Με τον ερχομό της οικονομικής κρίσης και την εκτίναξη των τιμών στα καύσιμα, αρχίσαμε να δείχνουμε τεράστια προσοχή στον δείκτη καυσίμου και τις ανάλογες ενδείξεις του trip computer. Τα λίτρα/100 χλμ. και η αυτονομία έγιναν το μόνιμο κάδρο στις οθόνες μεταξύ ταχύμετρου και στροφόμετρου, όμως πόσο μπορούμε να βασιζόμαστε σε αυτές;
Σύμφωνα με πείραμα του American Automobile Association αρκετά, αλλά όχι ολοκληρωτικά – και επ΄ουδενί, όχι όταν η επάρκεια καυσίμου φαίνεται να είναι στα τελευταία της. Οι Αμερικανοί δοκίμασαν δυο αυτοκίνητα (τα μοντέλα δεν αναφέρονται) σε δυναμόμετρο, αναπαριστώντας διάφορα είδη και συνθήκες οδήγησης. Κυριότερα, προσπάθησαν να αποτυπώσουν όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα τα τρία είδη μέτρησης κατανάλωσης: αστική, υπεραστική και μεικτή, με έμφαση στο τελευταίο που είναι και το καθοριστικό για την ένδειξη της ποσότητας καυσίμου.
Τα αποτελέσματα που εμφανίστηκαν από τα ράουλα, αναμενόμενα είχαν αποκλίσεις από αυτά που απεικονίζονταν στα καντράν των δυο μοντέλων. Στην πρώτη περίπτωση η κατανάλωση που έβλεπε ο οδηγός ήταν 6,4% μικρότερη, ενώ στη δεύτερη 2,8% περισσότερη. Σε πραγματικές συνθήκες, δηλαδή, ο ένας θα έβλεπε πως «καίει» 6,8% λιγότερο από το κανονικό και ο δεύτερος 2,8% πιο πολύ. Αυτές οι τιμές αφορούν τη μέση τιμή. Στη στιγμιαία κατανάλωση, οι αποκλίσεις σε κάθε αυτοκίνητο ποίκιλαν από -6,4% έως +2,8%, δημιουργώντας ένα συνολικό «κενό» 9,2%. Μπέρδεμα που δεν είναι ικανό να δημιουργήσει προβλήματα, αρκεί να μην σημαδεύει ο δείκτης το τελευταίο τέταρτο.
Όσο πιο χαμηλά η στάθμη του καυσίμου, τόσο πιο καίρια η σημασία των ενδείξεων που διαβάζουμε. Αν για παράδειγμα βλέπουμε αυτονομία, που απορρέει από τα νούμερα κατανάλωσης, 120 χλμ. και στην πραγματικότητα είναι 90, καταλαβαίνουμε πως αν αποφασίσουμε να την εξαντλήσουμε, δεν αποκλείεται να βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση του να σπρώχνουμε το αυτοκίνητο ή να ψάχνουμε βενζινάδικο με μπιτόνια/μπουκάλια ανά χείρας. Επίσης, όσο χαμηλότερη η ποσότητα του καυσίμου στο ντεπόζιτο, τόσο πιο πιθανό να «διαβάσουν» οι αισθητήρες τις επικαθήσεις ως τέτοιο και να μας δείξουν ακόμα πιο λάθος ένδειξη.
O ΑΑΑ υπογραμμίζει πως οι αποκλίσεις είναι μεγαλύτερες σε αστικές διαδρομές, καθώς οι αισθητήρες είναι ευαίσθητοι στις συνεχείς αυξομειώσεις του φορτίου γκαζιού. Φυσικά, θα πρέπει να έχουμε υπόψη πως τα αποτελέσματα ποικίλουν από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο. Κάποια μοντέλα βασίζονται περισσότερο στη στιγμιαία κατανάλωση και ανεβοκατεβάζουν το δείκτη καυσίμου (και το νούμερο της αυτονομίας) αναλόγως του πόσο πατάμε το γκάζι, ενώ άλλα περιμένουν να ολοκληρωθεί η διαδρομή και να σβήσει ο κινητήρας για να κάνουν τη «σούμα». Σε κάθε περίπτωση, συστήνεται να προβαίνουμε σε ανεφοδιασμό μόλις ο δείκτης σημαδέψει το τελευταίο τέταρτο, για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.