Το ασυναγώνιστα χρηστικό προτέρημα των ηλεκτρικών

Τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών είναι γνωστά: αυτονομία, χρόνος φόρτισης, τιμή. Τα προτερήματά τους; Επίσης, λίγο- (έως πάρα) πολύ διαφημισμένα: μηδενικές εκπομπές ρύπων (αν και σηκώνει μεγάλη κουβέντα), ακαριαία επιτάχυνση, ησυχία στην οδήγηση. Πέρα από αυτά, όμως, τα EVs κάνουν ευκολότερη τη ζωή οδηγού και επιβατών, με κάποιες «κρυφές» χρηστικές χάρες.

Πιο φημισμένη, η μακροζωία των υλικών τριβής στα φρένα. Λόγω ανάκτησης ενέργειας πατάς πολύ λιγότερο το μεσαίο πεντάλ, οπότε «τρως» τα τακάκια με εντυπωσιακά μικρότερο ρυθμό από ό,τι σε ένα κλασικό αυτοκίνητο. Τα ηλεκτρικά ωστόσο έχουν ένα ακόμα «συν», όχι τόσο διαδεδομένο αλλά ενδεχομένως το ίδιο -μην πούμε και περισσότερο- σημαντικό. Λόγω της απουσίας πιστονιών, στροφάλου, βαλβιδών, συγχρονιζέ, γραναζιών, διαφορικών και όλων των κινούμενων μερών, που συνθέτουν ένα τυπικό σύνολο κινητήρα-μετάδοσης σε θερμικό αυτοκίνητο, ένα EV δεν έχει την ανάγκη για λιπαντικά. Συνεπώς, δεν χρειάζεται ούτε χρόνο να τα κυκλοφορήσει στο κύκλωμα, ούτε χρόνο για να τα φέρει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Κοντολογίς, δεν θέλει ζέσταμα.

Στο ηλεκτρικό μπαίνεις μέσα, βάζεις μπροστά και αν θες πατάς τέρμα γκάζι επί τόπου. Σε καλοκαιρινές συνθήκες, αυτό μεταφράζεται σε «μπαίνω μέσα, βάζω μπροστά, ανάβω τον κλιματισμό επί τόπου». Σε ένα κανονικό αυτοκίνητο, ακόμα και στα σύγχρονα που γενικά δεν πολυχρειάζονται προθέρμανση, πρέπει να περιμένεις τουλάχιστον μισό λεπτό πριν ξεκινήσεις, συν άλλο τόσο για να ανοίξεις το air condition. Στη ζέστη ακόμα και αυτό το λεπτό φαίνεται… τέταρτο, ενώ στα παλιότερα μοντέλα δεδομένα πρέπει να οπλίζεσαι με πολύ παραπάνω υπομονή. Όσο μεγαλύτερη η ηλικία του αυτοκινήτου, τόσο εντονότερη η επίδραση του κλιματισμού στη λειτουργία του μοτέρ. Όχι μόνο από πλευράς απόδοσης (το χαρακτηριστικό «κόψιμο» στο γκάζι), αλλά και πρακτικής επιβάρυνσης.

 

Σε αυτοκίνητα άνω της 20ετίας, ο άγραφος κανόνας αναφέρει πως καλό είναι να περιμένεις τουλάχιστον 2 λεπτά από όταν ξεκινήσεις μέχρι να ανοίξεις τον κλιματισμό. Κάτι που, αν αποφασίσεις να τηρήσεις, σημαίνει πως για σύντομες διαδρομές ενδέχεται να μην τον ανοίγεις καν. Αν, για παράδειγμα, θες να πεταχτείς κάπου οδηγώντας για 5 λεπτά, ποιο το νόημα να ανοίξεις A/C για 3 (πάντα στο φουλ και με ανοιχτά παράθυρα, για να φύγει η κάψα της καμπίνας); Τζάμπα καύσιμο θα καταναλώσεις, αφού δεν θα προλάβει να δροσίσει το εσωτερικό.

Με τα ηλεκτρικά, αντίθετα, νιώθεις τη λύτρωση του κλιματισμού σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Σε κάποια μοντέλα, μάλιστα, υπάρχουν ειδικές εφαρμογές smartphone που ενεργοποιούν τον κλιματισμό εξ αποστάσεως, προκειμένου να είναι δροσερή η καμπίνα όταν μπει ο οδηγός! Σε κάθε περίπτωση χάνεις αυτονομία βέβαια, αλλά τι είναι μερικά χιλιόμετρα λιγότερα μπρος στην ευεξία;

Get it on Google Play Download on the App Store