Η εκπληκτική ιστορία της Maybach

Η Mercedes δεν κρύβει λόγια για την υπερπολυτελή έκδοση της νέας S-Class. «Επαναπροσδιορίζει την πολυτέλεια» έλεγε ο τίτλος του δελτίου τύπου, με το δίχρωμο αμάξωμα –που θέλει μια εβδομάδα να βαφτεί στο χέρι- και το χρώμιο να κατακτούν το οπτικό νεύρο. Η παρουσία της Maybach στην ονομασία δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά πλέον ακολουθεί το «Mercedes» και δεν ορίζεται ως αυθύπαρκτη μάρκα, όπως όταν κυκλοφόρησαν οι 57 και 62 το 2002. Η ιστορία της «άλλης» φίρμας από τη Στουτγκάρδη, όμως, πηγαίνει πολύ πιο μακριά από την κατασκευή πολυτελών αυτοκινήτων ή τη λειτουργία ως υπο brand του «Αστεριού».

Ο Wilhelm Maybach, μετά του υιού Karl, έστησαν τη δική τους εταιρία, πίσω στα 1909. Ο Wilhelm ήταν επί σειρά ετών τεχνικός διευθυντής της Daimler-Motoren-Gesellschaft (της Daimler, κοινώς), μέχρι που αποχώρησε το 1907. Δυο χρόνια αργότερα ίδρυσε την Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH, που μεταφράζεται σε «Εταιρία Κατασκευής Αεροπορικών Κινητήρων». Αρχικός τομέας δραστηριότητας, η προμήθεια κινητήρων για τα αερόπλοια Zeppelin! Παράλληλα κατασκεύαζε βαγόνια, ενώ από το 1914 μέχρι το 1918 εξόπλιζε γερμανικά αεροσκάφη και αερόπλοια, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο κινητήρας Mb.IVa ήταν από τα πρώτα μοτέρ που εξελίχθηκαν για χρήση σε υψηλό υψόμετρο και διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στον εξοπλισμό της Luftstreitkräfte (προκάτοχος της Luftwaffe).

Στο μεσοδιάστημα (1912) η ονομασία άλλαξε σε Maybach-Motorenbau GmbH («Εταιρία Κατασκευής Κινητήρων Maybach») και παρουσιάστηκε το πρώτο αυτοκίνητο της φίρμας, το 1919. Το W1 είχε έναν 6κύλινδρο ντίζελ 46 ίππων στις 2.000 σ.α.λ. και το 1920 εξελίχτηκε στο W2, με απόδοση αυξημένη στα 70 άλογα. Αρχικά δεν επρόκειτο να μπει στην παραγωγή, όμως η ολλανδική Spyker που είχε δανείσει το σασί στους Γερμανούς,  εντυπωσιάστηκε από το προϊόν και παρήγγειλε 1.000 κομμάτια. Μάλιστα, το W2 σημείωσε ρεκόρ αντοχής, καλύπτοντας 30.000 χλμ. σε 37 μέρες δίχως να παρουσιάσει βλάβη.

Τα οικονομικά προβλήματα της Spyker, ωστόσο, οδήγησαν στην ακύρωση της παραγγελίας. Προκειμένου να μην πάνε χαμένα τα κατασκευασμένα οχήματα, ο Karl Maybach αποφάσισε να επεκταθεί στα αυτοκίνητα. Αργά, αλλά σταθερά, μέσα σε μια δεκαετία οι Maybach έγιναν συνώνυμα της άκρατης πολυτέλειας και μεγάλος πονοκέφαλος για την Daimler και το μετέπειτα τέκνο της, τη Mercedes. Η 27/120 hp του 1926 διέθετε 2άρι κιβώτιο με overdrive, ταξιδεύοντας με άνεση στα 130 χλμ./ώρα (τεχνολογία που «δανείστηκε» η Mercedes για τις 500 Κ, 540 Κ, 580 Κ και 700 Κ).

Η Type 12 του 1929 διέθετε έναν 7λιτρο V12 150 ίππων και πραγματικό χρυσό στο σήμα, με το «12» να παίρνει θέση κάτω από το διπλό «Μ». Το 1930 άφησε έκθαμβο το κοινό στο Σαλόνι Παρισιού, με τις Zeppelin DS 7 και DS 8. Με τον κινητήρα της Type 12 κάτω από το καπό έφταναν τα 150 χλμ./ώρα, παρά τους 3 τόνους βάρους. Η DS 8 δε, το 1938 έφτασε μέχρι τα 7.9 λίτρα και τα 200 άλογα, διαθέτοντας 7άρι χειροκίνητο κιβώτιο!

 

Το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν πτόησε τη Maybach, απλά άλλαξε τον τομέα δράσης. Ολόκληρη η εταιρία αφοσιώθηκε στην κατασκευή κινητήρων για αεροσκάφη και άρματα μάχης, με τα μοτέρ της να δίνουν κίνηση στον ερπυστριοφόρο τρόμο που είχε τη μορφή των Panzer και Tiger!

Το τέλος του πολέμου βρήκε τη Maybach αντιμέτωπη με πολλά οικονομικά προβλήματα, τόσο λόγω ζημιών στις εγκαταστάσεις, όσο και εξαιτίας πολιτικών φρονημάτων. Wilhelm και Karl δεν ήταν απλοί προμηθευτές, αλλά και υποστηρικτές των Ναζί. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Dr. Rex Curry, το έμβλημα της εταιρίας παραπέμπει στη σβάστικα (βέβαια το σήμα εμφανίστηκε το 1919, ενώ το Εθνικοσοσιαλιστικό Γερμανικό Εργατικό Κόμμα συστάθηκε το 1920). Άντεξε μέχρι το 1960, όταν και την αγόρασε η Mercedes.

Έκτοτε, λειτουργεί υποστηρικτικά στην άλλοτε μεγάλη αντίπαλο, είτε ως είδος καροσερίστα για δημιουργία ειδικών εκδόσεων (όπως η 600 Grosse Mercedes του 1963), είτε ως ultra premium μάρκα (57 και 62, κατά την αναβίωση του 1997 -ως πρωτότυπο- μέχρι το 2012), ή ως πολυτελές sub brand από το 2014 μέχρι σήμερα.

Μάλιστα, στη μάσκα της niche κορωνίδα της S-Class, οι Γερμανοί καθιστούν σαφή το ρόλο των συμπατριωτών τους, αναγράφοντας το όνομα της μάρκας κάτω από το άστρο, περιορίζοντας το έμβλημα της Maybach στις πίσω κολόνες.

 

Get it on Google Play Download on the App Store