Οι νεαροί/νεαρές οδηγοί πολύ πιθανό να μην ξέρουν τι είναι και το απλό συμπλεκτάρισμα, λόγω της πλημμυρίδας των αυτόματων κιβωτίων στα καινούργια αυτοκίνητα. Ευτυχώς οι περισσότερες σχολές οδήγησης επιμένουν χειροκίνητα, καθώς η αλλαγή ταχύτητας είναι μια από τις θεμελιώδεις τέχνες που πρέπει να κατέχει ένας άνθρωπος πίσω από το τιμόνι. Μια κίνηση που πρέπει να μάθει να την κάνει αγόγγυστα και… μηχανικά, σαν να είναι δεύτερη φύση του. Δεν είναι τόσο δύσκολο, εξάλλου: πατάς συμπλέκτη, αφήνεις γκάζι, βάζεις ταχύτητα, αφήνεις συμπλέκτη, πατάς γκάζι. Εννοείται θέλει προπόνηση, αλλά τελικά μαθαίνεις το σώμα να πηγαίνει από μόνο του.
Παλιότερα, όμως, τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά. Ούτε ελαφρύ ήταν το πεντάλ, ούτε εύχρηστος ο λεβιές, ούτε καν χρειαζόταν μόνο μία φορά να κάνεις τα παραπάνω, για μία αλλαγή. Στα -πολύ, είναι η αλήθεια- παλιά τετράτροχα, δεκαετίας τουλάχιστον 60 και πίσω, τα γρανάζια της μετάδοσης δεν είχαν ένα καίριο εξάρτημα: το συγχρονιζέ. Κατά συνέπεια, για να «πάρει» την αλλαγή το κιβώτιο έπρεπε να εκτελέσεις τη χορογραφία που γνωρίζουμε, αλλά μαζί με κάποιες προσθήκες. Καταρχάς, έπρεπε απαραίτητα να περνάς από τη νεκρά. Αυτό, βέβαια, ούτως ή άλλως είναι η σωστή κίνηση και στα χειροκίνητα που γνωρίζουμε, για τη μακροβιότητα της «φουρκέτας». Αλλά και να μην το κάνεις, δεν υπάρχει πρόβλημα. Τότε, όμως, δεν αρκούσε απλά να κάνεις μια παράκαμψη (σε αλλαγή από 1η σε 2α, πχ) ή μια μικρή στάση (σε αλλαγή από 3η σε 4η) στο κέντρο των διαδρομών του επιλογέα.
Όταν δεν υπήρχαν συγχρονιζέ, έπρεπε να ξανα-συμπλεκτάρεις όπως πέρναγες από νεκρά. Η διαδικασία, δηλαδή, σε ένα ανέβασμα από 3η σε 4η είχε ως εξής:
- Πάτημα συμπλέκτη
- Άφημα γκαζιού
- Μετακίνηση λεβιέ από 3η σε νεκρά
- Άφημα συμπλέκτη
- Πάτημα γκαζιού για συγχρονισμό των στροφών
- Πάτημα συμπλέκτη
- Μετακίνηση λεβιέ από νεκρά σε 4η
- Άφημα συμπλέκτη
- Πάτημα γκαζιού
Πονοκέφαλος; Υπολογίστε τώρα ότι τα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής, δεν είχαν τη δύναμη και τη ροπή των μεταγενέστερων (για σύγκριση με τα σημερινά ούτε σε ανέκδοτο). Κάτι που σήμαινε ότι αν η πολυπλοκότητα της αλλαγής σε νικούσε, ο κινητήρας «κρέμαγε» κι έπρεπε να κάνεις τα πάντα από την αρχή! Αυτή ακριβώς την ταλαιπωρία στόχευσαν οι μηχανικοί όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών, για αυτό και εξέλιξαν τα σωτήρια συγχρονιζέ. Σε περίπτωση που θέλετε να μάθετε μια καινούργια τεχνική, μπορείτε να προπονηθείτε στο διπλό συμπλεκτάρισμα. Θα βοηθήσετε και τη μακροζωία των συγχρονιζέ. Απλά μην το κάνετε σε κίνηση ή ανηφόρα.