Η ενεργειακή κρίση στην οποία εισερχόμαστε, φαίνεται πως απαιτεί δραστικά μέτρα αντιμετώπισης, Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σκοπό να αποστασιοποιηθεί από τα ρωσικά κοιτάσματα, φροντίζοντας παράλληλα για την εξασφάλιση αποθεμάτων σε περίπτωση που οι Ρώσοι κλείσουν τις στρόφιγγες. Για το λόγο αυτό ετοιμάζει ένα πακέτο μέτρων, προς όφελος της εξοικονόμησης ενέργειας.
Σε ρεπορτάζ που δημοσιεύει η ισπανική εφημερίδα «El País», η Κομισιόν προτίθεται να προβεί σε ριζικές παρεμβάσεις στο χώρο των μεταφορών, προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμων και η βελτιστοποίηση των αποθεμάτων αργού πετρελαίου. Επί τάπητος τίθενται όλα τα «βαριά χαρτιά», όπως μειώσεις στα όρια ταχύτητας, απαγορεύσεις κυκλοφορίας, υποχρεωτικό car pooling, τηλεργασία και περιορισμούς ταξιδιών! Αναλυτικά, για τον τομέα των μετακινήσεων, τα μέτρα που προτείνονται περιλαμβάνουν:
– Τηλεργασία έως 3 φορές την εβδομάδα. Σύμφωνα με μελέτες της Κομισιόν, η αποφυγή μετακίνησης προς και από το χώρο εργασίας μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου.
-Απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στα αστικά κέντρα, τις Κυριακές. Οι εκτιμήσεις των ειδικών κάνουν λόγο για κατανάλωση 380.000 βαρελιών πετρελαίου λιγότερων, την ώρα που ενδεχόμενη πανευρωπαϊκή εφαρμογή μέτρων στο στυλ του Δακτυλίου μπορεί να εξοικονομήσει 210.000 βαρέλια.
-Μείωση ορίων ταχύτητας αρχικά στους αυτοκινητόδρομους και τουλάχιστον κατά 10 χλμ./ώρα, που θα διατηρήσει 430.000 βαρέλια επιπλέον στα ευρωπαϊκά αποθεματικά πετρελαίου.
-Carpooling (κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους), που υπολογίζεται ότι θα είναι το δεύτερο πιο αποτελεσματικό μέτρο μετά την τηλεργασία και θα γλιτώσει περίπου 470.000 βαρέλια αργού πετρελαίου.
-Περιορισμός των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, με παράλληλη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων (ή συνδυασμό τους) αντί για αεροπλάνα.
Ούτε ένα μήνα πριν, είχε αποσταλεί στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. επιστολή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) και διαφόρων οργανώσεων (περιβαλλοντικές και οδικής ασφάλειας), που πρότεινε τη μείωση των ορίων ταχύτητας για την εξοικονόμηση καυσίμων και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Από ό,τι φαίνεται, η Κομισιόν είχε ήδη υπόψη ανάλογα μέτρα και δεν αποκλείεται να τεθούν σε εφαρμογή, το συντομότερο δυνατό μάλιστα!