Δοκιμή Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 PS

H Alfa Romeo με την Tonale έκανε πράξη αυτό που έπρεπε να είχε κάνει νωρίτερα, προτού παρουσιάσει τις μεσαίες Giulia και Stelvio. Να λανσάρει ένα αυτοκίνητο που τοποθετείται στη δημοφιλέστατη κατηγορία των μικρομεσαίων SUV. Η Tonale είναι το πρώτο C-SUV, αλλά και το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο στη μακρόχρονη ιστορία των 112 ετών της μιλανέζικης μάρκας.

Στη βάση της γκάμας της τοποθετείται ο κινητήρας 1.5 Hybrid 130 PS σε τιμές που ξεκινούν από 37.300 ευρώ (με την έκπτωση των 1.900 ευρώ), με την περιορισμένης παραγωγής Edizione Speciale της δοκιμής να εκκινεί από τις 45.000 ευρώ. Πρόσθετα διατίθεται με τα μηχανικά σύνολα 1.5 Hybrid 160 PS (από 45.100 ευρώ) και το ντίζελ 1.6 MultiJet 130 PS (από 41.800 ευρώ). Όλα τα μοτέρ συνδυάζονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ προς το τέλος της χρονιάς αναμένεται και η παρουσίαση της Plug-in Hybrid Tonale PHEV Q4 των 275 ίππων.

Σχεδιασμός «Alfa – Alfa»

Από ένα αυτοκίνητο της Alfa Romeo περιμένεις σπορτίφ σχεδιασμό με μεσογειακό ταπεραμέντο και ξεχωριστά στιλιστικά στοιχεία, δίχως περιττά στοιχεία εντυπωσιασμού. Παράδοση που συνεχίζει και η Tonale, για την οποία Lead exterior designer είναι ο κ. Αλέξανδρος Λιώκης, Senior Exterior Designer του Centro Stile Alfa Romeo. Κοιτώντας τη από μπροστά, αμέσως σου κάνει το «κλικ» να την περιεργαστείς περισσότερο και να μπεις στη θέση του οδηγού για να ανακαλύψεις τις αρετές τις εν κινήσει. Κυρίαρχα γνωρίσματα στο «πρόσωπό» της αποτελούν τα 3+3 full-LED φωτιστικά σώματα, η τριγωνική μάσκα και οι αεραγωγοί στο κάτω τμήμα του προφυλακτήρα. Στο πλάι διακρίνεται για το σφηνοειδές της σχήμα και τις μεγάλες ζάντες των 20 ιντσών (18 ιντσών στην Super) με το κλασικό σχέδιο «telephone dial», ενώ οι κόκκινες δαγκάνες της Brembo ταιριάζουν κατάλληλα. Στο πίσω άκρο τα φανάρια ακολουθούν το σχεδιαστικό μοτίβο των μπροστινών και ενώνονται μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να δείχνουν το αυτοκίνητο πιο πλατύ. Από πλευράς διαστάσεων, η Tonale με μήκος 4.528 χλστ. τοποθετείται στο άνω άκρο της κατηγορίας, αποτελώντας παράλληλα μία από τις πιο δυναμικές παρουσίες στην «κλάση» της.

Σπορτίφ, ποιοτική και ευρύχωρη εντός

Ο θάλαμος των επιβατών της Tonale συνδυάζει δυναμισμό, πολυτελή χαρακτηριστικά και άνεση χώρων. Κάποια στοιχεία όπως οι στρογγυλοί αεραγωγοί στις άκρες του ταμπλό και το τριάκτινο τιμόνι με το διακόπτη «Start-Stop», προέρχονται από τις Stelvio και Giulia. Το ίδιο ισχύει και για τα πολύ μεγάλα (αλλά όχι ιδιαίτερα πρακτικά και κομψά), σταθερά αλουμινένια paddles, που δυσχεραίνουν την πρόσβαση στους διακόπτες των φλας και υαλοκαθαριστήρων. Πίσω από το τιμόνι βρίσκεται για πρώτη φορά σε Alfa Romeo πλήρως ψηφιακός και διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων «Cannocchiale» 12,3 ιντσών, με όμορφα και υψηλής ευκρίνειας γραφικά, ορισμένα από τα οποία θυμίζουν τα παραδοσιακά αναλογικά της μάρκας. Ψηλά στο ταμπλό είναι τοποθετημένη και η στάνταρ οθόνη αφής των 10,25 ιντσών με το εύχρηστο μενού.

