Η Renault μετά το λανσάρισμα του νέου Captur και του ανανεωμένου Kadjar, ενισχύει περεταίρω την γκάμα των SUV μοντέλων της το νέο μικρομεσαίο κουπέ SUV Arkana, σε μια κατηγορία όπου μέχρι τώρα είχαν το μονοπώλιο οι πολυτελείς μάρκες. Έτσι η γαλλική φίρμα γίνεται η πρώτη mainstream αυτοκινητοβιομηχανία που προσφέρει ένα κουπέ C-SUV και μάλιστα με πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά.
Όπως αναφέρει η Renault, το Arkana είναι ένα υβριδικό από τη φύση του, γιατί διατίθεται αποκλειστικά με υβριδικά μηχανικά σύνολα. Πρόκειται για το mild hybrid 1.3 TCe 140 EDC και το full hybrid 1.6 E-TECH 145 hp, σε τιμές που ξεκινούν από 25.290 ευρώ και 29.390 ευρώ αντίστοιχα. Σε κάθε περίπτωση ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, ενώ σε συνδυασμό με το στάνταρ αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και το πληθωρικό του αμάξωμα, έχει όλα τα φόντα για να κερδίσει τον αγοραστή που αναζητά ένα πληρέστατο και ξεχωριστό μικρομεσαίο SUV. Ας δούμε αναλυτικά τα πάντα για το 1.6 E-TECH Hybrid της δοκιμής με την εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση.
Σπορτίφ και πολύ ελκυστικός σχεδιασμός
Το Arkana καταφέρνει αμέσως και κερδίζει τις πρώτες εντυπώσεις, χάρη στο μοναδικό, κομψό και θελκτικό του σχεδιασμό. Στο εμπρός μέρος κυριαρχούν τα full LED φωτιστικά σώματα σχήματος «C», η φαρδιά μάσκα με το μεγάλο σήμα της Renault και ο ευμεγέθης αεραγωγός στον προφυλακτήρα με την ασημί ποδιά. Από εκεί και πίσω όμως, διαφέρει από τα άλλα Renault. Την πλαϊνή του όψη χαρακτηρίζει η έντονη κλίση της οροφής στο τελείωμά της και η ενσωματωμένη αεροτομή στο άκρο της πόρτας του χώρου αποσκευών. Στο πίσω τμήμα τα φωτιστικά σώματα αξιοποιούν και αυτά την υπογραφή «C» με μία λωρίδα που τα ενώνει νοητά, δίνοντας έμφαση στο πλάτος του SUV με το καλλίγραμμο παρουσιαστικό. Αυτό τονίζεται από το αυξημένο μήκος των 4.568 χλστ. και την απόσταση από το έδαφος των 200 χλστ.
Εσωτερικό με πολύ καλή ποιότητα και άνετους χώρους
Από το θάλαμο των επιβατών του Arkana δεν λείπει τίποτα, καθώς είναι προσεγμένος σε ποιότητα, ευρύχωρος και εφοδιασμένος με όλα σύγχρονα συστήματα. Το ταμπλό ακολουθεί τα αισθητικά πρότυπα των Clio και Captur και διακρίνεται από τις ευθείες γραμμές και τις επίπεδες επιφάνειες. Στο κέντρο κυριαρχεί το σύστημα πολυμέσων Renault EASY LINK με την οθόνη αφής των 9,3 ιντσών (7 ιντσών στην πρώτη έκδοση), με το εύκολο μενού και τα μοντέρνα γραφικά. Επίσης, ο ψηφιακός και διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων έχει διαγώνιο 7 ιντσών ή προαιρετικά 10,2 ιντσών (4,2 ιντσών το αρχικό Expression). Την πρακτικότητα ενισχύουν με τη σειρά τους η πολύ καλή θέση οδήγησης, οι αρκετές θήκες και οι τέσσερις θύρες USB (δύο μπροστά και δύο πίσω). Μειονέκτημα αποτελεί η περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω, λόγω της έντονης κλίσης του παρμπρίζ. Όμως στο παρκάρισμα δεν υπάρχει πρόβλημα, γιατί περιλαμβάνονται στάνταρ κάμερα οπισθοπορείας και αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός – πίσω. Από πλευράς κατασκευής, ολόκληρο το πάνω μέρος του ταμπλό και των θυρών αποτελείται από μαλακό πλαστικό, η συναρμογή είναι γεροδεμένη και ο ευχάριστος διάκοσμος ενσωματώνει πολυτελή στοιχεία.
Κανένα απολύτως παράπονο δεν θα έχει κανείς και σε χώρους, μιας και η καμπίνα του Arkana είναι ευρύχωρη για όλους τους φιλοξενούμενους. Στο πίσω κάθισμα υπάρχει αρκετό ωφέλιμο πλάτος και αέρας για τα πόδια, όπως και για το κεφάλι, παρά την έντονη κλίση της οροφής. Μεγάλο, τετραγωνισμένο και πλήρως εκμεταλλεύσιμο είναι το πορτ μπαγκάζ των 480 λίτρων (513 λτ. το 1.3 TCe 140), με τη ρεζέρβα ανάγκης κάτω από το δάπεδο.
Καλή απόδοση και εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση
Από ένα full hybrid αυτοκίνητο όπως είναι το Arkana 1.6 E-TECH Hybrid, το βασικότερο ζητούμενο είναι η όσο το δυνατόν χαμηλότερη κατανάλωση. Κάτι που το πετυχαίνει περίφημα, αφού καίει λιγότερο ακόμα και από μίνι 1.000άρια αυτοκίνητα, ενώ «κοντράρει» μικρότερα υβριδικά.
