Μεγάλος και δικαιολογημένος ντόρος προκλήθηκε πρόσφατα με την απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών – Μεταφορών σύμφωνα με την οποία απαγορεύονταν η κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων (που έχουν παραδώσει πινακίδες κυκλοφορίας και έχουν ιστορικές πινακίδες) παρά μόνο σε σχετικές εκδηλώσεις και μόνον από το σημείο εκκίνησης του αγώνα και μέχρι τον τερματισμό. Κάτι βεβαίως που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία..
Τώρα φαίνεται πως οδεύουμε προς μία λύση καθώς υπάρχει τροποποίηση της υπουργικής απόφασης. Σύμφωνα με αυτήν μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι το ιστορικό όχημα θα μπορεί να κινείται νόμιμα από και προς τον τερματισμό της σχετικής εκδήλωσης αρκεί βεβαίως ο οδηγός να φέρει μαζί του όλα τα δικαιολογητικά του αυτοκινήτου και της εκδήλωσης.
Λύση δίνεται, εν μέρη, και στο θέμα της μετακίνησης των ιστορικών αυτοκινήτων από και προς το συνεργείο για λόγους επισκευής και συντήρησης. Βέβαια ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να το μετακινεί μόνο κατά την πρώτη ημέρα Τετάρτη και τρίτο Σάββατο εκάστου μήνα ή οποιαδήποτε άλλη ημέρα. Για την τελευταία περίπτωση όμως απαιτείται ισχύον τιμολόγιο από το συνεργείο από το οποίο προκύπτει η ημέρα εισόδου και εξόδου του οχήματος από αυτό.
Εφόσον υπάρξει μετακίνηση σε διαφορετική περίπτωση από όσα ορίζει η συγκεκριμένη απόφαση υπάρχει πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ για το όχημα και 1.500 ευρώ για τον οδηγό του οχήματος εφόσον αυτός δεν είναι ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου.
Παρακάτω παραθέτουμε την κοινή απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών – Μεταφορών η οποία πρέπει πρώτα να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως προτού τεθεί σε ισχύ. Οπότε ακόμα δεν θα πρέπει να γίνεται κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων καθώς ισχύει η καθολική τους απαγόρευση.
Διαβάστε ακόμα: Toyota 2000GT: Το απόλυτο ιαπωνικό κλασικό αυτοκίνητο
ΘΕΜΑ : Τροποποίηση της υπ.’ αριθ. Α οικ. 55972-3112/2017 (Β’ 3641) κοινή απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε:
1. Ως οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος καθορίζονται τα οχήματα τα οποία πληρούν τις απαιτήσεις και προϋποθέσεις των διεθνών κανονισμών που έχουν θέσει η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.), η Διεθνής Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.) και η Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.). Καθορίζονται και χαρακτηρίζονται ως οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος αποκλειστικά από τα νομικά πρόσωπα που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα την ΔΟΑ, τη ΔΟΜ ή τη ΔΟΠΑ, κατά περίπτωση, βάσει των οικείων διεθνών κανονισμών και με τις διαδικασίες που οι οικείοι κανονισμοί ορίζουν.
2. Με την ολοκλήρωση της ως άνω διαδικασίας, ο κύριος του οχήματος δύναται να προβεί σε εγγραφή του σε οιαδήποτε ελληνική ομοσπονδία της επιλογής του, η οποία του χορηγεί ενάριθμο διακριτικό γνώρισμα (πινακίδες ή οιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο). Το ενάριθμο αυτό διακριτικό γνώρισμα δεν υπέχει θέση στοιχείων κυκλοφορίας κατά το άρθρο 90 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα δε οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος μετέχουν στη δημόσια κυκλοφορία με τους όρους και προϋποθέσεις που τίθενται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για κάθε οδικό όχημα. Σε περίπτωση που το όχημα φέρει τα συμβατικά στοιχεία κυκλοφορίας, τα ως άνω χορηγηθέντα ενάριθμα διακριτικά γνωρίσματα πρέπει να φέρονται σε εμφανές σημείο στον εμπρόσθιο και οπίσθιο ανεμοθώρακα, εφόσον πρόκειται να συμμετάσχει το όχημα σε αγώνες ή εκδηλώσεις νομίμως αδειοδοτημένες.
3. Τα οχήματα της παρούσας, εφόσον δεν φέρουν στοιχεία κυκλοφορίας κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 88 και 90 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, απαγορεύεται να τίθενται σε δημόσια κυκλοφορία και δύνανται να χρησιμοποιούνται μόνο για αγώνες ή εκδηλώσεις, νομίμως αδειοδοτημένες, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 49 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όπως ισχύει.
Επιτρέπεται η κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία τους σε οδούς και χώρους που χρησιμοποιούνται για δημόσια κυκλοφορία, αποκλειστικά στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α. Για τους σκοπούς της συμμετοχής σε αγώνες και εκδηλώσεις της παραγράφου αυτής, εφόσον ο οδηγός φέρει αθροιστικά:
αα. νόμιμη άδεια οδήγησης και αποδεικτικό ασφάλισης του οχήματος.
