Δοκιμή Alfa Romeo Tonale 1.3 PHEV Q4 280 HP

H Tonale επανέφερε την Alfa Romeo σε ανοδική πορεία από πλευράς πωλήσεων, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη, σημειώνοντας αύξηση κατά 28% και 46% αντίστοιχα το 2023. Το 2024 αναμένεται ακόμα πιο επιτυχημένο για τη μάρκα με τη βοήθεια και της Milano που θα παρουσιαστεί επίσημα τον Απρίλιο και αποτελεί αφενός το πρώτο μικρό SUV της Μιλανέζικης φίρμας, αφετέρου το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της.

Στην κορυφή της γκάμας της Tonale βρίσκεται η έκδοση Plug-in Hybrid Q4 με τον 1.300άρη turbo κινητήρα και συνδυαστική ισχύ 280 ίππων. Το εν λόγω μοντέλο συγκέντρωσε το 18% των πωλήσεων, ενώ στο επίπεδο εξοπλισμού Sprint έχει μηδενικό φόρο εταιρικής χρήσης. Η τιμή της ξεκινά από τις 51.635 ευρώ (39.261 ευρώ χωρίς φόρους) και συνοδεύεται από πληρέστατο εξοπλισμό. Υπενθυμίζουμε ότι στη βάση της γκάμας τοποθετείται η Tonale 1.5Τ DDCT 130 hp Hybrid (από 38.500 ευρώ), πιο πάνω είναι η 1.5T DDCT 160 hp Hybrid (από 42.500 ευρώ), ενώ υπάρχει και η ντίζελ 1.6 DDCT 130 hp (από 43.000 ευρώ).

Δυναμική γοητεία

Η Alfa Romeo Tonale ξεχωρίζει αμέσως στο δρόμο με το δυναμισμό και τη γοητεία που εκπέμπει. Ακόμα και στο λευκό χρώμα του αυτοκινήτου της δοκιμής (έκδοση Veloce) δε μειώνεται η ένταση από το σπορ ταπεραμέντο της Tonale. Σε αυτό συμβάλλουν και οι μαύρες λεπτομέρειες που έρχονται σε αντίθεση με τις άσπρες επιφάνειες του πληθωρικού αμαξώματος των 4.528 χλστ. μήκους. Μπροστά κυριαρχεί η κλασική τριγωνική μάσκα χωρίς νίκελ, τα 3+3 full-LED φωτιστικά σώματα και οι ευμεγέθεις αεραγωγοί στον προφυλακτήρα. Οι πλευρικές καλοσμιλεμένες επιφάνειες ακολουθούν το σφηνοειδές προφίλ, ενώ μια διακριτική λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά. Στο πίσω αριστερό φινιστρίνι του παραθύρου, ακριβώς πιο πάνω από το κάλυμμα για τη θύρα φόρτισης βρίσκεται ανασχεδιασμένο το ιστορικό έμβλημα της Alfa Romeo, το «biscione – φιδάκι». Το κεφάλι του έχει αντικατασταθεί με πρίζα σούκο και ο κεραυνός συμβολίζει την υψηλή τάση ρεύματος. Χαμηλότερα το ενδιαφέρον εστιάζεται στις 19 ιντσών ζάντες με το σχέδιο «telephone dial» και τις κόκκινες δαγκάνες της Brembo με το λογότυπο της Alfa Romeo που τοποθετούνται στη Veloce. Πίσω κυριαρχούν τα λεπτά φανάρια που ενώνονται με μια φωτεινή κόκκινη λωρίδα LED και με σχεδιασμό αντίστοιχο των μπροστινών.

Σπορτίφ και πολυτελές εσωτερικό

Ο θάλαμος επιβατών της Tonale PHEV δε διαφοροποιείται από τις «συμβατικές» εκδόσεις και διακρίνεται αμέσως για την πολυτέλεια και τα σπορτίφ γνωρίσματα που έχουν ταιριάξει με ισορροπημένο τρόπο. Ο 12,3 ιντσών ψηφιακός και διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων «Cannocchiale» με τα σύγχρονα γραφικά, παραπέμπει στο παραδοσιακό αναλογικό καντράν της μάρκας. Στο κέντρο του ταμπλό φιλοξενείται η στάνταρ οθόνη αφής των 10,25 ιντσών με το εύχρηστο μενού. Ορισμένα τμήματα όπως οι στρογγυλοί αεραγωγοί, ο διακόπτης «Start-Stop» και τα -όχι ιδιαίτερα πρακτικά και κομψά- αλουμινένια σταθερά paddles, προέρχονται από τις μεγαλύτερες Alfa Romeo. Πιο χαμηλά από τους κεντρικούς αεραγωγούς είναι τοποθετημένα τα χρήσιμα χειριστήρια για τον κλιματισμό και πιο κάτω η σχετικά δύσχρηστη βάση για την ασύρματη φόρτιση κινητού. Σε βολική θέση είναι τοποθετημένο το περιστροφικό χειριστήριο «DNA», ενώ ο οδηγός θα βρει εύκολα τη θέση που του ταιριάζει.

