Το Swift έχει πίσω του μια καριέρα 3 και πλέον δεκαετιών, αριθμώντας αισίως 6 γενιές. Η τελευταία του εκδοχή μπορεί να μη διαφέρει ριζικά από την προηγούμενη σχεδιαστικά, αλλά κάτω από τις γνώριμες γραμμές η Suzuki έχει ρίξει πολλή δουλειά. Δεν είναι τυχαίο ότι το νέο Swift φοράει ολοκαίνουργιο μοτέρ, διατηρώντας παράλληλα όλα τα στοιχεία που το έχουν καταστήσει σε διαχρονική επιτυχία για τους Ιάπωνες.
Το νέο Swift εξοπλίζεται με ένα μόνο μοτέρ, αλλά ουδόλως αυτό απασχολεί τον υποψήφιο αγοραστή από τη στιγμή που η γκάμα ανοίγει στις 18.450 ευρώ. Σήμερα σε τέτοια χρήματα ψάχνεις σουπερμίνι «με το ντουφέκι», πόσο μάλλον όταν μιλάμε για υβριδικό και μάλιστα καλοεξοπλισμένο. Η βασική έκδοση GL περιλαμβάνει μεταξύ άλλων LED φώτα, 6 αερόσακους, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, adaptive cruise control, infotainment με οθόνη αφής 9 ιντσών και σύστημα πλοήγησης, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, hill hold, σύστημα αυτόματης εναλλαγής μεγάλης σκάλας φώτων και πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης/άνεσης/ασφάλειας. Η πλουσιότερη GL+ προσθέτει ζάντες αλουμινίου και φιμέ κρύσταλλα στα πίσω παράθυρα έναντι 19.530 ευρώ, ενώ η κορυφαία GLX «τικάρει» και τον αυτόματο κλιματισμό στις 21.250 ευρώ. Το τετρακίνητο Swift AllGrip κοστίζει από 20.600 ευρώ (GL), ενώ με το CVT κιβώτιο ταχυτήτων 21.330 ευρώ (GL+).
Εξελικτικές αλλαγές, μεγάλο «συν» οι μικρές διαστάσεις
Εμφανισιακά βλέπουμε ότι ακολουθείται η οδός της εξέλιξης, αντί της επανάστασης, προκειμένου να είναι αναγνωρίσιμο. Τα ανασχεδιασμένα φανάρια και η νέα, μικρότερη μάσκα τραβούν τα βλέμματα εμπρός, όπως και η μετακόμιση του σήματος από τη γρίλια στον προφυλακτήρα. Το καπό εμφανίζεται πιο στρογγυλεμένο, ενώ η γραμμή που ξεκινά από τα εμπρός φτερά φτάνει μέχρι το τέλος, πίσω. Εκεί όπου τα φανάρια διαφοροποιούνται ακόμα περισσότερο σε σχέση με του σημερινού Swift, συγκριτικά με το τι συμβαίνει στα εμπρός. Η εμφανέστερη διαφορά στο προφίλ πάντως, εντοπίζεται επί των πίσω θυρών. Εκεί οι κρυφές χειρολαβές στο πλαίσιο της πόρτας αποχωρούν, για να αναλάβουν κλασικές πάνω στο πάνελ.
Όσο φρεσκαρισμένο παρουσιάζεται οπτικά, τόσο απαράλλαχτο μένει σε διαστάσεις. Οι Ιάπωνες πάνε κόντρα στη διαχρονική τακτική των σουπερμίνι, που τα θέλει να παίρνουν πόντους με κάθε νέα γενιά, καταφέρνοντας να κρατήσουν το Swift MK6 σε πανομοιότυπα επίπεδα με του MK5. Για την ακρίβεια, δε, το καινούργιο είναι ελαφρώς μικρότερο! Το νέο μοντέλο φτάνει τα 3.860 χλστ. μήκους, την ώρα που το απερχόμενο ήταν στα 3.890 χλστ. Κατά συνέπεια η κορυφαία ευελιξία παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προσόντα του μικρού Ιάπωνα, σε μια κατηγορία που οι περισσότεροι εκπρόσωποι πια ξεπερνούν τα 4 μέτρα. Ανάλογη μείωση παρατηρούμε στο πλάτος των 1.695 χλστ. (-40 χλστ.) και το ύψος (1.500 χλστ. από 1.520), ενώ το μεταξόνιο μένει σταθερό στα 2.450 χλστ.
