H μικροκινητικότητα κερδίζει έδαφος μέρα με τη μέρα και φαίνεται ότι είναι το μέλλον της αυτοκίνησης, ειδικά στα ασφυκτικά από αυτοκίνητα, αστικά κέντρα. Έτσι βλέπουμε καθημερινά όλο και περισσότερα ηλεκτρικά δίτροχα παντός τύπου, να κάνουν την εμφάνιση τους γύρω και ανάμεσα μας. Είναι μια σαφώς ιδανική λύση, τόσο για την κίνηση αλλά και τη στάθμευση στο κέντρο της πόλης. Η ανασφάλεια και η υπερέκθεση όμως στους κινδύνους του δρόμου, δεν παύει να «κρατάει» πίσω μια μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού από αυτή την επιλογή. Αυτός είναι και ο λόγος της γέννησης των ηλεκτρικών Microcars, που το τελευταίο διάστημα όλο και πληθαίνουν και φυσικά διαθέτουν τέσσερις τροχούς. Αρκετές εταιρίες έχουν στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση προκειμένου να εισέλθουν δυναμικά σε αυτή τη νέα και πολλά υποσχόμενη κατηγορία, καθώς έρευνες δείχνουν ότι το 80% των μετακινήσεων μας γίνεται αποκλειστικά μέσα στον αστικό ιστό.
Η τελευταία προσθήκη ακούει στο όνομα XEV Yoyo, ένα κινέζικο, νεανικό, πολύχρωμο και χαριτωμένο μοντέλο. Η έδρα της εταιρίας μπορεί να είναι στη μακρινή Σανγκάη, αλλά ιδρύθηκε και έχει το σχεδιαστικό της κέντρο στο Τορίνο της Ιταλίας, από το 2018. Κυκλοφορεί με 4 επίπεδα εξοπλισμού (Entry, Easy, Joy και Sprint), 9 συνδυασμούς χρωμάτων, με τιμές από 12.990 ευρώ – 14.500 ευρώ (με κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» για νέους έως 29 ετών) και εισάγεται στη χώρα μας από τη Spanos Group.
Το ηλεκτρικό microcar με τον ανήσυχο χαρακτήρα
Το πρώτο πράγμα που παρατηρείς όταν βλέπεις το λιλιπούτειο Yoyo, είναι η φουτουριστική, δυναμική και compact σχεδίαση με καμπύλες αλλά και ακμές, καθώς και τα έντονα αλλά πολύ αρμονικά μεταξύ τους χρώματα του αμαξώματος. Το δεύτερο, είναι οι κανονικές του πόρτες που από μακριά φαίνονται σαν τεράστιες παραμάνες! Και λέμε κανονικές, γιατί το Microlino για παράδειγμα, έχει το δικό του μοναδικό τρόπο να σε «μπάζει» μέσα στην καμπίνα. Τα διακοσμητικά πλαστικά κομμάτια των πορτών μπορούν να αφαιρεθούν και να αντικατασταθούν με «blades» άλλου χρώματος ή custom σχεδίων, δίνοντας έτσι έναν απόλυτα προσωποποιημένο χαρακτήρα.