Από πλευράς κατασκευής γίνεται άμεσα αντιληπτή η φροντίδα που έχει δοθεί στη συναρμογή, το φινίρισμα και στην επιλογή των υλικών με τις πολλές μαλακές επιφάνειες. Οι χώροι είναι άνετοι για όλους τους επιβάτες, με τους πίσω να έχουν στη διάθεσή τους αρκετό αέρα για τα πόδια και το κεφάλι. Κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ τοποθετήθηκε η μπαταρία υψηλής τάσης, με αποτέλεσμα να μειωθεί το πορτ μπαγκάζ στα 385 λτ. (από 500 λτ.) και το ρεζερβουάρ βενζίνης στα 42,5 λίτρα (από 55 λτ.).

280 «εξηλεκτρισμένα» άλογα με 1.300άρη κινητήρα

Η Alfa Romeo Tonale 1.3 PHEV Q4 διαθέτει συνδυαστική ισχύ 280 ίππων, η οποία είναι πραγματικά εντυπωσιακή αν σκεφτεί κανείς ότι η 156 GTA με τον 3.2 λτ. V6 κινητήρα απέδιδε 250 άλογα. Σίγουρα δεν τίθεται κανένα μέτρο σύγκρισης μεταξύ των δύο αυτοκινήτων, όμως η εξηλεκτρισμένη Tonale είναι ταχύτατη (0-100 χλμ./ώρα σε 6,2 δλ.) συν του ότι διανύει αρκετά χιλιόμετρα χωρίς να καίει καθόλου βενζίνη. Το εξελιγμένο υβριδικό σύστημα με πρίζα συνδυάζει ένα 4κύλινδρο turbo κινητήρα MultiAir 1.3 λίτρων με απόδοση 180 ίππους, με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς, και έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 122 ίππων με ροπή 250 Nm, που κινεί τους πίσω τροχούς.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου των 306 volt, με χωρητικότητα 15,5 kWh (12 kWh ωφέλιμες) εξασφαλίζει μεικτή αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες γύρω στα 50 χιλιόμετρα και αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Να σημειωθεί ότι η Alfa Romeo ανακοινώνει έως 68,6 χλμ. σε μεικτή χρήση και έως 82,1 χλμ. σε αστική. Για την πλήρη φόρτιση απαιτούνται 6,5 ώρες σε απλή οικιακή πρίζα με το στάνταρ καλώδιο φόρτισης Mode 2. Για πιο γρήγορο «γέμισμα» σε Wallbox των 7,4 kW απαιτούνται 2,5 ώρες, όμως το καλώδιο Mode 3 χρεώνεται επιπλέον 436 ευρώ. Με φουλ ισχύ η Tonale PHEV επιταχύνει στα 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,2 δλ. και τερματίζει στα 206 χλμ./ώρα (135 χλμ. με μόνο ρεύμα).

Με γεμάτη τη μπαταρία και σε αστική χρήση, η κατανάλωση βενζίνης είναι πρακτικά μηδενική, εφόσον δεν απαιτηθεί επιπλέον δύναμη από το βενζινοκινητήρα. Όταν αδειάσει η μπαταρία, τότε αυτοφορτίζεται και λειτουργεί σαν υβριδικό, με την κατανάλωση να βρίσκεται κοντά στα 5,5 λτ./100 χλμ. Με περισσότερη χρήση του 1.300άρη turbo οι απαιτήσεις σε καύσιμο αυξάνονται σημαντικά και μπορούν να φτάσουν ακόμα και τα 10 λτ./100 χλμ. Εξαρτάται πάντοτε από τη χρήση, τη διαδρομή και τη φόρτιση της μπαταρίας. Παράλληλα, μέσω του κουμπιού e-Save δίνεται η δυνατότητα στον οδηγό να κρατήσει το επίπεδο φόρτισης στην μπαταρία, αν για παράδειγμα το χρειαστεί για αστική χρήση. Διαφορετικά μπορεί να επιλέξει το e-Charge, όπου το μοτέρ βενζίνης αναλαμβάνει να επαναφορτίσει ένα ποσοστό της μπαταρίας.

