Ως γνωστόν τα μεγαλύτερα προβλήματα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η αυτονομία και η φόρτιση. Σε πολλές σχετικές συζητήσεις αναφέρεται συχνά-πυκνά το χιουμοριστικό «πρόσεξε μην στο πάρει γερανός», αναφορικά με το ενδεχόμενο να τελειώσει η μπαταρία. Κατά πόσο μπορούμε να το κάνουμε, όμως;
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ADAC, η τελειωμένη μπαταρία είναι η συχνότερη αιτία ακινητοποίησης ενός EV. Το πώς μπορεί να μείνει κάποιος από ενέργεια ενώ «βαράνε» ένα σωρό ειδοποιήσεις για το επίπεδο φόρτισης, άλλο θέμα. Μπορεί να συμβεί ευκολότερα από όσο φανταζόμαστε, ωστόσο, καθώς φορτιστές δεν βρίσκεις εύκολα ούτε στην ασύγκριτα πιο προηγμένη Γερμανία. Συνεπώς η κλήση στην οδική βοήθεια είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί. Τι πρέπει να ξέρει ο χειριστής του γερανού, όμως, για να ρυμουλκήσει σωστά ένα ηλεκτρικό; Ή, για να το πιάσουμε από την αρχή, μπορεί να το κάνει;
Όπως αναφέρουν οι Γερμανοί, αυτό εξαρτάται καταρχάς από τις οδηγίες χρήσης κάθε κατασκευαστή. Η BMW, για παράδειγμα, απαγορεύει ρητά τη ρυμούλκηση της iX1. Ο μόνος τρόπος μεταφοράς του βαυαρικού SUV σε περίπτωση δυσλειτουργίας ή ατυχίας είναι είτε η φόρτισή του ίσα για να μπορεί να ανέβει στο γερανό, είτε το σήκωμα του αυτοκινήτου με ειδικό μηχανισμό και η τοποθέτησή του στο φορτηγό. Ο λόγος έγκειται στη λειτουργία του συστήματος κίνησης. Σε ένα EV ο κινητήρας είναι μονίμως και απευθείας συνδεδεμένος με τους κινητήριους τροχούς. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους της ακαριαίας απόκρισης στο γκάζι, συγκριτικά με ένα θερμικό αυτοκίνητο. Εδώ δεν υπάρχουν διαφορικά, κιβώτια, συμπλέκτες, γρανάζια, άξονες μετάδοσης και λοιποί «μεσάζοντες». Οπότε, για να κινηθεί το αυτοκίνητο σβηστό είναι απαραίτητο πρώτα να απεμπλακούν οι τροχοί από το μοτέρ. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως τα μονοκινητήρια Tesla, επιτρέπεται η ρυμούλκηση αλλά μόνο εφόσον ασφαλιστούν οι κινητήριοι τροχοί.
Για τέτοιες ακριβώς περιπτώσεις, υπάρχει η επιλογή «N». Φυσικά δεν πρόκειται για την παραδοσιακή «νεκρά», αλλά το αποτέλεσμα είναι ίδιο. Ο ηλεκτροκινητήρας (ή οι ηλεκτροκινητήρες) αποσυνδέονται -τρόπον τινά- από τους τροχούς και το αυτοκίνητο μπορεί να τσουλήσει, ενώ παράλληλα απενεργοποιείται η ανάκτηση ενέργειας. Εδώ, όμως, υπάρχει μια μικρή γκρίζα ζώνη. Με το N των ηλεκτρικών δεν απομονώνεται ακριβώς ο κινητήρας, παρά δεν τους τροφοδοτεί με ενέργεια. Αν είστε σταματημένος με EV, για παράδειγμα, και αφήσετε το φρένο με το κιβώτιο στη θέση D, το αυτοκίνητο θα κινηθεί προς τα εμπρός. Με το N απλά θα τσουλήσει, αλλά μόνο επειδή το μοτέρ δεν δίνει ισχύ και όχι επειδή έχει απομονωθεί, όπως σε ένα κλασικό αυτόματο βενζίνης ή ντίζελ. Τι σημαίνει αυτό;
Πως ακόμα κι αν δεν λειτουργεί ο ηλεκτροκινητήρας, αν κινούνται οι τροχοί επιβαρύνεται. Το ίδιο ισχύει για την ανάκτηση ενέργειας, καθώς στην ουσία επίσης δεν μπορεί πραγματικά να βγει εκτός, ούσα δομικό μέρος του συστήματος. Παράλληλα δεν είναι εγγυημένη η λίπανση της μετάδοσης, κατά όμοιο τρόπο με την απαγόρευση ρυμούλκησης που ισχύει για τα αυτόματα θερμικά. Τα γρανάζια δηλαδή κινούνται, αλλά λάδι δεν κυκλοφορεί ανάμεσά τους. Συν τοις άλλοις, ενδέχεται να μην μπορεί καν να μπει το κιβώτιο στο «N». Όλα τα ηλεκτρικά έχουν ένα δευτερεύον 12βολτο σύστημα, υπεύθυνο για κάποιες από τις κύριες λειτουργίες του οχήματος. Αν αδειάσει και αυτό από ενέργεια, το αυτοκίνητο νεκρώνει πλήρως. Ούτε το τιμόνι στρίβει, ούτε το κιβώτιο μπαίνει στη