Σύγχρονο εσωτερικό, επαρκείς χώροι επιβατών
Στην καμπίνα, αντίθετα, συναντάμε πολύ εκτενέστερες διαφοροποιήσεις, καθώς ολόκληρο το ταμπλό άλλαξε-κι όχι μόνο αυτό, αλλά πλέον παίρνει κλίση προς τον οδηγό. Χαρακτηριστικό των εκτεταμένων αλλαγών στο εσωτερικό, το γεγονός πως τα μόνα στοιχεία που διατηρήθηκαν από το προγενέστερο μοντέλο είναι το τιμόνι, οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα – καθρέπτες και ο λεβιές των ταχυτήτων. Στο κέντρο κυριαρχεί η νέα οθόνη των 9 ιντσών για το infotainment (έναντι της 7άρας που ήταν ενσωματωμένη πριν χαμηλότερα στην κεντρική κονσόλα), η οποία διακρίνεται για την ευχρηστία και την ευκρίνειά της.
Ευχάριστη νότα αποτελεί η διχρωμία στο ταμπλό και στα πάνελ των θυρών, ωστόσο σε ποιότητα υλικών δεν θα λέγαμε ότι ενθουσιάζει με τα σκληρά πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στο ταμπλό και σε επιμέρους επιφάνειες. Από συναρμογή και φινίρισμα, πάντως, δεν έχεις κανένα παράπονο. Σε επίπεδο χώρων τώρα, το Swift είναι σε θέση να μεταφέρει στο πίσω κάθισμα δύο ενήλικα άτομα, χωρίς να κάνουν παραχωρήσεις, γιατί υπάρχει αρκετός αέρας για πόδια και κεφάλια. Το πορτμπαγκάζ παραμένει στα 265 λίτρα, εξυπηρετώντας τις καθημερινές ανάγκες για αποθηκευτικό χώρο. Αν θελήσεις να ταξιδέψεις, όμως, είτε θα αφήσεις μπαγκάζια πίσω, είτε θα ρίξεις τα πίσω καθίσματα (589-980 λίτρα κατόπιν αναδίπλωσης). Εδώ πληρώνεις το τίμημα για τις κόμπακτ διαστάσεις του αμαξώματος, οπότε κάτι δίνεις-κάτι παίρνεις.
Εξαιρετικός ο κινητήρας, εντυπωσιακή ελαστικότητα
Στον τομέα του μοτέρ, δίνεις ελάχιστα (σε καύσιμο) και παίρνεις πάρα πολλά. Το Swift εφοδιάζεται ξανά με 1.200άρη ατμοσφαιρικό υβριδικό κινητήρα, όμως πλέον κάνει δουλειά μέσω 3 κυλίνδρων. Το νέο μηχανικό σύνολο Z12E εμφανίζει ακόμα χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές CO2, χάρη στις αλλαγές που έγιναν στην εισαγωγή, στο μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων και στην ανακύκλωση των καυσαερίων. Αυτά αναφέρει η Suzuki, τουλάχιστον. Τι αναφέρει η πραγματικότητα; Τα ίδια, ίσως και περισσότερα.
