Οι ακραίες θερμοκρασίες δεν συνδυάζονται καλά με τα ηλεκτρικά οχήματα. Σε αμφότερες περιπτώσεις, αυτός που πλήττεται είναι η αυτονομία. Στη μεν ζέστη λόγω χρήσης κλιματισμού και ενδεχόμενης υπερθέρμανσης, στο δε κρύο λόγω πτώσης απόδοσης των μπαταριών. Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό; Στις υψηλές θερμοκρασίες είναι εύκολα κατανοητό το ζήτημα που μπορεί να προκαλέσει μια υπερθέρμανση, η οποία θα βάλει σε safe mode το σύστημα. Στο κρύο, ωστόσο, γιατί παρουσιάζουν ευπάθεια τα EVs;
Φαινομενικά και από πλευράς απόδοσης, οι χαμηλές θερμοκρασίες θα έπρεπε να είναι φίλος των ηλεκτρικών. Έχουμε δει πως οι μπαταρίες δεν τα πάνε καθόλου καλά με τις υψηλές ενδείξεις στο θερμόμετρο, εξ ου και η τεράστια δυσκολία στην κατάσβεση πυρκαγιάς σε περίπτωση ατυχήματος ή βλάβης. Όλα τα EVs περιορίζονται ηλεκτρονικά στην τελική τους, συνήθως μεταξύ 160-180 χλμ./ώρα, για την προστασία ηλεκτροκινητήρων και μπαταριών από υπερθέρμανση. Κατά μια έννοια θυμίζουν τούρμπο βενζινοκινητήρες, που είναι ολίγον τι ευαίσθητοι τα καλοκαίρια. Οπότε θεωρητικά, στο κρύο δεν θα έπρεπε να έχουν πρόβλημα. Στην πράξη, όμως, οι χαμηλές θερμοκρασίες αποδεικνύονται στον πιο ύπουλο αντίπαλο της ηλεκτροκίνησης. Κάτι που οφείλεται στις ίδιες, τις θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας της.
H συντριπτική πλειονότητα των μπαταριών βασίζεται στη διάταξη ιόντων-λιθίου. Σε αυτή, η παραγωγή ενέργειας προκαλείται από τη χημική αντίδραση στα στοιχεία της μπαταρίας, όπου άτομα λιθίου διέρχονται από το ανόδιο (θετικά φορτισμένο ηλεκτρόδιο) στο καθόδιο (αρνητικά φορτισμένα ηλεκτρόδιο) και μετατρέπονται σε ιόντα και αρνητικά φορτισμένα ηλεκτρόνια. Αυτή η αλληλουχία αντιδράσεων προκαλεί την έκλυση ενέργειας, η οποία με τη σειρά της διοχετεύεται στο κύκλωμα – ήτοι τους ηλεκτροκινητήρες και τα λοιπά συστήματα του αυτοκινήτου.
Στο κρύο, η κίνηση των ατόμων λιθίου μεταξύ ανοδίου-καθοδίου γίνεται πιο δύσκολα, οδηγώντας σε χαμηλότερη απόδοση και περιορισμό της αυτονομίας. Ανεξάρτητες δοκιμές έχουν δείξει πως κατά μέσο όρο η αυτονομία ενός EV δεν πέφτει απλά στο κρύο, αλλά κατακρημνίζεται μέχρι και στο -50%! Τέτοιες πτώσεις παρατηρούνται μεν σε ακραίες περιπτώσεις (-10 ή -20 βαθμοί Κελσίου), αλλά ακόμα και σε δικές μας χειμωνιάτικες θερμοκρασίες (5-0 βαθμοί) η μείωση στην αυτονομία κυμαίνεται γύρω στο 20%, αλλά μπορεί κατά περίπτωση να ξεπεράσει και το 35%. Για το λόγο αυτό έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται ευρέως αντλίες θερμότητας, που ουσιαστικά κρατούν τις μπαταρίες σε θερμοκρασία βέλτιστης λειτουργίας και αποτρέπουν την πτώση στην απόδοση.