Ο ηλεκτρικός εκρηκτικός μηχανισμός πυροδοτήθηκε χθες από την ελληνική κυβέρνηση, η οποία δια στόματος Κυριάκου Μητσοτάκη ανακοίνωσε την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες, από το 2030. Μια εξέλιξη που σόκαρε αγορά και καταναλωτικό κοινό, αλλά βάσει εξελίξεων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο δεν αποτελεί έκπληξη. Οπότε, σιγά σιγά, θα πρέπει να ετοιμαζόμαστε για αντικατάσταση του πατροπαράδοτου γεμίσματος από σταθμούς φόρτισης και καλώδια.
Το θέμα, πάντα σε πανευρωπαϊκή -αλλά και παγκόσμια- κλίμακα, είναι η ετοιμότητα των κοινωνιών για τη μετάβαση στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Για τον ηλεκτρισμό, συγκεκριμένα, τα προβλήματα γνωστά και -προς το παρόν- ανεπίλυτα: αυτονομία και, κυρίως, δίκτυα φόρτισης. Ιδίως το δεύτερο, αποτελεί τη μεγαλύτερη τροχοπέδη στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης καθώς εδώ, πέρα από τη διαθεσιμότητα των σταθμών, υπάρχει και το ζήτημα του χρόνου. Η φόρτιση δεν είναι σαν το γέμισμα σε βενζινάδικο. Δεν πας στην αντλία, βάζεις όσο καύσιμο θες, πληρώνεις και φεύγεις μέσα σε 5 λεπτά. Η φόρτιση απαιτεί ώρες. Και όπως αποδεικνύουν πολλά παραδείγματα, κοστίζει παραπάνω ακόμα και από τον ανεφοδιασμό με ντίζελ!
Το πιο πρόσφατο, μάς έρχεται από τη Γερμανία. Μιλάμε για την «καρδιά» της ευρωπαϊκής, ενδεχομένως και της παγκόσμιας, αυτοκινητοβιομηχανίας, που αποτελεί παράλληλα ηγέτιδα δύναμη στα EV οχήματα. Ακόμα και εκεί, λοιπόν, τα ηλεκτρικά αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες. Το Auto Bild πήρε ένα VW ID.3 και υπολόγισε το κόστος ανά 100 χλμ., σύμφωνα με τις χρεώσεις των δημοσίων δικτύων φόρτισης και συναρτήσει των 14 kWh/100 χλμ. μέσης κατανάλωσης αυτού. Τα αποτελέσματα; Συντριπτικά εις βάρος του ρεύματος και πανηγυρικά υπέρ του ντίζελ.
Σύμφωνα με τους Γερμανούς, οι χρεώσεις ποικίλουν μεταξύ 4,77-6,68 ευρώ/100 χλμ. σε σταθμούς AC (εναλλασσόμενο ρεύμα) και από 4,77 έως 10,77 ευρώ/100 χλμ. σε σταθμούς DC (συνεχές). Η μαθηματική αναγωγή παράγει ως ισοδύναμο των 14 kWh, μια τιμή 3,6 λίτρων/100 χλμ. Όσο περίπου, δηλαδή, καταναλώνει ένα VW Golf 2.0 TDI 115 PS (δεν εισάγεται στη χώρα μας). Το δημοφιλές χάτσμπακ ανακοινώνεται με μέση κατανάλωση 3,8 λίτρων/100 χλμ. Στη Γερμανία, λοιπόν, αυτά τα 3,8 λίτρα πετρελαίου κοστολογούνται έναντι 5,97 ευρώ (1,572 ευρώ/λίτρο, 1,517 ευρώ/λίτρο στη χώρα μας). Ένα ποσό που τοποθετεί το ντίζελ πιο πάνω μεν από τη χαμηλότερη τιμή που μπορείς να βρεις εκεί σε φόρτιση, αλλά χαμηλότερα από τη συντριπτική πλειοψηφία των σταθμών φόρτισης σε γερμανικό έδαφος.