ββ. Φωτοαντίγραφο της δήλωσης ακινησίας του οχήματος, θεωρημένο αποκλειστικά από την Φορολογική Αρχή στην οποία υπεβλήθη, από το οποίο προκύπτει ο τόπος στάθμευσης του οχήματος (πόλη, οδός, αριθμός), σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 2367/1953 (Α’ 82). Εάν το όχημα δεν βρίσκεται σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας και έχει εισαχθεί στην Ελλάδα με τις διατάξεις του άρθρου …… του ν. ……./…….(Α’ …..), ο οδηγός φέρει το πιστοποιητικό …….. , καθώς και βεβαίωση από τον φορέα που χαρακτήρισε το όχημα ως ιστορικού ενδιαφέροντος, από την οποία προκύπτει ο τόπος στάθμευσης του οχήματος (πόλη, οδός, αριθμός).
γγ. Βεβαίωση του διοργανωτή του αγώνα ή της εκδήλωσης, στην οποία αναγράφεται η απόφαση αδειοδότησής τους και βεβαιώνεται η ημερομηνία διεξαγωγής και η διάρκειά τους, καθώς και η συμμετοχή του συγκεκριμένου οχήματος σε αυτήν.
Η κυκλοφορία του οχήματος, σύμφωνα με τα ανωτέρω, επιτρέπεται για την άπαξ αυτοκίνητη μετακίνηση από και προς τον τόπο στάθμευσης του οχήματος, όπως προκύπτει από το έγγραφο της ως άνω περ. ββ, και τους χώρους των αγώνων ή εκδηλώσεων. Σε περίπτωση που η παραπάνω απόσταση δεν υπερβαίνει ή ισούται με διακόσια (200) χιλιόμετρα, η μετακίνηση μπορεί να γίνει κατά την προηγούμενη μία (1) ημέρα πριν την έναρξη και κατά την επόμενη μία (1) ημέρα μετά τη λήξη της εκδήλωσης ή του αγώνα. Εάν η απόσταση αυτή υπερβαίνει τα διακόσια (200) χιλιόμετρα, η μετακίνηση μπορεί να γίνει κατά τις προηγούμενες δύο (2) ημέρες πριν την έναρξη και κατά τις επόμενες δύο (2) ημέρες μετά τη λήξη της εκδήλωσης ή του αγώνα, αντίστοιχα.
β. Για τους σκοπούς της επισκευής ή συντήρησής τους, εφόσον ο οδηγός φέρει αθροιστικά:
αα. νόμιμη άδεια οδήγησης και αποδεικτικό ασφάλισης του οχήματος.
ββ. Φωτοαντίγραφο της δήλωσης ακινησίας του οχήματος, θεωρημένο αποκλειστικά από την Φορολογική Αρχή στην οποία υπεβλήθη, από το οποίο προκύπτει ο τόπος στάθμευσης του οχήματος (πόλη, οδός, αριθμός), σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 2367/1953 (Α’ 82). Εάν το όχημα δεν βρίσκεται σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας και έχει εισαχθεί στην Ελλάδα με τις διατάξεις του άρθρου …… του ν. ……./…….(Α’ …..), ο οδηγός φέρει το πιστοποιητικό …….. , καθώς και βεβαίωση από τον φορέα που χαρακτήρισε το όχημα ως ιστορικού ενδιαφέροντος, από την οποία προκύπτει ο τόπος στάθμευσης του οχήματος (πόλη, οδός, αριθμός).
γγ. Υπεύθυνη δήλωση του εκμεταλλευτή του συνεργείου εάν είναι φυσικό πρόσωπο ή του νόμιμου εκπροσώπου για την περίπτωση του νομικού προσώπου, με την οποία δηλώνεται ο χρονικός προγραμματισμός συντήρησης ή επισκευής του οχήματος.
Η κυκλοφορία του οχήματος, σύμφωνα με τα ανωτέρω, επιτρέπεται: (α) εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας όπου σταθμεύει το όχημα, όπως προκύπτει από τη δήλωση ακινησίας του, (β) για την αυτοκίνητη μετακίνηση από και προς τον τόπο στάθμευσης του οχήματος και τον χώρο του συνεργείου, και (γ) μόνο κατά την πρώτη ημέρα Τετάρτη και τρίτο Σάββατο εκάστου μήνα. Εκτός από της ημέρες αυτές, επιτρέπεται η μετακίνηση του οχήματος από το συνεργείο προς τον χώρο στάθμευσης του οχήματος και κατά την ημέρα εξόδου του οχήματος από το συνεργείο, εφόσον φέρει επιπλέον ισχύον τιμολόγιο από το οικείο συνεργείο από το οποίο προκύπτει η ημέρα εισόδου και εξόδου του οχήματος από αυτό, σύμφωνα με τα παραπάνω.
