Αυτή τη στιγμή στα αυτοκινητιστικά δρώμενα εξελίσσεται μια μεγάλη αλλαγή! Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν αρχίσει να μπαίνουν στο παρασκήνιο, μιας και στο προσκήνιο έχουν βγει για τα καλά οι ηλεκτροκινητήρες.
Τάση που δεν απαιτεί και ιδιαίτερη ανάλυση για να γίνει αντιληπτή, αφού πλέον οι περισσότερες εταιρείες έχουν κι ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στη γκάμα τους. Η VW, μια μάρκα που έχει πιστέψει και έχει επενδύσει αρκετά σε αυτή τη νέα τεχνολογία κίνησης, δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από το group των κατασκευαστών που έχουν πληθώρα ηλεκτρικών επιλογών. Μετά το VW ID.3 που δοκιμάσαμε, ήρθε η στιγμή να δούμε πώς τα πάει το ηλεκτρικό crossover της, το εντυπωσιακό VW ID.4 με ισχύ 204 ίππων και αυτονομία έως και 522 χλμ., σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία. Η ελληνική αντιπροσωπεία ξεκίνησε αρχικά να προσφέρει το ID.4 στις πλούσιες εκδόσεις την 1st & 1st Max, με την δύναμη και στις δυο περιπτώσεις να είναι στα 204 άλογα. Τιμολογιακά κι έπειτα από την κρατική επιδότηση, η τιμή της έκδοσης 1st ξεκινάει από τα 41.139 ευρώ (46.800 ανώτατη λιανική τιμή), ενώ για την πλουσιότερη 1st Max από τα 49.900 ευρώ (55.900 ανώτατη λιανική τιμή). Πρόσφατα ανακοίνωσε το λανσάρισμα πιο οικονομικών εκδόσεων, με τιμές που ξεκινούν από 31.200 ευρώ.
Δεν κρύβει την ηλεκτρική του υπόσταση
Το VW ID.4 διατηρεί την σχεδιαστική φιλοσοφία που έχει εκπονήσει η VW για τα ηλεκτρικά της μοντέλα, εξ ου και οι μικρές ομοιότητες με το ID.3, ενώ μοιράζεται και την ίδια αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ. Σαφέστατα, το ID.4 διαφέρει χάρη στις SUV αναλογίες και στην πιο επιβλητική του εμφάνιση. Σε αυτό συμβάλλουν τα λεπτά LED φώτα IQ.Light μπροστά, αλλά και η απουσία των αεραγωγών στη μάσκα. Από εκεί κι έπειτα οι τονισμένοι ώμοι συμπληρώνουν ιδανικά το παζλ της εξωτερικής εμφάνισης, συνδυαστικά βέβαια με τα πίσω φώτα που ενώνονται μέσω μιας λωρίδας που «τρέχει» σε όλο το πλάτος του αμαξώματος. Όπως κάθε ηλεκτρικό που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και το ID.4 οι σχεδιαστές το «προίκισαν» με ένα χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή που αγγίζει το Cd: 0,28. Οι διαστάσεις του το τοποθετούν στο άνω άκρο της μικρομεσαίας κατηγορίας, μιας και το μήκος του είναι 4.584 χλστ., το πλάτος 1.852 χλστ., το ύψος αγγίζει τα 1.640 χλστ. και με το μακρύ μεταξόνιο των 2.771 χλστ. να συμβάλλει και στην προσφορά πλούσιων χώρων επιβατών.
