Ο ηλεκτρονικός περιορισμός της ταχύτητας δεν είναι κάτι καινούργιο ως concept. Οι Γερμανοί και Ιάπωνες κατασκευαστές τους χρησιμοποιούν εδώ και δεκαετίες (στα 250 και 180 χλμ./ώρα αντίστοιχα), άσχετα του πόσο εύκολα μπορούν να αφαιρεθούν aftermarket. Η απόφαση της Volvo να τοποθετήσει κόφτη 180 χλμ./ώρα σε όλα της τα νέα μοντέλα, ήταν μόνο η αρχή μιας νέας εποχής μέτρων. Η συνέχεια; Ακόμα πιο παρεμβατική και πλέον, δεν αφορά μόνο την τελική.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας έχει υπερψηφίσει από το 2019 την υποχρεωτική τοποθέτηση περιοριστή τελικής σε όλα τα νέα μοντέλα. Το ISA (Intelligent Speed Assistance) χρησιμοποιεί τα δεδομένα του GPS και του συστήματος ανάγνωσης σήμανσης, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το όριο ταχύτητας στον εκάστοτε δρόμο και να επεμβαίνει στην απόδοση του κινητήρα έως ότου το αυτοκίνητο να είναι σύννομο με αυτό. Η εν λόγω τροπολογία έρχεται σε ισχύ από την προσεχή Τετάρτη, 6η Ιουλίου, και θα αφορά όλα τα νέα μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν στην Ε.Ε. από εκείνη την ημέρα και τούδε! Τα νέα μοντέλα που έχουν ήδη ταξινομηθεί ή βρίσκονται στις αντιπροσωπείες, έχουν διορία μέχρι το 2024 για να εξοπλιστούν με το σύστημα που αλλάζει ριζικά το σκηνικό της επί Γηραιάς Ηπείρου οδήγησης.
Το ISA αρχικά προειδοποιεί τον οδηγό για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας μέσω οπτικών, ηχητικών και κραδασμικών ειδοποιήσεων, με τις τελευταίες να αφορούν το δεξί πεντάλ. Αν ο άνθρωπος πίσω από το τιμόνι δεν μειώσει ρυθμό, τότε αναλαμβάνουν τα ηλεκτρονικά και επιβραδύνουν σταδιακά το αυτοκίνητο έως ότου έρθει στα ίδια επίπεδα με το εκάστοτε όριο. Προς το παρόν, ωστόσο, το σύστημα δύναται να απενεργοποιείται. Ποιος ο λόγος, τώρα, πίσω από την εφαρμογή του; Ο αυτονόητος: βελτίωση της οδικής ασφάλειας και μείωση των ατυχημάτων.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC), που πρότεινε το ISA και πίεσε για την εφαρμογή του, ο αυτόματος περιορισμός της ταχύτητας υπολογίζεται πως θα μειώσει τις συγκρούσεις κατά 30% και τα θανατηφόρα ατυχήματα κατά 20%, αποτρέποντας -μαζί με τα υπόλοιπα επικουρικά συστήματα, όπως το αυτόματο φρενάρισμα- πάνω από 140.000 σοβαρούς τραυματισμούς μέχρι το 2038. Απώτερος σκοπός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δε, είναι ο μηδενισμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μέχρι το 2050.
Πέρα από τη χειροκίνητη απενεργοποίηση του ISA, που θα πρέπει να γίνεται στην αρχή της διαδρομής, το σύστημα παρακάμπτεται αν επιμείνεις στο δεξί πεντάλ – για να πραγματοποιηθεί προσπέρασμα, λόγου χάρη. Για αυτό και η Κομισιόν δηλώνει πως «μοναδικός υπεύθυνος για την τήρηση των ορίων ταχύτητας, είναι πάντα ο οδηγός».