Με μήκος ελάχιστα πάνω από τα 2,5 μέτρα (2.530 χλστ.), και πλάτος μόλις 1,5 μέτρο σε προκαλεί να το σφηνώσεις σε θέσεις στάθμευσης που μόνο τα μηχανάκια θα διεκδικήσουν. Σε αυτό βοηθάει πολύ και ο κύκλος στροφής των 4,5 μέτρων. Είναι πραγματική ευχαρίστηση να ξέρεις ότι το πρόβλημα του πάρκινγκ δε σε πολυαφορά εκεί που θα πας, κάτι που με άλλο όχημα δεν θα είχες κάνει καν τη σκέψη να το τολμήσεις. Αυτό ακριβώς κάναμε με το «δικό» μας για να επιβεβαιώσουμε του λόγου το αληθές, πηγαίνοντας Κυριακή μεσημέρι στην περιοχή της Κυψέλης και συγκεκριμένα στα πέριξ της πλατείας, στη Φωκίωνος Νέγρη. Όχι μόνο παρκάραμε αμέσως, αλλά είχαμε και αρκετές εναλλακτικές θέσεις για να επιλέξουμε! Αυτό από μόνο του είναι ένα ανεκτίμητο πλεονέκτημα που θα μπορούσε να αποτελέσει και τον μοναδικό λόγο για την αγορά του. Και λέμε μοναδικό, καθώς το Yoyo δεν είναι φτιαγμένο για ταξίδι εκτός πόλης, αν και ο χώρος αποσκευών των 180 λίτρων θα χωρέσει μέχρι και μεγάλη βαλίτσα, απροβλημάτιστα!
Ευχάριστο και φωτεινό εσωτερικό με μοντέρνο σχεδιασμό
Ο όμορφος ιταλικός σχεδιασμός περνάει και στο εσωτερικό του κινεζικού μοντέλου, με σαφώς ευρωπαϊκής κουλτούρας, σχεδιαστική αρχιτεκτονική. Όλα είναι κατασκευασμένα από σκληρό πλαστικό με τη συναρμογή να κρίνεται ικανοποιητική για τα δεδομένα της κατηγορίας. Τα καθίσματα είναι υφασμάτινα, έχουν ωραία υφή και σχεδιασμό, ρυθμίζονται και ως προς την κλίση της πλάτης, παρέχουν υποτυπώδη πλευρική στήριξη, αλλά κυρίως, είναι ξεκούραστα στις πολλές ώρες οδήγησης. Αν ο οδηγός είναι ψηλός (όπως ο υποφαινόμενος), θα δυσκολευτεί να βρει βολική θέση οδήγησης καθώς το τιμόνι δεν ρυθμίζεται σε καμία κατεύθυνση. Παρόλη τη minimal «γυμνή» εμφάνιση, εξακολουθεί να διαθέτει τα απαραίτητα, όπως «τεμπέλη», αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα, τρεις θύρες USB και πρίζα 12V. Δεν υπάρχει ντουλαπάκι, αλλά ένα διχτάκι (και στις πόρτες) για λίγα έγγραφα. Μιλώντας για εξοπλισμό, αυτός είναι κάθε άλλο από φτωχός, όποια έκδοση και να διαλέξεις. Ειδικά στη Joy και Sprint, συναντάμε μια κεντρική οθόνη αφής 10,2 ιντσών με λειτουργία ραδιοφώνου και Mirror Screen (Car Play) με όλες τις απαραίτητες ενδείξεις όπως ταχύμετρο, ποσοστό μπαταρίας, υπολειπόμενα χλμ., κτλ. Για τις Entry και Easy, η οθόνη/πίνακας οργάνων είναι 7 ιντσών με βάση τοποθέτησης smartphone.
Καλοδεχούμενη είναι και η ύπαρξη aircondition (με εργονομικούς περιστροφικούς διακόπτες), ηλεκτρικά ρυθμιζόμενων καθρεπτών και ηλεκτρικών παραθύρων. Η διπλή πανοραμική γυάλινη οροφή, παρέχει πολύ καλό φως στην καμπίνα, ενώ συμβάλει στη θέρμανση της το χειμώνα. Οι φιμέ μεμβράνες θα περιορίσουν κάπως την ζέστη το καλοκαίρι, με την παχιά εσωτερική λωρίδα (μέρος ενίσχυσης του σασί), να συμβάλλει σε αυτό. Ο κεντρικός επιλογέας των σχέσεων (R,N,D,S) βρίσκεται στην προέκταση του υποβραχιονίου, ακριβώς εκεί που πρέπει. Κάτι που δε συναντάμε σε άλλο όχημα είναι το χειρόφρενο. Δεν είναι κλασσικό μηχανικό αλλά δεν είναι ούτε κουμπί. Είναι ποδόφρενο! Ένα πετάλι δηλαδή (βλέπε παλιές Mercedes), που βρίσκεται στα αριστερά των πεντάλ. Το πατάς για να ασφαλίσει (καστάνια) και ξαναπατάς για να λύσει. Καθώς η θέση απελευθέρωσης είναι αρκετά ψηλά, θα το ψάχνεις, μέχρι να εξοικειωθείς.