Ας δούμε όμως αρχικά την τεχνολογία του υβριδικού συστήματος, με τη συνδυαστική ισχύ των 145 ίππων. Αυτό αποτελείται από ένα κινητήρα βενζίνης 1.6 λτ. απόδοσης 95 ίππων και με ροπή 148 Nm και δύο ηλεκτρικά μοτέρ: ένα 49 PS και 205 Nm και ένα HSG (High-Voltage Starter Generator) 20 PS και 50 Nm. Τη μετάδοση στους εμπρός τροχούς αναλαμβάνει ένα κιβώτιο πολλαπλών λειτουργιών (multi-mode) χωρίς συμπλέκτη. Το Arkana E-TECH Hybrid επιτυγχάνει μεικτή κατανάλωση 4,9 λτ./100 χλμ. και εκπομπές CO2 112-117 γρ./χλμ. (μηδενικά τέλη και ελεύθερη είσοδος στο δακτύλιο). Σε λειτουργία αμιγούς ηλεκτροκίνησης το Arkana E-TECH Hybrid μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως και 75 χλμ./ώρα. Επίσης, ολοκληρώνει το 0-100 χλμ./ώρα σε 10,8 δλ. και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 172 χλμ./ώρα.
Στην πράξη το Arkana καταφέρνει και καλύπτει αρκετές αποστάσεις σε χαμηλές ταχύτητες πόλης με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας, που αντλείται από την μπαταρία ιόντων λιθίου των 1,2 kWh (βρίσκεται στο δάπεδο του χώρου αποσκευών). Χάρη στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα, εξασφαλίζεται η επαναφόρτιση της μπαταρίας κατά την οδήγηση και σε συνεργασία με το πρόγραμμα «B» (Brake) από τον επιλογέα των ταχυτήτων, ο βαθμός ανάκτησης μεγιστοποιείται. Πρόσθετα, η ροπή είναι άμεσα διαθέσιμη από τις πολύ χαμηλές στροφές, λόγω του ηλεκτροκινητήρα. Με σχετικά προσεκτική οδήγηση στην πόλη, ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί λίγες φορές, με αποτέλεσμα να εξοικονομείται πολύτιμο καύσιμο. Εμείς σε μεικτές συνθήκες πετύχαμε κατανάλωση 4,5 λτ./100 χλμ., κυρίως με την επιλογή Regular στο σύστημα ισχύος. Όσον αφορά τους ρυθμούς επιταχύνσεων ικανοποιεί και διατηρεί χωρίς πρόβλημα σβέλτες ταχύτητες, δίχως οι επιβάτες να ενοχλούνται από θορύβους. Ωστόσο όπως στα περισσότερα full hybrid, έτσι και στο Arkana όταν ζητηθεί πλήρης ισχύς, το μηχανικό σύνολο βενζίνης ακούγεται γιατί ανεβάζει υψηλές στροφές.
Πολύ ισορροπημένο στο δρόμο
Τα πολύ καλά στοιχεία του Arkana συνεχίζονται και στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Βασιζόμενο στην πλατφόρμα CMF-B διαθέτει πολύ καλή ακαμψία, ενώ μαζί με τις ιδανικά ρυθμισμένες αναρτήσεις, εξασφαλίζεται ένα κατάλληλο ταίριασμα άνεσης και κρατήματος, δίχως να είναι «χαλαρό», αλλά ούτε και «σκληρό». Το μικρομεσαίο κουπέ SUV περνάει από τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων με στιβαρό τρόπο, χωρίς να ταλαιπωρεί τους επιβάτες του.
Στον αυτοκινητόδρομο κινείται με σιγουριά ανεξαρτήτως ταχύτητας και με τις αναρτήσεις να ελέγχουν αποτελεσματικά το ψηλό όχημα, εξαλείφοντας τυχόν τάσεις πλεύσης. Το ίδιο ισχύει και σε διαδρομές με στροφές, όπου παρά το οικολογικό του προφίλ είναι σε θέση να στρίψει με όλη τη δύναμη που έχει, χωρίς να φέρει τον οδηγό του σε δύσκολη θέση. Οι μικρές κλίσεις του αμαξώματος και η αρκετή πρόσφυση καταφέρνουν και κρύβουν εν μέρει τον όγκο και τα 1.435 κιλά του. Σύμμαχοι το οδηγού είναι ακόμα το τιμόνι με το κατάλληλο βάρος και την αρκετά καλή πληροφόρηση και αμεσότητα (2,6 στροφές από άκρη σε άκρη), όπως και τα δυνατά φρένα με την καλή αίσθηση. Εάν υπήρχε και δυνατότητα εναλλαγών ταχυτήτων, τότε θα γινόταν πιο ευχάριστο. Εν τούτοις δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένα SUV που εστιάζει στη χαμηλή κατανάλωση και ρύπους και όχι για να κυνηγάει κανείς τις στροφές στα βουνά.
Ανάλογα με τις συνθήκες βοηθάει και η τεχνολογία Renault Multi-Sense με τις επιλογές Eco, Sport και MySense. Στην πρώτη περίπτωση μειώνεται η απόδοση για περιορισμό της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2, στη δεύτερη η απόκριση στο πάτημα του γκαζιού είναι αμεσότερη και βαραίνει το τιμόνι, ενώ η τρίτη (εργοστασιακή ρύθμιση) είναι η πιο κατάλληλη γιατί εξατομικεύεται. Μαζί με όλα τα παραπάνω προσθέστε την πλειάδα συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού (14 βοηθήματα), όπως επίσης και τα 5 αστέρια στις πιο αυστηρές δοκιμές του Euro NCAP.