Μαζί με τη ζώνη ασφαλείας και τους αερόσακους, το ABS είναι το σύστημα που έχει σώσει περισσότερες ζωές από κάθε άλλη εφαρμογή στην αυτοκίνηση, τα τελευταία 30+ χρόνια. Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά το φρενάρισμα (Anti-Lock Braking System) έχει προλάβει ή μετριάσει εκατομμύρια περιστατικά συγκρούσεων, αποτρέποντας καταλήξεις που δίχως την ύπαρξή του θα ήταν τραγικές.
Η λειτουργία του λίγο-πολύ γνωστή: ο οδηγός πατάει τέρμα το φρένο σε μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, με τους αισθητήρες και την ηλεκτρονική διαχείριση του ABS να αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του αυτοκινήτου, εφαρμόζοντας ακριβώς την ιδεατή δύναμη σε κάθε δισκόπλακα/ταμπούρο ώστε να αποφευχθεί το μπλοκάρισμα του τροχού. Εικόνες σαν αυτή της κεντρικής φωτογραφίας ανήκουν στο παρελθόν, καθώς αποκλείεται να δούμε σύγχρονο αυτοκίνητο ή ακόμα και μοντέλα 20ετίας να γλιστράει ακυβέρνητο προς τα μπροστά, με τα ελαστικά να καπνίζουν και να στριγγλίζουν. Εκτός κι αν υπάρχει κάποια βλάβη. Κι εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται ελαφρώς πολύπλοκα, ειδικά όταν θέλουμε να ελέγξουμε ένα μεταχειρισμένο πριν την αγορά του.
Όπως πολλά συστήματα σε ένα τετράτροχο, έτσι και τυχόν δυσλειτουργία του ABS φανερώνεται μέσα από την ενεργοποίηση της αντίστοιχης λυχνίας στον πίνακα οργάνων. Επίσης όπως σε πολλά συστήματα, κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει από «τσαφ» του αρμόδιου αισθητήρα. Σε γενικές γραμμές, πάντως, το λαμπάκι του ABS ανάβει πολύ σπανιότερα δίχως λόγο από ό,τι -ας πούμε- το check engine. Και πολλές φορές όταν το κάνει, είναι για ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά την εκκίνηση του κινητήρα. Το θέμα είναι τι γίνεται όταν σβήνει και πώς μπορεί κάποιοι να επωφεληθούν, πέρα από τους κινδύνους που εγείρονται για την ασφάλειά μας.
Αν δούμε την ένδειξη του ABS μπροστά μας, δεν έχουμε παρά να βρούμε ένα άδειο κομμάτι δρόμου και να πατήσουμε απότομα το μεσαίο πεντάλ στα 40-50 χλμ./ώρα. Διαφορετικά ψάχνουμε για ολισθηρό κομμάτι οδοστρώματος (βρεγμένο, σκονισμένο, με χώματα από έργα) ή εδάφους (γρασίδι, χωματόδρομος) και να «τσαρουχώσουμε» τα φρένα, αφού αναπτύξουμε ταχύτητα 25-30 χλμ./ώρα. Δεν χρειάζεται να πατάνε όλοι οι τροχοί στο γλιστερό σημείο, καθώς ακόμα και μόνο ένας αρκεί για να ενεργοποιήσει το σύστημα. Αν το κάνει, θα το καταλάβουμε από τους κραδασμούς στο μεσαίο πεντάλ και το χαρακτηριστικό ήχο που τους συνοδεύει. Αν δεν το κάνει, τότε υπάρχει πρόβλημα. Κατά πάσα πιθανότατα, δε, και με το σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ESP), καθώς η λειτουργία των δυο συστημάτων είναι αλληλένδετη. Συνεπώς επισκεπτόμαστε το συνεργείο για τα περαιτέρω. Τι συμβαίνει, τώρα, με την περίπτωση του μεταχειρισμένου;
To λαμπάκι του ABS είναι πολύ εύκολο να σβήσει, αν κάποιος θέλει να κρύψει βλάβη που θα του κατεβάσει την τιμή πώλησης. Ακόμα και χωρίς δόλο θα μπορούσε να την «πατήσει» κανείς, με το σβήσιμο της ένδειξης λίγο μετά την εκκίνηση του μοτέρ, και να πουλήσει ερήμην του προβληματικό αυτοκίνητο! Οπότε κατά τον έλεγχό του, θα πρέπει να εξετάσουμε την αποτελεσματικότητα του ABS. Επειδή δύσκολα θα δεχτεί ο πωλητής να «πλακωθούμε» στα φρένα με την περιουσία του, ακολουθούμε την εναλλακτική του γλιστερού τερέν.