4. Τα παραπάνω οχήματα δύνανται να διαγράφονται από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 49 του ν. 4313/2014 (Α’ 261). Για τη διαγραφή του οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος ο ιδιοκτήτης του υποβάλλει σε οποιαδήποτε Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας τα εξής δικαιολογητικά:
α. Αίτηση για την διαγραφή του οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος.
β. Στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας) του οχήματος.
γ. Βεβαίωση χαρακτηρισμού του οχήματος ως ιστορικού ενδιαφέροντος, η οποία εκδίδεται από τα νομικά πρόσωπα της παραγράφου 1 και περιλαμβάνει τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος, καθώς και τα στοιχεία του ιδιοκτήτη. Επιπροσθέτως, η ως άνω βεβαίωση φέρει μοναδικό αριθμό τα δύο πρώτα ψηφία του οποίου αντιστοιχούν στα νομικά πρόσωπα της παραγράφου 1 της παρούσης.
δ. Βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας, εκδοθείσα από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Η βεβαίωση της περίπτωσης αυτής δεν απαιτείται εάν, μεταξύ των συναρμόδιων Υπηρεσιών, πραγματοποιείται διασταύρωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας με ηλεκτρονικά μέσα.
ε. Αποδεικτικό καταβολής του προβλεπόμενου στην περίπτωση 4 της παραγράφου 6 του άρθρου 8 του π.δ. 116/2004 (Α’ 81), όπως ισχύει, τέλους διαγραφής.
Ο αρμόδιος υπάλληλος της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών, μετά τον έλεγχο των ως άνω δικαιολογητικών προβαίνει στη διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών – διαδικασία η οποία καταγράφεται στο Μητρώο – και στην χορήγηση στον αιτούντα βεβαίωσης διαγραφής. Η ως άνω διαδικασία διαγραφής πραγματοποιείται κατ’ αναλογία και για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα ιστορικού ενδιαφέροντος, εφόσον αυτά είναι επισήμως χαρακτηρισμένα ως τέτοια.Προκειμένου περί οχημάτων τελούντων σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας, και τα οποία πρόκειται να διαγραφούν δυνάμει της παρούσης, ισχύει αναλογικά η υποπαράγραφος Δ.4 της παραγράφου Δ του άρθρου 3 του ν.4254/2014 (Α’ 85) «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν.4046/2012 και άλλες διατάξεις».
5. Τα νομικά πρόσωπα της παραγράφου 1 αποστέλλουν σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή στη Διεύθυνση Επιβατικών Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μηνιαία κατάσταση στην οποία αναφέρονται:
α) τα χορηγηθέντα ενάριθμα διακριτικά γνωρίσματα.
β) οι αριθμοί κυκλοφορίας των οχημάτων στα οποία αντιστοιχούν.
γ) τα στοιχεία των ιδιοκτητών των αυτοκινήτων και η ταχυδρομική τους διεύθυνση.
δ) τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων (έτος πρώτης κυκλοφορίας, εργοστάσιο κατασκευής).
Αποστέλλουν, επίσης, κατά το μήνα Ιανουάριο κάθε έτους κατάλογο με τα ανωτέρω στοιχεία σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή για το σύνολο των οχημάτων που έχουν χαρακτηρίσει ως ιστορικού ενδιαφέροντος.
6. Σε περίπτωση θέσης των ανωτέρω οχημάτων σε δημόσια κυκλοφορία, κατά παράβαση της παραγράφου 3 της παρούσης και των διατάξεων του ΚΟΚ, όπως ισχύει, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1500) ευρώ (€) στον ιδιοκτήτη του οχήματος και πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1500) ευρώ (€) στον οδηγό του οχήματος εφόσον πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο. Σε περίπτωση χρήσης των χαρακτηρισθέντων ως ιστορικού ενδιαφέροντος οχημάτων σε αγώνες ή εκδηλώσεις της παρούσης άνευ του απαραίτητου ενάριθμου διακριτικού γνωρίσματος – όπως αυτό ορίζεται στην παρ. 2 της παρούσης – επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους τριακοσίων (300) ευρώ (€). Ως όργανα ελέγχου των ως άνω παραβάσεων και επιβολής των σχετικών κυρώσεων ορίζονται – κατ’ αναλογία – τα αναφερόμενα στο άρθρο 2 του ν.3446/2006 «Οργάνωση και λειτουργία αρχών ελέγχου κυκλοφορίας των οχημάτων − Ρυθμίσεις για τις επιβατικές μεταφορές και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 49).
7. Ο χαρακτηρισμός οχημάτων ως ιστορικού ενδιαφέροντος, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί νομίμως ως τέτοια με βάση προγενέστερες διατάξεις, δεν θίγεται από τις διατάξεις της παρούσας.
8. Από τη θέση σε ισχύ της παρούσης απόφασης καταργείται η υπ.’ αριθ. Α οικ. 55972-3112/2017 (Β’ 3641) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών.