Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που μπορεί να αντιμετωπίσουμε κατά τους χειμερινούς μήνες, δημιουργούν ποικίλα προβλήματα στη χρήση του αυτοκινήτου. Το πιο διαδεδομένο, είναι αυτό της εκκίνησης ή της ολισθηρότητας των δρόμων. Γνωρίζετε όμως ότι μπορεί να κινδυνεύει μέχρι και το κιβώτιο ταχυτήτων;
Παλαιότερα, υπήρχε η άποψη πως στο πολύ κρύο πάγωνε η ντίζα του χειρόφρενου. Για αυτό αρκετοί συμβούλευαν να ασφαλίζεται το αυτοκίνητο μόνο με ταχύτητα, ώστε να μην σπάσει το καλώδιο στο κατέβασμα. Κάτι παρόμοιο, όσο απίστευτο κι αν ακούγεται, ενδέχεται να ταλαιπωρήσει το κιβώτιο! Πώς γίνεται αυτό; Με δυο τρόπους, αμφότεροι πολύ ύπουλοι και δυνητικά καταστροφικοί για τη μετάδοση του αυτοκινήτου.
Δείτε ακόμα: Ξεθάμπωμα φαναριών με ξυραφάκι! (+video)
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος εντοπίζεται στα καλώδια, που συνδέουν τον λεβιέ με τη φουρκέτα και τα γρανάζια. Τα καλώδια αυτά προστατεύονται μεν από ειδικά καλύμματα, που ονομάζονται«μανίκια», ωστόσο δεν είναι απρόσβλητα στις καιρικές συνθήκες. Έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου οδηγοί πήγαν να αλλάξουν ταχύτητα και, κυριολεκτικά, τους έμεινε ο λεβιές στο χέρι! Τα καλώδια μπορούν όντως να παγώσουν και να γίνουν εξαιρετικά άκαμπτα, άρα και ευάλωτα στη θραύση.
Πέρα από το ίδιο το ψύχος, το ίδιο πρόβλημα εμφανίζεται και σε περιπτώσεις ελαττωματικών μανικιών. Η φθαρμένη μόνωση αστοχεί, επιτρέποντας στην υγρασία και το νερό να περάσει στα καλώδια. Η συμπυκνωμένη παρουσία μορίων H2O, σε συνδυασμό με τις χαμηλές θερμοκρασίες, δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε στερεοποίησή τους – με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δυνατότητα κίνησής τους. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε βέβαια, πως θα πρέπει να μιλάμε για πραγματικά χαμηλές θερμοκρασίες, υπό του μηδενός (και αρκετών βαθμών μάλιστα).
Διαβάστε επίσης: Να γιατί βγάζουμε το μπουφάν στην οδήγηση
Αν πάτε μια μέρα να «βγάλετε» την ταχύτητα και συναντήσετε αντίσταση από τον επιλογέα, μπορείτε να ελέγξετε αν φταίνε τα καλώδια ή υπάρχει πρόβλημα με το κιβώτιο. Αφήστε το κιβώτιο στην 1η και αφήστε απαλά τον συμπλέκτη. Αν το αυτοκίνητο αρχίσει να κινείται, τότε φταίνε τα καλώδια. Σε διαφορετική περίπτωση, υπάρχει σοβαρότερο πρόβλημα.
Ο πάγος σε αυτό το σημείο, εκτός από ύπουλος, είναι και δυσπρόσιτος. Αν θέλετε να τον λιώσετε με πιστολάκι, ας πούμε, θα πρέπει να συρθείτε κάτω από το αυτοκίνητο. Και πάλι, δεν θα ξέρετε προς τα πού να σημαδέψετε. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε παγωμένο λεβιέ, «παίξτε» δεξιά-αριστερά (όπως όταν ελέγχουμε αν είναι στη νεκρά) ώστε να θρυμματιστούν τα παγωμένα κομμάτια. Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος πρόληψης, πέρα από τη σωστή συντήρηση και τον τακτικό έλεγχο, που μπορεί να εντοπίσει τυχόν προβλήματα. Εκτός κι αν έχετε κλιματιζόμενο γκαράζ. Διαφορετικά, δουλειά κάνει και μια ηλεκτρική σόμπα κοντά στο αυτοκίνητο, σε απλά κλειστό γκαράζ.
Δείτε ακόμα: Τι δείχνουν αυτά τα σημάδια στα λάστιχα;