Πιο χαμηλά ενσωματώνονται οι βασικοί φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό, ωστόσο το πλήρες μενού είναι εγκατεστημένο στην οθόνη. Παρακάτω είναι τοποθετημένο σε εύκολη θέση το περιστροφικό χειριστήριο για το γνωστό DNA και δίπλα μια βαθιά θήκη για το κινητό. Ο οδηγός σε κάθε περίπτωση θα βρει εύκολα τη θέση που του ταιριάζει, στο κάθισμα με την κατάλληλη στήριξη και άνεση.

Από πλευράς ποιότητας, το εσωτερικό της Tonale έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που να την τοποθετούν ψηλά στην κατηγορία. Μαλακά υλικά στο ταμπλό και στις πόρτες συνοδευμένα με ραφές, προσεγμένο φινίρισμα, όμορφα διακοσμητικά και γεροδεμένη συναρμογή. Σκληρά πλαστικά συναντώνται στα κατώτερα τμήματα, χωρίς όμως να δείχνουν παράταιρα.

Εκτός από καλοσχεδιασμένη και καλοφτιαγμένη, η καμπίνα της Tonale είναι και ευρύχωρη. Στο πίσω κάθισμα πιο ψηλοί επιβάτες θα βολευτούν, μιας και υπάρχει αρκετός αέρας για τα πόδια και το κεφάλι, ενώ ένας τρίτος στη μέση δεν θα νιώσει πολύ στρυμωγμένος. Μεγάλο είναι και το πορτ μπαγκάζ των 500 λίτρων με το διπλό δάπεδο, τα κάθετα πλευρικά τοιχώματα και το ευρύ άνοιγμα.

Επαρκής ο 1.500άρης κινητήρας των 130 ίππων

Αρχικός κινητήρας για την Tonale είναι ο νέος 4κύλινδρος turbo των 1.5 λτ. που λειτουργεί στον κύκλο Miller και αποδίδει 130 ίππους και 240 Nm ροπής. Συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, όπου ενσωματώνεται ένας ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 20 ίππων και 55 Nm. Επίσης, ένα ηλεκτρικό μοτέρ BSG αναλαμβάνει την ομαλή επανεκκίνηση του βενζινοκινητήρα και τη φόρτιση της μπαταρίας των 48V. Αυτή ζυγίζει 13,5 κιλά, έχει χωρητικότητα 0,8 kWh και είναι τοποθετημένη ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ήπιο υβριδικό σύστημα 48V, μπορεί υπο συνθήκες να κινεί αμιγώς ηλεκτρικά την Tonale. Όπως για παράδειγμα με ομαλή εκκίνηση και έως λίγο πιο κάτω από τα 20 χλμ./ώρα, στους επιτόπιους ελιγμούς και στο ρολάρισμα, όπου σβήνει ο βενζινοκινητήρας.

Η απόκριση του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων εξαρτάται από την επιλογή του προγράμματος οδήγησης, μέσω του DNA (Dynamic, Natural και Advanced Efficiency). Για την καθημερινή χρήση καταλληλότερο είναι το Natural, αν και κάποιες φορές θα ζητηθεί περισσότερη δύναμη και πιο γρήγορα κατεβάσματα, όταν για παράδειγμα βρίσκεσαι σε ένα ανοιχτό δρόμο. Αυτά πραγματοποιούνται μέσω του Dynamic, όπου παράλληλα το τιμόνι γίνεται λίγο πιο βαρύ. Όμως στην πόλη είναι περιττό θα δουλεύει το μοτέρ σε υψηλότερες στροφές, αφού καταναλώνει άσκοπα περισσότερη βενζίνη. Το 7άρι κιβώτιο είναι ραφιναρισμένο, με ομαλές εναλλαγές των σχέσεων και άμεσες μέσω και των paddles. Παράλληλα, η 7η σχέση κρατά χαμηλά τις στροφές του μοτέρ σε ταχύτητες ταξιδιού (130 χλμ./ώρα με περίπου 2.700 σ.α.λ.).