Ιδανικό και οικονομικό για καθημερινή χρήση
Οφείλουμε να πούμε ότι το Yoyo αυτή τη στιγμή είναι κατάλληλη επιλογή για καθημερινή χρήση εντός πόλης. Με πραγματική αυτονομία 100 χλμ. (στα χαρτιά 150 χλμ.) και συνολικό χρόνο φόρτισης σε οικιακή πρίζα τις 5 ώρες, θα καλύψει άνετα τις μετακινήσεις σας. Αν αναλογιστούμε δε ότι το κόστος για μια πλήρη φόρτιση ανέρχεται περίπου στα 2.5 ευρώ, τότε εκτιμούμε αμέσως την αξία του. Οι 3 μπαταρίες συνολικής χωρητικότητας 10,4 KWh βρίσκονται στο πίσω μέρος και είναι ορατές με το πάτημα ενός κουμπιού. Ο λόγος που υπάρχει πρόσβαση σε αυτές, ακούει στο όνομα battery swapping. Η XEV πρόκειται να τοποθετήσει σταθμούς battery swap σε όλη την Ιταλία και αργότερα σε άλλες χώρες, με σκοπό ο κάθε χρήστης απλώς να τις «ανταλλάζει» και να μην περιμένει για την επαναφόρτισή τους! Ενδιαφέρουσα προσέγγιση, αναμένουμε να πραγματοποιηθεί.
Οδηγικά το μικρό Yoyo είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και εύκολο στη χρήση. Ο ζωηρός κινητήρας αποδίδει 20,4 ίππους και 90 Nm ροπής με την τελική ταχύτητα να φτάνει στο ταχύμετρο μέχρι και τα 90 χλμ./ώρα. Η ανάρτηση (γόνατα McPherson εμπρός/ελατήρια πίσω) φιλτράρει τις τις ανωμαλίες του οδοστρώματος στις χαμηλές ταχύτητες με επιτυχία. Μετά τα 50 χλμ./ώρα βέβαια, σαφώς και κοπανάει, αλλά πολύ λιγότερο απ΄ότι θα περιμέναμε, για τα δεδομένα της κατηγορίας πάντα. Το αυτοφερόμενο αμάξωμα είναι κατασκευασμένο από ατσάλι υψηλής αντοχής και συμμορφώνεται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας. Παρά το γεγονός αυτό, η παθητική ασφάλεια βρίσκεται χαμηλά καθώς το Yoyo δεν διαθέτει κανέναν αερόσακο. H λογική πίσω από αυτό είναι ότι τα μικροαυτοκίνητα αυτά προορίζονται για να κυκλοφορούν αποκλειστικά σε hub αστικών κέντρων, όπου τα μόνα μέσα ΙΧ που επιτρέπονται είναι αυτά της μικροκινητικότητας. Για το φρενάρισμα διαθέτει 4 μικρά δισκόφρενα (όχι αεριζόμενα) χωρίς υποβοήθηση, e-brake (χωρίς ανάκτηση) και σύστημα ABS, που όμως αποδεικνύεται μάλλον ασθενικό με αρκετή αδράνεια. Τέλος, η απουσία ESP αφήνει περιθώρια στο ελαφρύ αμάξωμα των 520 κιλών -και του πισωκίνητου χαρακτήρα- για «γλιστρήματα» της ουράς, κάτι που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή σε ολισθηρό και κυρίως σε βρεγμένο οδόστρωμα, ειδικά όταν έχει επιλεγεί το S mode.