Στα χνάρια του ID.3 το εσωτερικό
Έχοντας συμβιώσει με το VW ID.3, η καμπίνα του ID.4 μας ήταν αρκετά οικεία, αφού φαίνεται να έρχεται σχεδόν αυτούσια από το μικρομεσαίο χάτσμπακ ηλεκτρικό της μάρκας. Η ποιότητα εδώ είναι καλύτερη, καθώς έχει γίνει χρήση καλύτερων υλικών, όπως είναι το μαλακό πλαστικό στο πάνω μέρος του ταμπλό. Οι σχεδιαστές επέλεξαν γραμμικά και καθαρά μοτίβα για την κατασκευή του ταμπλό, όπου ξεχωρίζει η οθόνη αφής 10 ιντσών (12 ιντσών στην 1st Max έκδοση). Μέσω αυτής ο οδηγός ελέγχει όλες τις παραμέτρους του VW ID.4 και σίγουρα θα απαιτήσει από εσάς να του αφιερώσετε λίγο χρόνο για να εξοικειωθείτε με τη χρήση του. Η εργονομία με τα χειριστήρια αφής και τους δύο διακόπτες για τα τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα, δεν είναι στα καλύτερά της. Επιπλέον, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων και προβάλει βασικές πληροφορίες για την κίνηση του αυτοκινήτου και δεξιά του βρίσκεται το περιστροφικό χειριστήριο για το αυτόματο κιβώτιο.
Το εντυπωσιακό ID Light, η φωτιζόμενη στενή οριζόντια λωρίδα στη βάση του παρμπρίζ, ενσωματώνεται και στο ID.4, με το χρωματισμό ή την ένταση του φωτισμού να αλλάζει, ανάλογα με την κατάσταση του αυτοκινήτου (έτοιμο για εκκίνηση, φόρτιση, προειδοποίηση για φρενάρισμα κ.λπ.), βοηθώντας διαισθητικά τον οδηγό. Στο πλαίσιο της ακόμα μεγαλύτερης διευκόλυνσης του οδηγού, υπάρχει η δυνατότητα φωνητικών εντολών. Αρκεί ένα «Hello ID» για να ενεργοποιηθεί ο ψηφιακός βοηθός, που υπακούει στις επιθυμίες – εντολές οδηγού κι επιβατών.
Κανένα παράπονο δεν θα έχετε στους διαθέσιμους χώρους επιβατών κι αποσκευών, μιας κι η άνεση είναι αξιοσημείωτη. Πέντε ενήλικες θα βολευτούν εύκολα, ενώ θα εκτιμήσουν δεόντως την ευκολία πρόσβασης στο εσωτερικό, χάρη στα μεγάλα ανοίγματα των θυρών. Στο πίσω κάθισμα 3 άτομα θα φιλοξενηθούν άνετα, μιας και το επίπεδο πάτωμα διευκολύνει τα πράγματα. Ο χώρος αποσκευών προσφέρει 543 λίτρα, με το χώρο να είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος χάρη στο κανονικό σχήμα του πορτ μπαγκάζ, ενώ υπάρχει διπλός πάτος για την αποθήκευση του φορτιστή και των καλωδίων.
Ηλεκτρική δύναμη!
Το εντυπωσιακό VW ID.4 κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 204 ίππων και 310 Nm ροπής, ο οποίος έχει τοποθετηθεί μπροστά από τον πίσω άξονα. Η μπαταρία με χωρητικότητα 77 kWh επαρκεί (σύμφωνα με τη VW) για αυτονομία 522 χλμ. με μία μόνο φόρτιση, με τη μέση εργοστασιακή κατανάλωση ενέργειας να ανέρχεται στα 18 kWh/100 χλμ. Βέβαια σε πραγματικές συνθήκες τα νούμερα διαφέρουν ελαφρώς, μιας και κατά τις μέρες της δοκιμής μας, καταφέραμε να καλύψουμε 440 χλμ., με την μέση κατανάλωση να αγγίζει τα 21,1 kWh/100 χλμ. Παρά το μεγάλο βάρος των 2+ τόνων, το ID.4 προσφέρει σβέλτη επιτάχυνση έως τα 100 χλμ./ώρα, με τη διαδικασία να ολοκληρώνεται σε 8,5 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα, τα Eco, Comfort & Sport, αλλά και σύστημα ανάκτησης της ενέργειας. Για το τελευταίο, αρκεί ο οδηγός να επιλέξει το «Β» στον επιλογέα των ταχυτήτων και τότε ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια και τροφοδοτεί ξανά την μπαταρία. Σε ότι αφορά τους χρόνους φόρτισης, αυτοί εξαρτώνται από τον τρόπο που θα επιλέξετε να γεμίσετε τις μπαταρίες του ID.4. Ο on-board φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος μπορεί να υποστηρίξει Wallbox μέχρι και 11 kW, κάτι που σημαίνει πλήρη φόρτιση σε λιγότερες από 8 ώρες. Φυσικά υποστηρίζει και ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος έως 120 kW, με τη μπαταρία να φτάνει στο 80% της χωρητικότητάς της σε μόλις 38 λεπτά.