Από πλευράς επιδόσεων, η Tonale των 1.525 κιλών επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 9,9 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 195 χλμ./ώρα, με εκπομπές CO2 127 γρ./χλμ. Όσον αφορά τη μέση κατανάλωση, αυτή κατά τη διάρκεια της δοκιμής βρέθηκε στα 9,5 λτ./100 χλμ., με περιθώρια προς τα κάτω.

Στρίβει σαν σπορ χάτσμπακ

Οι μηχανικοί της Alfa Romeo πέτυχαν για ακόμα μία φορά το θεμιτό αποτέλεσμα. Να φτιάξουν ένα πολύ καλά «στημένο» αυτοκίνητο, που δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη του του να «στραγγίζει» τον κινητήρα. Στη γρήγορη οδήγηση σαφώς και θα ζητηθεί περισσότερη ισχύς, αφού τα 130 άλογα και η έλλειψη δύναμης στις υψηλές στροφές, γίνονται αμέσως αισθητά. Οι αναρτήσεις με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός – πίσω και τη σφιχτή ρύθμιση, επιτρέπουν στην Tonale να πάρει ελάχιστες κλίσεις στις στροφές. Ταυτόχρονα, τα ελαστικά διαστάσεων 235/40 R20 θα τα ακούσεις να «σκούζουν», μόνο υπό έντονη γωνία του τιμονιού και πίεση μέσα στη στροφή. Ωστόσο και πάλι το C-SUV της Alfa παραμένει ακλόνητο και ακολουθεί με μοιρογνωμόνιο την πορεία που έχει χαράξει ο οδηγός. Το Dynamic Torque Vectoring που χρησιμοποιείται για να περιορίσει την υποστροφή δεν το νιώθεις, αφού για να ανοίξει το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου την τροχιά του θέλει πολύ… προσπάθεια. Παράλληλα το πίσω ακολουθεί και αυτό την πορεία, χωρίς να έχει τάσεις αποσταθεροποίησης. Ακόμα και με την απενεργοποίηση του ESP δεν αλλάξει κάτι το ουσιαστικό, αφού αν τα ηλεκτρονικά αντιληφθούν παραπάνω γλίστρημα από το προκαθορισμένο, τότε επεμβαίνουν για να επαναφέρουν την τάξη και ασφάλεια.

Εντύπωση προκαλεί ακόμα το ιδιαίτερα «κοφτερό» τιμόνι με τις μόλις 2,28 στροφές από άκρη σε άκρη και την αρκετή πληροφόρηση. Όμως θα αναζητηθεί περισσότερο βάρος, αφού ακόμα και στο πρόγραμμα Dynamic είναι ελαφρύ. Ιδιαίτερα αποτελεσματικά είναι και τα φρένα, με την ηλεκτρική αντλία του συστήματος IBS ((brake-by-wire) να προσφέρει ίδια αίσθηση στο πάτημα με ένα κλασικό μηχανικό. Επιπλέον, το ισχυρό σύστημα πέδησης με τις 4πίστονες δαγκάνες της Brembo εμπρός είναι αποδοτικό, ακόμα και από παρατεταμένη χρήση σε ένα γρήγορο τέμπο. Για το τέλος αφήσαμε την άνεση των αναρτήσεων. Τα αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping) έχουν σφιχτή απόσβεση, αλλά όχι σε σημείο που να κουράζει, όταν το αυτοκίνητο περνάει από τους γνωστούς ελληνικούς δρόμους. Άλλωστε από μια Alfa δεν περιμένεις να είναι «μαγικό χαλί» στο δρόμο, αφού δεν είναι αυτό το ζητούμενο.

+ Σχεδιασμός, οδική συμπεριφορά, ποιότητα κατασκευής, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, φρένα, τεχνολογία.

– Δύναμη κινητήρα στη γρήγορη οδήγηση, ελαφρύ τιμόνι

Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.469
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
7 auto
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
130/5.750
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
240/1.500
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (PS)
20
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm)
55
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
9,9
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
155
Μεικτή (kWh/100 χλμ.)
5,6
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
127
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
81,28
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.528
Πλάτος (χλστ.)
1.841
Ύψος (χλστ.)
1.601
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.636
Βάρος (κιλά)
1.525
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
500
Αστέρια
(5)
Ασφάλεια ενηλίκου
83%
Ασφάλεια παιδιού
85%
Ασφάλεια πεζού
67%
Επικουρικά συστήματα
85%
ESP
 
Αερόσακοι
6
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
37.300 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store