Ο ολοκαίνουργιος και αλουμινένιος κινητήρας των 1.197 κ.εκ. παράγει 82 ίππους (πρακτικά είναι 83 PS) και 112 Nm (+7 Nm), χαίροντας παράλληλα της συνδρομής 3 ίππων και 60 Nm από το ήπια υβριδικό σύστημα των 12 Volt. Το νέο Swift καταφέρνει να επιταχύνει ταχύτερα από πριν (12,5 δλ. το 0-100 χλμ./ώρα, από 13,1), ενώ με το CVT αποδεικνύεται ακόμα πιο σβέλτο (0-100 σε 11,9 δλ.). Αυτό που σε κερδίζει από τα πρώτα μέτρα, ωστόσο, είναι το τράβηγμα. Ο Z12E μπορεί να είναι 1.200άρης, αλλά η ελαστικότητά του σε κάνει να πιστεύεις ότι οδηγείς τουλάχιστον 1.300άρι. Από τις μόλις 1.200 σ.α.λ. απολαμβάνεις επαρκέστατη απόκριση, δίχως να χρειάζεται παρέμβαση από το 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο.
Ακόμα και με 3η σχέση κάτω από 50 χλμ./ώρα, σε ελαφριά ανωφέρεια και με ανοιχτό κλιματισμό μάλιστα, δεν χρειάζεται να κατεβάσεις! Βάλσαμο στην ταλαιπωρία του μποτιλιαρίσματος, όπου σε γλιτώνει από το διαρκές «1η-2α» ή «2α-3η». Την ίδια ώρα σου γλιτώνει και χρήματα, καθώς η μέση κατανάλωση σε τέτοιες συνθήκες δεν υπερβαίνει τα 6,5-6,6 λίτρα/100 χλμ. Σε νορμάλ καταστάσεις, τουτέστιν μακριά από το πήξιμο του Κηφισού, βλέπεις το trip να κατεβαίνει με επιδεικτική ευκολία σε ενδείξεις 5,4, ακόμα και 5,2-5,3 λίτρων/100 χλμ.!
Αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης, σταθερά fun to drive
Ο καινούργιος κινητήρας είναι το ένα κομμάτι που έδωσαν έμφαση οι μηχανικοί της Suzuki. Το άλλο αφορά τη βελτίωση της ποιότητας κύλισης και της ηχομόνωσης, αλλά και της μείωσης του διδύμου θορύβου-τραχύτητας. Όσο κι αν επίσης «έκαιγε» λίγο ο προηγούμενος 1.200άρης στο απερχόμενο Swift, η αλήθεια είναι πως πέρναγε αρκετή βαβούρα στην καμπίνα. Θεωρητικά, το νέο μοτέρ δύσκολα θα μπορούσε να είναι καλύτερο σε αυτούς τους τομείς, με δεδομένο και τον έναν κύλινδρο λιγότερο. Όταν έχεις να κάνεις με Γιαπωνέζους, όμως, γνωρίζεις εκ των προτέρων πως όλα γίνονται.
Το νέο Swift καταφέρνει να μετατρέψει τα μέχρι πρότινος μειονεκτήματα, σε ατού! Σχεδόν ανύπαρκτοι κραδασμοί από το μηχανοστάσιο, χαμηλά επίπεδα θορύβου -που οφείλονται και στην προσθήκη μονωτικού αφρού στον «καθρέπτη», εξίσου χαμηλά επίπεδα οχλήσεων από τον αέρα (για χάρη των οποίων επιστρατεύονται μέχρι καλύμματα στο πάτωμα), ανάλογα ντεσιμπέλ από τα ελαστικά χαμηλής τριβής. Γενικά, μια εικόνα που πανεύκολα παραπέμπει σε μοντέλο της μικρομεσαίας, για να μην πούμε της μεσαίας, κατηγορίας.
Η ανάρτηση είναι ένα «τσακ» λιγότερο σφιχτή σε σχέση με πριν, φέρνοντας το σετάρισμα στην ιδανική αναλογία κρατήματος-άνεσης. Το Swift συνεχίζει να διακρίνεται για τον διασκεδαστικό του χαρακτήρα, προσφέροντας μέχρι κάποια ελευθερία στην κινηματική της ουράς (εφόσον το ψάξει ο οδηγός), ενώ την ίδια ώρα αναλύει πολύ καλύτερα τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Τα φρένα διακρίνονται σε αίσθηση – απόδοση και το τιμόνι «κόβει» εντυπωσιακά (μόλις 4,8 μέτρα κύκλος στροφής), και είναι όσο πρέπει βαρύ.