγγύς μέλλον, πως σε σχέση με το 2019 οι πωλήσεις σημείωσαν πτώση 31%. Εννοείται πως η πανδημία έπαιξε το ρόλο της, όμως ακόμα και υπό κανονικές συνθήκες (από το 2018 στο 2019) η κάμψη ήταν άνω του 25%. Αν διατηρηθεί η καθοδική αυτή πορεία, τότε ζήτημα χρόνου είναι να αποχαιρετήσουμε τα «στέσο βάγκο».