Ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνουν οι υποψήφιοι οδηγοί στις σχολές οδήγησης, είναι να «ασφαλίζουν» το αυτοκίνητο στο παρκάρισμα. Να βάζουν ταχύτητα, δηλαδή, αφού δέσουν το χειρόφρενο. Κίνηση που αποτρέπει τυχόν κύλιση σε περίπτωση αστοχίας του χειρόφρενου, ή όταν η κλίση του δρόμου είναι πολύ μεγάλη. Πόσο ασφαλής είναι, όμως, για το ίδιο το κιβώτιο;
Όταν αφήνουμε το αυτοκίνητο με ταχύτητα «μέσα», ουσιαστικά το «κλειδώνουμε» μέσω της μετάδοσης. Τα γρανάζια της επιλεγμένης σχέσης (συνήθως 1η ή όπισθεν) κομπλάρουν και ακινητοποιούν τους τροχούς, διασφαλίζοντας πως το αυτοκίνητο θα μείνει στη θέση του αν λασκάρει ή κοπεί το χειρόφρενο. Αυτός είναι ο σκοπός του παρκαρίσματος με ταχύτητα εξάλλου, η πρόληψη. Όταν χρησιμοποιείται κατ’ αυτό τον τρόπο, κανένα πρόβλημα. Το χειρόφρενο αναλαμβάνει να κρατάει σταματημένο το αυτοκίνητο, αφήνοντας το κιβώτιο σε ρόλο επιτηρητή. Υποστηρικτικό, αν θέλετε. Στην περίπτωση της «στραβής», έρχεται στο προσκήνιο η επιλεγμένη ταχύτητα και σταματάει το όχημα. Μέχρι στιγμής, όλα νορμάλ. Καμία επιβάρυνση για το κιβώτιο, παρά μόνο αν χρειαστεί να επέμβει.
Τα πράγματα, ωστόσο, αλλάζουν όταν η μετάδοση βγαίνει συνεχώς μπροστά για να κρατάει το αυτοκίνητο. Αν το χειρόφρενο είναι φθαρμένο, ας πούμε. Πώς το εξακριβώνουμε; Απλούστατα: παρκάρουμε με νεκρά και τραβάμε τέρμα πάνω το χειρόφρενο. Αν το όχημα τσουλάει, τότε είμαστε για συνεργείο. Άλλωστε το σφίξιμο του χειρόφρενου είναι μια πολύ απλή διαδικασία. Εκεί αναγκαστικά, το μεγαλύτερο φορτίο πέφτει στο κιβώτιο. Το μεγαλύτερο τμήμα του βάρους από το αυτοκίνητο -ου μη όλο, κατά συνθήκη-, κοινώς, επαφίεται σε μερικά μικρά «δόντια», που έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Αν αυτό γίνεται συνέχεια, αναμενόμενα θα επέλθει φθορά. Όχι μεγάλη, ώστε να προκαλέσει ζημιά στο κιβώτιο. Αλλά ένα μικρό «φάγωμα» στην επιφάνεια θα το δημιουργήσει. Κάτι που θα καταλαβαίνουμε στα πρώτα λεπτά της οδήγησης, όταν οι βαλβολίνες είναι ακόμα κρύες, μέσα από το ανάλογο σκάλωμα στην αλλαγή της συγκεκριμένης σχέσης. Δεν θα μπαίνει με τη μία, δηλαδή.
Προκειμένου να αποφύγουμε τέτοιες ενοχλητικές καταστάσεις, πρώτο και κυριότερο πάμε να φτιάξουμε το χειρόφρενο. Αν αυτό δεν μπορεί να γίνει άμεσα, οπότε πρέπει αναγκαστικά να ακινητοποιούμε το αυτοκίνητο με ταχύτητα, τότε επιλέγουμε διαφορετικές σχέσεις για να μοιράζουμε το φόρτο εργασίας. Φυσικά υπάρχει και η λύση του τάκου, αλλά το ουσιώδες είναι να επισκευαστεί το καθ’ ύλην αρμόδιο εξάρτημα για αυτή τη δουλειά: το χειρόφρενο.