Το λιπαντικό ή τα λάδια στο χώρο του κινητήρα, αποτελούν ένα πολύ βασικό συστατικό για την εύρυθμη λειτουργία του. Εάν για τον οποιοδήποτε λόγο η στάθμη τους βρίσκεται κάτω από το επιτρεπτό όριο, τότε δεν θα γίνεται η σωστή λίπανση και τα μέταλλα θα φθαρούν πιο γρήγορα. Το ίδιο ισχύει και όταν χρησιμοποιούνται για πολύ καιρό χωρίς να αλλαχτούν, ή όταν δεν χρησιμοποιείται το κατάλληλο λιπαντικό που ορίζει ο κατασκευαστής.
Όσο το λιπαντικό μένει περισσότερο στο μοτέρ από όσο είναι προγραμματισμένο, το ιξώδες αρχίζει να αυξάνεται. Το ίδιο συμβαίνει με τις επικαθίσεις. Κατά συνέπεια, η απόδοση του κινητήρα πέφτει ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η φθορά. Κάποια μοτέρ χρειάζονται συμπλήρωμα πριν γίνει η αλλαγή, κάτι που το δικαιολογεί ο κατασκευαστής και το αναφέρει στο βιβλίο χρήσης ως κάτι το φυσιολογικό (ειδικά όταν το αυτοκίνητο κινείται στην πόλη).
Οι περισσότεροι γνωρίζουν πάνω – κάτω το ιξώδες. Για παράδειγμα ένα λιπαντικό που πληροί την προδιαγραφή 10W40 σημαίνει πως είναι κατάλληλο για θερμοκρασίες περιβάλλοντος από τους -10 έως τους 40 βαθμούς Κελσίου. Επίσης, υπάρχουν τρία είδη λαδιών, τα ορυκτέλαια και τα πιο διαδεδομένα ημισυνθετικά και συνθετικά.
Ένα βασικό στοιχείο το οποίο πιθανώς να μην ξέρουν αρκετοί, είναι ότι τα λάδια αυτοκινήτων έχουν και αυτά ημερομηνία λήξης. Από τη στιγμή που ανοιχτεί μια συσκευασία, η διάρκεια ζωής του λιπαντικού ορίζεται στην περιοχή των 6 μηνών. Ο λόγος είναι απλός. Η υγρασία, τα μόρια σκόνης και λοιπών εξωγενών παραγόντων δημιουργούν επικαθίσεις, που περνούν στον κινητήρα. οι οποίες στη συνέχεια περνάνε στον κινητήρα. Με κλειστή τη συσκευασία το προσδόκιμο ζωής κυμαίνεται μεταξύ 3 και 5 ετών, εξαρτώμενο από τη φύση, τον τύπο του εκάστοτε λιπαντικού κάθε φορά, αλλά και που είναι αποθηκευμένο.