Το Datsun/Nissan Cherry και το μεταγενέστερο Sunny είναι από τα πιο επιτυχημένα, αναγνωρίσιμα και σημαντικά μοντέλα στη σύγχρονη πορεία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μπορεί να μην είχαν το πρεστίζ των Skyline και Silvia, όμως οι δικές τους πωλήσεις ήταν αυτές που σε μεγάλο βαθμό καθιστούσαν βιώσιμα τα sport projects. Επειδή όμως κι αυτά είχαν ψυχή, η Nissan κατασκεύαζε σπορτίφ εκδόσεις αυτών των μοντέλων.
Οι περισσότεροι θα θυμάστε το Sunny Coupe N13 του 1986 και το μεταγενέστερο 100NX, που βασιζόταν στο τρίθυρο Sunny N14. Δίθυρες εκδοχές του ιαπωνικού μικρομεσαίου, ωστόσο, υπήρχαν από το 1971. Το Datsun 1200 Coupe ήταν αυτό που άνοιξε τον χορό.
Μια δεκαετία και κάτι αργότερα, το Pulsar EXA (ή Pulsar NX σε κάποιες αγορές) ήρθε να μετατρέψει τον χορό από ροκ σε…ντίσκο. Βασιζόμενο στο Datsun/Nissan Cherry (Β11) 2ης γενιάς (ή Pulsar N12, για να μην χανόμαστε με τα ονόματα), το EXA δεν θύμιζε σε τίποτα το οικογενειακό χάτσμπακ/σεντάν. Πέρα από τα πίσω φανάρια και το όνομα, το EXA ουδόλως παρέπεμπε εμφανισιακά στο Pulsar. Αντιθέτως, θύμιζε πολύ το Fiat X1/9 μπροστά…
Δείτε ακόμα: Γνωρίζετε το Nissan Almera 1.6 λτ. 200 PS; (+video)
…και αρκετά το σχήμα της Buick Regal 2ης γενιάς από τη μεσαία κολόνα και πίσω
Η κεντρομήχανη σιλουέτα του Marcelo Gandini αποτέλεσε την κύρια πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές της Nissan, οι οποίοι έβαλαν τα δυνατά τους να την προσαρμόσουν στο πάτωμα του Cherry, το 1982. Κάτω από το αμάξωμα-φιγουρίνι, τα μηχανικά μέρη ήταν κοινά με τα συνηθισμένα αδέρφια του. Ο 1.300άρης των 60 ίππων, ο 1.500άρης των 75, ο 1.600άρης των 90 και ο 1.5 τούρμπο των 115 ίππων έπαιρναν θέση κάτω από το καπό, που παρέμενε μπροστά. Παρά το εντυπωσιακό look, το EXA ήταν μπροστομήχανο και μπροστοκίνητο. Το Turbo απέδιδε 115 ίππους στις 5.600 σ.α.λ. και 167 Nm στις 3.200 σ.α.λ., έχοντας βάρος 870 κιλών.
Διαβάστε επίσης: Γνωρίζετε το Nissan Cherry 1.5 Turbo του 1983;
Αναμενόμενα, οι επιδόσεις ήταν κάτι παραπάνω από καλές. Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονταν σε 8,8 δλ. και η τελική έφτανε τα 185 χλμ./ώρα, συνδυαζόμενες με μια μέση τιμή κατανάλωσης 8,2 λίτρων/100 χλμ. Προσθέστε τις συμπαγείς διαστάσεις (4,1 μέτρα μήκος, 1,62 πλάτος, 1,37 πλάτος) στην εξίσωση και έχετε ένα δυνατό, ευέλικτο και οικονομικό 2+2 θέσεων αυτοκίνητο.
Αρετές που αναγνωρίστηκαν από το κοινό, επιτρέποντας στο EXA να δει και δεύτερη γενιά. Χωρίς το «Pulsar» και υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ, μεγαλύτερο σε διαστάσεις και έχοντας να αντιμετωπίσει το πιο πρακτικό και ολοκληρωμένο Sunny Coupe, το EXA N13 έμεινε στην αγορά από το 1986 έως το 1990. Σε καμία περίπτωση δεν μπόρεσε να πλησιάσει την επιτυχία και, κυρίως, την επιρροή του πρώτου EXA στα δρώμενα της ιαπωνικής αυτοκίνησης.
Διαβάστε επίσης: Σας έχει λείψει το «ελληνικό» Nissan Sunny;
Η -ιστορική για τα δεδομένα των JDM μοντέλων- πρωτιά, αφορά τους καθρέπτες. Το Pulsar EXA Turbo ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της εγχώριας αγοράς, που έφερε τους πλαϊνούς καθρέπτες στην πόρτα, από μπροστά στα φτερά όπου τοποθετούνταν υποχρεωτικά μέχρι το 1983. Την επιρροή του, μπορείτε να την δείτε στην παρακάτω φωτογραφία από το 1984
Η Toyota «ξεπατίκωσε» το σχέδιο της Nissan και δημιούργησε το MR2. Κεντρομήχανο και πισωκίνητο εδώ, σε πλήρη εναρμόνιση με τον εμπνευστή από την Ιταλία (βλέπε X1/9), αλλά και εμφανισιακά σχεδόν ίδιο με το EXA! Η ιστορία φέρθηκε ιδανικά στο «Mid-ship Run-about 2-seater», εδραιώνοντας το στις καρδιές των εραστών της οδήγησης μέσα από 3 γενιές. Σε μεγάλο, σχεδιαστικά, ποσοστό όμως οφείλει την επιτυχία του σε ένα διθέσιο Cherry…
Δείτε ακόμα: Πόσα άλογα βγάζει ένα Datsun Cherry του ’79; (+video)