Πόσοι θυμούνται τη Dacia πριν τα Duster και Sandero; Το μυαλό ενδεχομένως να σταματάει στο Logan, που ήταν και το πρώτο μοντέλο που αναβίωσε την ρουμανική φίρμα υπό τη σκέπη της Renault. Οι γαλλορουμανικοί δεσμοί, ωστόσο, πηγαίνουν πολύ πίσω στο χρόνο.
Πενήντα ολόκληρα χρόνια πριν, η κυβέρνηση Τσαουσέσκου εκπόνησε διαγωνισμό για την παροχή τεχνογνωσίας και μηχανικών μερών, προκειμένου να κατασκευαστεί ένα οικονομικό οικογενειακό για τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς. Οι Alfa Romeo, Peugeot, Austin, DKW και Fiat ήταν μεταξύ των συμμετεχόντων, όμως τελικά την καλύτερη προσφορά έκανε η Renault. Οι Γάλλοι τότε είχαν το R12 στα σκαριά, όμως βρισκόταν σε διαδικασία εξέλιξης. Οι Ρουμάνοι, ωστόσο, βιαζόντουσαν να παρουσιάσουν το μοντέλο τους. Οπότε έλαβε χώρα το παράδοξο: τα μηχανικά μέρη του 12, μαζί με κάποια κομμάτια από το απερχόμενο 8, συνδυάστηκαν για να παρουσιαστεί το Dacia 1300. Κατά κάποιον τρόπο, δηλαδή, η Dacia λανσάρισε το R12 πριν τη Renault!
Δείτε ακόμα: Έρχεται ολοκαίνουργιο Dacia Sandero
Το αυτοκίνητο είχε δυο κινητήρες χωρητικότητας 1.2 και 1.3 λτ., εξ ου και η ονομασία 1300. Σκοπός ήταν το μηχανοστάσιο να μην διέθετε μοτέρ άνω των 1.300 κυβικών, εξ ου και η ονομασία. Το αυτοκίνητο σημείωσε μεγάλη επιτυχία στο πρώην Ανατολικό Μπλοκ, η χάρη του έφτασε μέχρι την Βόρειο Κορέα και το 1979 αντικαταστάθηκε από το 1310. Η εμφάνιση χαρακτηρίστηκε από τα διπλά φανάρια εμπρός, τη νέα μάσκα και τα νέα φωτιστικά σώματα πίσω, ενώ προστέθηκαν 5θυρη έκδοση Liftback και station wagon Break.
Εδώ έγινε γνωστό με το όνομα Liberta και πούλησε αρκετά καλά, ειδικά με τους κινητήρες των 1.2 και 1.3 λτ. Ένα τέτοιο δείγμα, από τα τέλη του Ψυχρού Πολέμου πωλείται, σε πολύ καλή κατάσταση και απίστευτο κόστος.
Το συγκεκριμένο Liberta μας έρχεται από το 1985, σε μπεζ απόχρωση και μόλις 20.800 χλμ. στο οδόμετρο. Ο 8βάλβιδος 1.300άρης κινητήρας αποδίδει 54 ίππους στις 5.250 σ.α.λ. και 96 Nm ροπής στις 3.300 σ.α.λ. Σε συνδυασμό με το 4τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, εξασφαλίζει τελική 140 χλμ./ώρα και μέση τιμή κατανάλωσης 7,5-8,0 λίτρα/100 χλμ. Τόσο εξωτερικά, όσο εσωτερικά και από πλευράς μηχανικών μερών, παρουσιάζεται άψογο δίχως ίχνος σκουριάς.
Διαβάστε επίσης: Δοκιμή Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 hp 4×4
Το ρουμανικό σεντάν 34ετίας λοιπόν, κοστολογείται στις 8.900 ευρώ! Ως καινούργιο πωλείτο μέχρι το 2004 στην Ρουμανία, με την τιμή να βρίσκεται στις 4.100 ευρώ! Οπότε καταλαβαίνουμε το πόσο υψηλά τοποθετείται ο χρηματικός πήχης από τον ιδιοκτήτη του.