Ήσυχη δύναμη!
Αυτό αποκομίζει όποιος διανύσει μερικά μέτρα με το ID.4! Όπως όλα τα ηλεκτρικά οχήματα, τα πάντα εξελίσσονται σε πλήρη ησυχία, αλλά με δυνατό τράβηγμα από το μηδέν, χάρη στους 204 ίππους και τα 310 Nm ροπής που έχει στη διάθεσή του ο οδηγός. Εξίσου εντυπωσιακή είναι κι η πολύ καλή ποιότητα κύλισης, με την ανάρτηση (Γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) να φιλτράρει καθετί ενοχλητικό πριν φτάσει στους επιβάτες. Κι αυτό παρά το γεγονός πως η ρύθμισή της είναι σφιχτή, ώστε να μπορέσει να διαχειριστεί το αυξημένο βάρος του ID.4! Συνδυαστικά όμως με την πολύ καλή ηχομόνωση, οδηγός κι επιβάτες νιώθουν ότι είναι τελείως απομονωμένοι από το εξωτερικό περιβάλλον.
Όπως και στο ID.3, έτσι και στο ID.4 ο οδηγός νιώθει τη σπιρτάδα του αυτοκινήτου και σίγουρα στην πρώτη επαφή σου κάνει εντύπωση, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς το βάρος, αλλά και το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Στην εθνική τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν με ευκολία, εν αντιθέσει με την αυτονομία που όσο βαθιά πατάς το γκάζι, τόσο πέφτει. Βέβαια η ευθυβολία του αυτοκινήτου είναι αξιομνημόνευτη, έως και την τελική ταχύτητα των 160 χλμ./ώρα.
Η ευχάριστη αίσθηση παραμένει κι όταν αρχίσουν οι καμπές, μιας κι ο συνδυασμός ακρίβεια τιμονιού – ακαμψία πλαισίου, δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να πιέσει αρκετά το ID.4 στις στροφές. Ως πρώτη αντίδραση θα βιώσει την υποστροφή, αλλά σε λογικές δόσεις, ενώ αν μείνει λίγο ακόμα στο «γκάζι» το πίσω μέρος θα έρθει τόσο, όσο χρειάζεται για να πλασαριστεί το γερμανικό ηλεκτρικό SUV. Μην περιμένετε πλαγιολισθήσεις ισχύος λόγω πίσω κίνησης, μιας και τα ηλεκτρονικά είναι σε συνεχή ετοιμότητα για να βάλουν τα πράγματα στη θέση τους. Τέλος, τα φρένα έχουν δύναμη για να ακινητοποιήσουν το βαρύ όχημα (και καλύτερη αίσθηση από το ID.3), αλλά σίγουρα η θέα των ταμπούρων πίσω θα ξενίσει ορισμένους.
Παγκόσμιος παίχτης!
Αναμφίβολα το VW ID.4 σου ξεκαθαρίζει με το καλημέρα γιατί η VW το έχει χαρακτηρίσει ως το πρώτο παγκόσμιο ηλεκτρικό της μοντέλο. Δυναμική εμφάνιση, δύναμη ηλεκτροκινητήρα, προηγμένη τεχνολογία, άνετοι χώροι επιβατών, και ικανοποιητική αυτονομία, είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα που παραθέτει ως οφέλη της αγοράς του. Το μόνο αγκάθι εξακολουθεί να είναι η τιμή του, αλλά αυτό άλλωστε είναι κάτι που ισχύει για όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα.
(+) Εμφάνιση, τεχνολογία, απόδοση κινητήρα, χώροι επιβατών κι αποσκευών
(-) Τιμή, εργονομία χειριστηρίων, πίσω ταμπούρα