Τους τελευταίους μήνες, η αυτοκινητοβιομηχανία μαστίζεται από ένα πρωτοφανές πρόβλημα: την έλλειψη μικροτσίπ! Οι κατασκευαστές αναγκάζονται μέχρι σε παύσεις παραγωγής, καθώς δεν έχουν τα απαραίτητα εξαρτήματα για να ολοκληρώσουν τις μονάδες ελέγχου. Κι από τη στιγμή που τα ηλεκτρονικά πλέον είναι το «Α» και το «Ω» ενός αυτοκινήτου, όλα σταματάνε αν δεν υπάρχει η πρώτη ύλη για τη λειτουργία τους.
Η συμβουλευτική εταιρία AlixPartners προβλέπει τρομακτικές απώλειες για το χώρο του αυτοκινήτου, λόγω των προβλημάτων στην παραγωγική διαδικασία που προκαλεί η «ξηρασία» στους ημιαγωγούς. Σύμφωνα με τους Αμερικανούς, μέχρι το τέλος του χρόνου οι ζημιές συνολικά στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας θα φτάσουν τα 210 δις δολάρια (179 δις ευρώ) – κατ’ ελάχιστο! Αυτή, δηλαδή, είναι η «αισιόδοξη» πρόβλεψη. Χαρακτηριστικό το γεγονός πως τον περασμένο Μάιο, η ίδια εταιρία προέβλεπε απώλειες 110 δις δολαρίων (93,8 δις ευρώ). Μέσα σε 5 μήνες ο αντίκτυπος της έλλειψης μικροτσίπ έχει ενταθεί τόσο, ώστε η εκτίμηση των ζημιών σχεδόν διπλασιάστηκε!
Απολύτως λογικό, καθώς το Μάη οι προβλέψεις έκαναν λόγο για κατασκευή 3,9 εκατ. οχημάτων λιγότερων των προγραμματισμένων παγκοσμίως. Όσο η κατάσταση εμμένει, τόσο επιδεινώνονται τα προβλήματα στα εργοστάσια. Πλέον μιλάμε για 7,7 εκατ. οχήματα λιγότερα και το κοντέρ «γράφει», όσο οι μονάδες παραγωγής δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους. Όπως αναφέρει ο Mark Wakefield, συν-τομεάρχης αυτοκινήτου της AlixPartners: «Όλοι ελπίζαμε πως μέχρι τώρα, τα προβλήματα από την έλλειψη ημιαγωγών θα είχαν αμβλυνθεί. Διάφορες δυσάρεστες καταστάσεις όμως, όπως τα λοκντάουν λόγω κορωνοϊού, στη Μαλαισία επιδείνωσαν την κατάσταση».
Πιο δεικτικός ο επικεφαλής του τμήματος, Dan Hearsch, που υπογραμμίζει: «Πολύ απλά, δεν υπάρχουν πια αντίμετρα. Οποιαδήποτε έλλειψη στην παραγωγή οχημάτων πλέον, οδηγεί σε παύση λειτουργίας του εργοστασίου. Οι εναλλακτικές τελείωσαν. Συν τοις άλλοις, το όλο φαινόμενο είναι αλυσίδα. Η έλλειψη στους ημιαγωγούς οδηγεί και σε άλλες ελλείψεις, οπότε η κατάσταση επιδεινώνεται και διαιωνίζεται παράλληλα».