Οι ελλείψεις στους ημιαγωγούς προκάλεσαν τεράστια προβλήματα στην αυτοκίνηση τα τελευταία χρόνια, συνεχίζοντας να το κάνουν ακόμα τώρα. Οι αναταράξεις στην παραγωγή αυτοκινήτων κάπως καταστάλαξαν, αλλά μόνο όσον αφορά τα μικροτσίπ. Ελλείψεις, όμως, έχουμε και σε άλλα εξαρτήματα, αλλά και πρώτες ύλες, μην αφήνοντας τα εργοστάσια σε χλωρό κλαρί.
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας έμεινε πίσω στις λίστες των προμηθευτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω της κατακρήμνισης των πωλήσεων μέσα στα lockdowns. Εκείνη την περίοδο οι τεράστιες παραγγελίες στα μικροτσίπ γίνονταν από τις εταιρίες τεχνολογίας, που δεν προλάβαιναν να πουλάνε laptops, smartphones, tablets και όλα τα σχετικά παραφερνάλια. Οι εγκλεισμοί κάποια στιγμή τελείωσαν, η κανονικότητα άρχισε να επανέρχεται σταδιακά, η ζήτηση για αυτοκίνητα το ίδιο, όμως οι προμηθευτές είχαν κάνει τον προγραμματισμό τους. Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να περιμένουν στη σειρά.
Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν μέχρι σήμερα, όπως επισημαίνει ο καθηγητής υλικοτεχνικής υποστήριξης του πανεπιστημίου Μίσιγκαν, Jason Miller, στο Reuters. O Miller τόνισε πως ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει παράπλευρες απώλειες στην εφοδιαστική αλυσίδα, κι όχι μόνο λόγω της απόσυρσης πολλών εταιριών από τη Ρωσία ή τις γενικότερες ελλείψεις στα εργοστάσια. Η βιομηχανία των όπλων, ειδικά στις Η.Π.Α., έχει εκτοξεύσει τις παραγγελίες σε πρώτες ύλες και λοιπά εξαρτήματα, σε οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς: μέταλλα για κατασκευή πυραύλων και αρμάτων, μικροτσίπ για τα ηλεκτρονικά τους και πάει λέγοντας. Παραγγελίες που σε αρκετές περιπτώσεις συνοδεύονται από κρατικές ταμπέλες ως «κατεπείγουσες» (πάλι βλέπε Αμερική), πηγαίνοντας κατευθείαν στο Νο1 των λιστών στους προμηθευτές. Ποιος πληρώνει το «μάρμαρο»; Οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Πέρα από τις εταιρίες ηλεκτρονικών, οι οποίες συνεχίζουν να αποτελούν έναν από τους καλύτερους πελάτες των προμηθευτών, ο κλάδος του αυτοκινήτου καλείται να αντιμετωπίσει και εκείνον της αμυντικής βιομηχανίας. Το πόσο ταλαιπωρείται κάθε μάρκα, εξαρτάται από το ποιον έχει να ανταγωνιστεί στα βιβλία του προμηθευτή. Η Ford, για παράδειγμα, έχει τον ίδιο πάροχο μικροτσίπ με την Raytheon Missiles & Defense, που κατασκευάζει τους γνωστούς πυραύλους Stinger. Προτεραιότητα έχει η δεύτερη αυτή τη στιγμή, οπότε τα Bronco είτε περιμένουν παρκαρισμένα μέχρι να ολοκληρωθεί η παραγωγή τους, είτε βλέπουν εκδόσεις τους να καταργούνται. Το ίδιο, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, συμβαίνει παντού. Κάπως έτσι παραγγέλνεις αυτοκίνητο τώρα, και αν το πάρεις πριν μπει το 2024, θα πρέπει να λες «ευχαριστώ».