H Volvo έκανε το μεγάλο «μπαμ» με το EX30. Όχι γιατί παρουσίασε ηλεκτρικό B-SUV, από τα οποία υπάρχουν δεκάδες (για να μην πούμε εκατοντάδες) στην αγορά. Αλλά γιατί κατάφερε να λανσάρει ένα premium ηλεκτρικό B-SUV, με 272 ίππους βασική έκδοση και τιμή εκκίνησης 37.552 ευρώ!
Πολλοί δεν πίστευαν στα μάτια τους όταν είδαν το κοστολόγιο του EX30, καθώς η αναλογία τιμής-αξίας για EV συνθλίβει ό,τι γνωρίζουμε σήμερα για την κατηγορία. Το VW ID.3, για παράδειγμα, ξεκινάει από τις 38.000 ευρώ και η εναρκτήρια έκδοση συνοδεύεται από 150 άλογα. To Tesla Model Y, για να πιάσουμε το απόλυτο ηλεκτρικό best seller παγκοσμίως, εκκινεί από τις 52.520 ευρώ και τα 204 άλογα. Με δυο απλά παραδείγματα και μερικούς αριθμούς, διαπιστώνουμε πως οι Σουηδοί έχουν κατορθώσει κάτι αδιανόητο. Πώς, όμως, τα κατάφεραν;
Κάποιοι θα υποστηρίξουν πως έγιναν περικοπές στην ποιότητα, ωστόσο η Volvo δεν είναι Tesla. Οπότε αυτομάτως το συγκεκριμένο σενάριο αποκλείεται και περνάμε στο δεύτερο, που φαντάζει πολύ πιο πιθανό: οι Σουηδοί να «μπαίνουν μέσα» για κάθε EX30 που θα πουλάνε. Η ιδιοσυγκρασία της εταιρίας, όμως, και ο τρόπος που καταρτίζει το οργανόγραμμά της, επίσης καθιστούν άστοχη αυτή τη σκέψη. Οι Σουηδοί δεν κυνηγούν φήμη, ούτε θέλουν να εμπλακούν σε «πολέμους τιμών» εις βάρος του ονόματός τους. Να κόψουν από όπου μπορούν, δηλαδή, για να μειώσουν το κόστος και στο φινάλε να παρουσιάσουν ένα αυτοκίνητο, που θα απέχει από τα ποιοτικά τους στάνταρ. Οπότε, βάσει λεγομένων από τους ίδιους, το EX30 είναι και ποιοτικό, και κερδοφόρο. Μάλιστα, έχει όλα τα φόντα να αποδειχθεί το πιο κερδοφόρο μοντέλο στα 96 χρόνια ιστορίας τους. Δεν γίνεται, λοιπόν, να μην ξανατεθεί το ερώτημα: πώς τα κατάφεραν;
Η απάντηση είναι μία: Κίνα. Το EX30 πατάει στην πλατφόρμα Sustainable Experience Architecture της Geely, η οποία ήδη είναι δοκιμασμένη σε πολλά άλλα μοντέλα. Η τεχνογνωσία και τα μηχανικά μέρη προϋπήρχαν, αφήνοντας στους μηχανικούς/τεχνικούς τη Volvo μόνο την προσαρμογή στα δικά τους «θέλω». Όπως ανέφερε ο Bjorn Annwall, επικεφαλής εμπορικού της Volvo, στο Automotive News, αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας. Ένα μυστικό που, συν τοις άλλοις, θα βοηθήσει στην εκτίναξη της κερδοφορίας για τη σουηδική φίρμα. Αυτή τη στιγμή, το μέσο ποσοστό κερδοφορίας ανά μοντέλο της Volvo είναι 6%. Σύμφωνα με τον Krishman, το EX30 θα μπορούσε να φτάσει στο 15-20%! Κατά συνέπεια, έχει την ικανότητα μόνο του να αυξήσει το μέσο όρο της γκάμας στο 8-10% μέχρι το 2025!