Εξαιρετικά «στριφτερή»

Η Tonale 1.3 PHEV Q4 280 HP εμφανίζει διττό χαρακτήρα στο δρόμο, αφού από τη μια πλευρά μπορεί να κινηθεί άνετα και αθόρυβα, ενώ από την άλλη είναι σε θέση να στρίψει με εντυπωσιακούς ρυθμούς σε μια σφιχτή ορεινή διαδρομή. Οι μηχανικοί της «Alfa» πέτυχαν -εκτός άλλων- ιδανική κατανομή βάρους (σχεδόν 50%-50%) και ρύθμισαν εκ νέου τις λειτουργείες του Alfa D.N.A. Μέσω περιστροφικού χειριστηρίου ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να διαχειριστεί το βαθμό πρόσφυσης του συστήματος Q4, την απόκριση του κινητήρα και των ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Στο πρόγραμμα ‘A’ (Advanced Efficiency) η Tonale κινείται αμιγώς ηλεκτρικά. Μόλις ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι, το αυτοκίνητο συνεχίζει να κινείται χάρη στη λειτουργία «ρολαρίσματος» (Sailing), ενώ η νέα λειτουργία Ελέγχου Κατάβασης (‘eCoasting’), ενεργοποιείται διατηρώντας μια σταθερή ταχύτητα 41 χλμ./ώρα. Στο ‘N’ (Natural) χρησιμοποιείται το υβριδικό σύστημα κίνησης και η 4κίνηση και στο ‘D’ (Dynamic) δίνεται προτεραιότητα στις επιδόσεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις ο οδηγός θα κάνει χρήση των προγραμμάτων ‘A’ και ‘N’, μιας και το αυτοκίνητο κινείται ευχάριστα, εξοικονομώντας παράλληλα πολύτιμη βενζίνη. Η μετάβαση των δύο κινητήρων γίνεται ομαλά, ενώ με τον ίδιο τρόπο πραγματοποιούνται και οι αλλαγές στο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων (7άρι διπλού συμπλέκτη στις υπόλοιπες Tonale) με την πυκνή κλιμάκωση για πιο γρήγορη απόκριση (130 χλμ./ώρα με 2.500 σ.α.λ.).

Εάν ένας έμπειρος οδηγός θελήσει να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες επιτάχυνσης και στησίματος της Tonale PHEV, θα καλυφθεί πλήρως. Οι ανεξάρτητες αναρτήσεις με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός – πίσω, οι 19άρες ζάντες (18 στάνταρ), η τετρακίνηση και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση κάνουν θαύματα. Να σημειωθεί ακόμα ότι η Veloce διαθέτει και την επιλογή Dual Stage Valve με ειδική βαλβίδα ηλεκτροενεργοποίησης μέσα στο αμορτισέρ και δύο λειτουργίες, τις Comfort και Sport, με τη διαφορά σε απόσβεση να γίνεται άμεσα αισθητή. Στις στροφές τα περιθώρια πρόσφυσης είναι εκπληκτικά, αφού η Tonale PHEV ακολουθεί με μεγάλη ακρίβεια της εντολές του οδηγού χωρίς να παρεκκλίνει από την επιθυμητή πορεία και «κρύβοντας» τους 1,9 τόνους που ζυγίζει,. Πιο ισορροπημένη είναι στην επιλογή Natural και πιο σπορ – σκληρή στην Dynamic. Το μόνο που ξενίζει είναι το ελαφρύ σε βάρος τιμόνι, το οποίο είναι άμεσο αλλά δεν εντυπωσιάζει σε αίσθηση, ειδικά όταν έχεις κατά νου το εκπληκτικό σύστημα διεύθυνσης των Giulia και Stelvio. Τέλος, πολύ δυνατά είναι τα φρένα brake-by-wire με την ηλεκτρική αντλία, μιας και παρέχουν ίδια αίσθηση στο πάτημα με ένα κλασικό μηχανικό σύστημα.

+ Σχεδιασμός, οδική συμπεριφορά, ποιότητα κατασκευής, χώροι για επιβάτες, φρένα, τεχνολογία, επιδόσεις
– Ελαφρύ τιμόνι, μικρό πορτμπαγκάζ (για C-SUV)

Καύσιμο
Βενζίνη και ρεύμα
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.332
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
6 auto
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
180/5.750
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
270/1.850
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (PS)
122
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm)
250
Συνδυαστική ισχύς (PS)
280
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
6,2
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
206
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
1,3
Μεικτή (kWh/100 χλμ.)
17,9
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
29
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
Μηδέν
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι 330x28 χλστ.
Πίσω φρένα
Δίσκοι 305x12 χλστ.
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.528
Πλάτος (χλστ.)
1.841
Ύψος (χλστ.)
1.601
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.636
Βάρος (κιλά)
1.835
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
385
Αστέρια
(5)
Ασφάλεια ενηλίκου
83%
Ασφάλεια παιδιού
85%
Ασφάλεια πεζού
67%
Επικουρικά συστήματα
85%
ESP
 
Αερόσακοι
6
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
51.635 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store